Byggahus.se
E Engeln skrev:
Nej..
bästa är nog att hålla sig bra vän med grannarna kan vara bra att nån att ringa när ni inte kommer fram med bilen på morgonen när snön har kommit många på landsbygden har traktor med plog

det jag menar är att det bra att ha grannar på sin sida på landsbygden speciellt om man inte är infödd

• Gilla
EvertL och 15 till
  • Laddar…
OCH som jägare har jag samma rättighet (allemansrätten) att vistas på er mark som vem som helst. Dock inte med ett laddat vapen och jaga, om jakten är förbjuden.

• Gilla
SaabNiklas och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
OCH som jägare har jag samma rättighet (allemansrätten) att vistas på er mark som vem som helst. Dock inte med ett laddat vapen och jaga, om jakten är förbjuden.
Att gå med vapen, oavsett om det är laddat eller ej, är i grunden inte tillåtet. Där har allemansrätten ingen betydelse.
Det finns vissa undantag, men i huvudsak ej tillåtet om man inte har markägarens tillåtelse.

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
W
E Engeln skrev:
han har vapen i hand o kan inte ha sett mig från början, men när han gör det hänger han upp vapnet på axeln, plockar fram mobil, tydligen med GPS o börjar avvika åt grannfastighetens mark. Jag följer efter o lyckas efter ett tag ropa att jag vill prata med vederbörande. Självklart blir ju svaret att dom är ute på älgjakt. Varav jag ställer diverse följdfrågor om jaktlaget, om dom inte redan skjutit sin kvot, hur många dom är, hur många dom brukar vara, hur mycket dom skjutit osv.. Min fråga till er som vet, borde inte jag som ägare till min mark bli informerad om att dom bedriver jakt på min mark o när, datum tid etc. Så som det känns nu kunde jag ju lika gärna fått ett skott i pannan som rådjuret. Mild sagt förbannad, o vet inte vart jag ska vända mig..
Du prova inte med att fråga jägaren om vem som va jaktledare och hur man enklast kommer i kontakt med honom.
Istället för att börja en utfrågning och ifråga sättning om jakt kvoter m.m.

• Gilla
takeover och 2 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Du är inte med i jaktlaget och kommer heller inte bli informerad.
Om du inte är med i fotbollslaget kommer fotbollslaget inte informera dig om när man spelar match heller.
Det låter konstigt tycker jag med tanke på att dom jagar på min mark, där dom inte får jaga annat än högst en älgkalv, då rättigheterna för all övrigt vilt tillhör oss.. Men det juridiska kommer vi gå svar på förhoppningsvis under dagen, då får vi ju hoppas det stämmer med vad du anser..

knipo, så du menar att jag inte får bära mitt vapen om jag är på någon annan mark? Hur fungerar det då om jag för att komma till min mark måste passera annans mark?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
W wildeside skrev:
Du prova inte med att fråga jägaren om vem som va jaktledare och hur man enklast kommer i kontakt med honom.
Istället för att börja en utfrågning och ifråga sättning om jakt kvoter m.m.
Nä, helt ärligt kom jag lite av mig först. Jag har ju hört dom tidigare under månaden i skogen men maken hade läst att då måste dom upplysa oss först. Då all övrig jakt tillhör oss, förutom en älgkalv. Blir bara förvånad att man skickar in sina hundar på drev på annans mark.

E elmont skrev:
knipo, så du menar att jag inte får bära mitt vapen om jag är på någon annan mark? Hur fungerar det då om jag för att komma till min mark måste passera annans mark?
Ja, så är det skrivet.
Inger konstigt tycker jag, annars skulle vem som helst (med vapenlicens givetvis) kunna springa omkring med bössan på ryggen o hävda allemansrätten.
Allmänna vägar är ok. O jag har för mig att det finns något litet undantag om man inte har möjlighet att ta sig till sitt eget skifte, men minns inte exakt.
Men grunden är ej tillåtet utan markägarens medgivande.

• Gilla
Nissens och 7 till
  • Laddar…
E Engeln skrev:
Det låter konstigt tycker jag med tanke på att dom jagar på min mark, där dom inte får jaga annat än högst en älgkalv, då rättigheterna för all övrigt vilt tillhör oss.. Men det juridiska kommer vi gå svar på förhoppningsvis under dagen, då får vi ju hoppas det stämmer med vad du anser..
Det står nog ingenstans att alla markägare ska informeras om när jakten är... Då den kan flyttas/ställas in/starta med kort varsel pga ett otal anledningar. sjukdom/skadskjutning hos grannlaget/varg osv osv.

Men om det är en specifik boende/markägare som bett om information så lär det inte vara ett problem.

angånde tilldelning så är det nog bara en kalv om ni skulle jaga själv på marken men om den räknas in i marken för jaktlaget så har de både tjur/ko/kalv i tilldelning som de då får jaga på din mark så länge den ingår.

Men som sagt prata med jaktledaren och be om en karta för deras pass den enda som ska vara ute och gå är hundkarln.

/ATW

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kan du förklara varför det skulle vara så och vart hittar du den "skrivningen". Det finns ju massor av jaktmarker som INTE kan nås utan att man passerar annans mark, inte minst här i Norrland och jag har svårt att se att dom angränsande jaktlagen/markägarna skulle ha makt att förhindra mig att jaga på min mark bara för att jag måste passera annans mark.
Ps Nu har jag kollat lite och så här är det.
Finns det ingen annan väg till din jaktmark än att passera över annans jaktområde kan du anses vara ute i lovligt ärende och får då ta väg över annans jaktområde, även utan medgivande från jakträttshavaren. En jägare får dock inte gena över annans jaktområde bara för att göra det mer bekvämt för sig själv, det är inte att anse som lovligt ärende.

Redigerat:
  • Gilla
turnipfaldt och 2 till
  • Laddar…
L logopedian skrev:
Viltvårdsområdet (VVO?) borde ha en styrelse som har koll på vilka jaktlag som finns och vilka som då har räknat med er mark i sin totala areal. Så är det iaf hos oss.

Eller är det ett så litet område så VVO = ett jaktlag? Nån kontakt lär de ju behöva på Länstyrelsen.

Sen är det precis som många säger att en god dialog kring detta med att undvika jakt på / kring er mark är inga konstigheter. Finns alltid olika uppfattningar kring detta med jakt och som jägare vill man heller inte behöva fundera på att det eventuellt ska dyka upp nån som är sur o irriterad. Ingen som vinner på nåt sånt.

Hoppas att det löser sig för er!
Irriterad var jag (erkänner), men ställde mina frågor lugnt o sakligt, dom frågor som vi borde ha ställt till en jaktledaren som vi inte fått tag i o som i sin tur inte kontaktat oss. Var väldigt tydlig med att vi ville ha ett samtal med dom, än så länge är det ingen som hört av sig..

K knipo skrev:
Ja, så är det skrivet.
Inger konstigt tycker jag, annars skulle vem som helst (med vapenlicens givetvis) kunna springa omkring med bössan på ryggen o hävda allemansrätten.
Allmänna vägar är ok. O jag har för mig att det finns något litet undantag om man inte har möjlighet att ta sig till sitt eget skifte, men minns inte exakt.
Men grunden är ej tillåtet utan markägarens medgivande.
Jag måste kanske revidera mitt inlägg.
Blev osäker på om det verkligen är markägaren eller jakträttsinnehavaren som det gäller.
Jag måste kolla upp detta innan jag trampar för djupt ned i dyngan.:rolleyes:
Måste ju stå i jaktlagen eller jaktförordningen.
Återkommer.

E elmont skrev:
Kan du förklara varför det skulle vara så och vart hittar du den "skrivningen". Det finns ju massor av jaktmarker som INTE kan nås utan att man passerar annans mark, inte minst här i Norrland och jag har svårt att se att dom angränsande jaktlagen/markägarna skulle ha makt att förhindra mig att jaga på min mark bara för att jag måste passera annans mark.
Det var detta jag tänkte på.

35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/jaktlag-1987259_sfs-1987-259

• Gilla
kontorsråttan och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja, det är nästan rätt se mitt Ps i # 55
[länk]
Jag har blivit lärd sedan barnsben att det är förbjudet att knata med bössan på ryggen över annans mark, men jag har aldrig heller haft något problem med det.
Men jag skulle inte ta för självklart att det är ok att bara göra det, trots den lilla fina skrivelsen;
...och även annars, om det sker i lovliga ärenden.

Det är trots allt svensk lagstiftning, jakt o vapen vi snackar om!:crysmile:
Nu blev jag nyfiken på hur hur det skall tolkas. Får se om jag hittar något.
Oftast har man väl ett ok från markägaren o man vet ju vem som har marken runtomkring. Men har man otur så dyker det upp någon rabiat jaktmotståndare som ringer polisen för att man bär vapen på deras mark. O då kan det ju bli jobbigt.

• Gilla
olomar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.