Byggahus.se
C
S Senior skrev:
Jag gissar att de flesta ovan inte har mer fakta, och kanske extrapolerade sådana, än det som media presenterar.
Nu har det ju inte direkt presenterats några fakta i denna tråd. Mest frågetecken och en och annan spekulation.

Sen har jag själv rätt starka åsikter om inte minst kvällspressens syn på fakta, men i ärlighetens namn har det ju faktiskt i detta fall publicerats en hel del "hårda" fakta, som det omtvistade köpeavtalet, "ångerbrevet" och avtalet mellan säljaren och hans släkting. Båda parterna verkar rätt på hugget med att uttala sig till pressen, och EB har ju även själv skrivit om saken på facebook. Så vi talar knappast om "fake news" här.

Juridiskt sett är det nog inte många som tvivlar på att EB har rätt, men grejen är ju att det är en klassisk "den starke ger sig på den svage"-historia utan att man vinkla något eller krydda med gråtande barn osv. EB verkar ju varken vara intresserad av att ge sig, eller bry sig om vilka signaler det sänder ut så det är klart kvällspressen jublar över denna story.

• Gilla
  • Älska
Aprilmaj och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför det? Mitt hus köpte jag direkt utan att det hunnit "läggas ut".

Staffan
Absolut inget konstigt med det, men i det här fallet så vore i alla fall en mäklarannons ett litet bevis på att Esbjörn ville sälja från första början.

Har den aldrig legat ute och Busch legat på för försäljning så framstår hon ju klart i sämre dager, särskilt sammanslaget med en viss sinnesförvirring hos en säljare som tillhör den grupp hon påstås vilja kämpa för i sitt jobb.

Detta även om hon ju som sagt har juridiken på sin sida.

• Gilla
elvyw och 1 till
  • Laddar…
Enligt Expressen avslogs hennes ansökan om lagfart. Spännande! :)

• Gilla
  • Arg
Aprilmaj och 4 till
  • Laddar…
B
Tolkar det som att det inte legat ute till försäljning utan att Ebba kontaktade honom, bjöd hem honom på fika la där fram en önskan om att få köpa fastigheten.
Kan nog tänka mig att hon blinkat lite snällt med ögonen och lagt fram kontraktet till honom.

• Haha
  • Gilla
Aprilmaj och 1 till
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Enligt Expressen avslogs hennes ansökan om lagfart. Spännande! :)
Ebba Busch gjorde tre fel som fick Lantmäteriets handläggare att avslå hennes ansökan om lagfart.
  • Förstasidan på avtalet där köpesumman 3,9 miljoner kronor fanns nedskriven var inte bifogad. Sidan antyds på bild när Ebba Busch fotografer av ansökans andra sida.
  • Säljarens Esbjörns namnteckning är inte bevittnad av någon person.
  • Originalhandling på köpeavtalet ska skickas in.

• Wow
Aprilmaj
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Ebba Busch gjorde tre fel som fick Lantmäteriets handläggare att avslå hennes ansökan om lagfart.
  • Förstasidan på avtalet där köpesumman 3,9 miljoner kronor fanns nedskriven var inte bifogad. Sidan antyds på bild när Ebba Busch fotografer av ansökans andra sida.
  • Säljarens Esbjörns namnteckning är inte bevittnad av någon person.
  • Originalhandling på köpeavtalet ska skickas in.
Nu spekulerar jag, men tråden är ju liks fylld med spekulationer redan: dom instruktionerna är ju rätt tydliga när man söker lagfart, jag har svårt att se att hon missade det. Tror snarare att hon drog en rövare och chansade eller bara vill hetsa igenom processen :)

• Ledsen
Aprilmaj
  • Laddar…
Förmodligen får säljaren nu hjälp av familj/advokat och då avslutas väl affären genom att han vägrar skriva på igen då vittnen krävs.

Personligen anser jag att politiker skall var oförvitliga.

• Gilla
  • Arg
Aprilmaj och 4 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Säljarens Esbjörns namnteckning är inte bevittnad av någon person.
Nu spekulerar jag, men tråden är ju liks fylld med spekulationer redan: dom instruktionerna är ju rätt tydliga när man söker lagfart, jag har svårt att se att hon missade det. Tror snarare att hon drog en rövare och chansade eller bara vill hetsa igenom processen :)
Jag tror mer på okunnighet i fastighetsaffärer, då säljarens namnteckning inte ens var bevittnad!!!

• Wow
  • Gilla
Aprilmaj och 1 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Jag tror mer på okunnighet i fastighetsaffärer, då säljarens namnteckning inte ens var bevittnad!!!
Men min spekulation ger mer drama!!! :D

• Gilla
  • Haha
Aprilmaj och 1 till
  • Laddar…
Personligen anser jag att politiker skall var oförvitliga.[/QUOTE]

Tveklöst, vare sig det gäller husköp, Toblerone eller skjuta sin hustru i huvudet!

• Älska
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
Ja herre gud! Gammal gubbe och tjuriga/giriga släktingar är ett bra recept för problem vid hus köp! Jag hade drivit frågan in i kaklet tills huset var mitt. Ett kontrakt är signerat gubben bedöms vara frisk!

Det så kallade avtalet reglerar bara att släktingen skulle få ärva huset men nämner ju inget om att gubben inte får sälja det innan han dör! Så det avtalet passar bäst som dasspapper i denna frågan!

• Gilla
  • Älska
ylven och 4 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Vilket är lite illa då det väl var en mäklare som upprättade kontraktet om jag begrep det hela rätt.
Vad säger mäklarsamfundet om medlemmar som inte vet hur ett kontrakt ska se ut?

• Gilla
  • Ledsen
Långfarare och 8 till
  • Laddar…
Cheesen
Kontraktet som mäklaren hade gjort i ordning finns att beskåda på expressens sida. Man ser där att den som gjort kontraktet missat att lägga till raden bevittnas. Det är ju bra reklam för mäklaren i alla fall.

• Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
Är det inte köpebrevet som skickas in, i original dessutom?
Kontraktet talar om att fastigheten ska byta ägare, köpebrevet att detta har skett?
Obevittnad namnteckning är ju en liten extra krydda, sitter och funderar på om det är märkligt, fascinerande eller skrämmande att en rikspolitiker och partiledare är så okunnig i något som åtminståne nästan är vardagsjuridik...?

• Gilla
  • Arg
Aprilmaj och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är det inte köpebrevet som skickas in, i original dessutom?
Nja, köpebrev är frivilligt att skriva, men står det i kontraktet att det ska upprättas ett köpebrev ska det med in. Och det är säkert där skon klämmer här egentligen, att säljaren inte dykt upp och skrivit på köpebrevet.

Jag tror Ebba Busch kommer backa. Inte för att hon nödvändigtvis gjort fel, utan för att kvällspressen annars kommer gotta sig åt det här för evigt. Sen dör gubben, brorsonen ärver, jämnar kåken med marken och bygger radhus. Fast i medieskugga.

• Arg
  • Gilla
Aprilmaj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.