Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
optimum optimum skrev:
Problemet är att jag hör fler och fler där företagen vill ha tillbaka sina anställda till företagen och att de inte ska jobba hemifrån alls eller inte så mycket.

Dock tror jag vi behöver "förnya" det påbudet och troligen mer sätt att hålla social distans.
Det kan vara så företagen behöver ha dessa på plats nu. Det fungerar inte längre.
Det måste man respektera.

T
Guzzi Guzzi skrev:
Jag inser att jag måste ha missat något? Var i dessa mejl står det att FHM har beslutat sig för att satsa på flockimmunitet?
Det är ju ytterligare en sån där grej som är "uppenbar". Och det som är uppenbart vet vi sedan tidigare behöver inte styrkas...

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag uppfattar det mer som en konversation där Tegnell rådfrågar sin experter.

Men hur som då Tegnell alltid framhåller att det är vetenskap som styr besluten så ja. Man valde flockimmunitet som vapen men det vetenksppliga underlaget är skröpligt.

Sedan kan ju FHM in absurdum säga att blått är rött. Vi ser ju alla besluten som tagits och konsekvenserna av dem.
På vilket sätt innebär svar från några utomstående man rådfrågar (om det ens var så) detsamma som ett beslut inom en myndighet?
Har du aldrig frågat bekanta om något men sen beslutat att göra annorlunda för att dina diskussioner med andra eller dina egna tankar har landat i en annan åsikt?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
I mailväxlingen mellan Tegnell och hans rådgivare. (aftonbladet länk i tråden)

Där kommer man fram till att flockimmnuitet är det som löser detta. "Man kan dra ut tanden långsamt eller snabbt" men " stuva undan de äldre först"
Nej, man kommer inte fram till det, det är ett inlägg i diskussionen, inget annat, inlägget kom ju dessutom inte ens från FHM.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
J Jehu skrev:
Personattack?
Du skrev att mitt inlägg var trams.

J Jehu skrev:
Du verkar inte ha någon djupare kunskap om det du skriver
Du verkar inte ha någon djupare kunskap om det du skriver eftersom du anser att influensasäsongen börjar i september.

J Jehu skrev:
Grafen du inte kunde tyda.
Det var inte fråga om att kunna tyda utan att den är så liten och suddig att jag t.ex. inte kan läsa förklaringarna uppe till vänster. Därför har jag nu flera gånger bett om källan så att jag kan förstora upp bilden och läsa vad det står.

Det är väl inget märkvärdigt med bilden för övrigt, den ser ut som FHM:s grafer över dödlighet förutom att antalet tydligen är delat med antalet innevånare.

J Jehu skrev:
Poängen var att vi har en ökad dödlighet varje år som börjar runt v 40.
Ja, det är välbekant förutom att antalet avlidna ökar redan ung. vecka 33 även om det är långsamt till att börja med. Men det har ju inget med influensa eller Covid-19 att göra.

J Jehu skrev:
Det är det vi ser nu och som av vissa beskrivs som "andra vågen". Men det är en normal process.
Nej, det är inte en normal process att folk dör med Covid-19. Det har inte inträffat förr.
Det är inte heller någon som har sagt att ökat antal avlidna i annat än Covid-19 innebär att det är en andra våg av Covid-19.

Om smittspridningen kraftigt ökar, t.ex. som i Frankrike, Spanien och nu också Italien, så kan man prata om en andra våg. Det har inte med antalet avlidna att göra. Du verkar blanda ihop saker. Folk brukar inte heller säga att det är en andra våg i Sverige just nu.

J Jehu skrev:
Asterisken markerar v.40 Det är det vi ser nu och som av vissa beskrivs som "andra vågen".
Det syns ju tydligt i den grafen att antalet laboratoriebekräftade fall av influensa ökar några veckor efter asteriskerna. Enligt Figur 2 på sidan https://www.folkhalsomyndigheten.se...tik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa/?t=county ökar antalet fall ung. v. 47 år 2018.

J Jehu skrev:
Du ville inte kalla det influensasäsong, och det är väl ungefär där som det blir ointressant att diskutera med dig då jag ogillar tjafs.
Naturligtvis anser jag inte att september och oktober tillhör influensasäsongen eftersom det då inte sprids någon influensa i Sverige.
Även WHO:s graf visar att det inte sker någon ökning av influensa globalt ens v.40 utan att du måste fram till v.44 år 2019.

J Jehu skrev:
Influensa har försvunnit i år!
Det är välkänt att influensan upphörde ovanligt tidigt i Sverige, det skrevs om det i tråden i våras.

J Jehu skrev:
Historiskt rankar inte 2020 som något speciellt år för dödlighet.
Välkänt för den som läst tråden.

J Jehu skrev:
Vi har haft liknande eller värre influensasäsonger förr (jag inbegriper andra respiratoriska virus där).
Det som utmärker 2020 är i bara andra hand att vi hade en coronaepidemi som krävde över en miljon dödsoffer
Den verkliga nyheten är att vi stängde ner hela världen för en pandemi. Aldrig hänt förr.
Vi var rädda att det skulle komma en pandemi som skulle ta livet av ett så stort antal människor att vår ekonomi skull kollapsa. Pandemin kom, en miljon dog, men skadeverkningarna på ekonomin orsakade vi själva.
Välkänt
Ingen vet vad det hade blivit för skadeverkningar på ekonomin om det inte hade införts restriktioner.
Ett mycket högt antal avlidna får konsekvenser för samhället, inkl. dess ekonomi, också. T.ex. påverkas ett samhälle om sjukvårds- och omsorgspersonal mår så psykisk dåligt av att ha upplevt trauman av ett stort antal avlidna runt dem som de inte har kunnat ge någon hjälp att hälften av dem sjukskriver sig för resten av livet. Det är storskalig PTSD.

J Jehu skrev:
Och att man sprider rädsla utifrån okunskap.
Och vad har du för kunskap i nationalekonomi?
Du verkar ju vilja sprida rädsla för vad restriktioner medför när det gäller staters ekonomi.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lilla Yk skrev:
Vad tror ni om hemarbete under våren? Kommer FHM fortsätta rekommendera det?
Det beror ju på hur smittspridningen är då och det i sin tur beror på hur folk beter sig. Ingen kan ju i förväg veta hur majoriteten i Sverige kommer att bete sig under vintern.

Om man vill att den rekommendationen tas bort gäller det att man jobbar för att smittspridningen minskar nu och håller sig på en låg nivå under vintern.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Om smittspridningen kraftigt ökar, t.ex. som i Frankrike, Spanien och nu också Italien,
Det beror väl på hur många man testar? En komps kompis, bor i Vicenza. Dvs i Veneto, mitt i Coronasmeten. Där gör de omfattande tester, till ex. på hennes jobb testas alla varje vecka. Vilket till och med jag, tycker är rejält överdrivet. Men jämför man deras resultat med Sveriges, där vi har en väsentligt lägre ambitionsnivå, är det inte konstigt att någon "andra våg" inte ännu upptäkts här. Skulle vi sluta upp med testerna helt och hållet, skulle vi snart vara helt smittfria.

Staffan

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen kan ju i förväg veta hur majoriteten i Sverige kommer att bete sig under vintern.
Det är ju sant. MEN man kan på väldigt goda grunder gissa att den redan slappa och oansvariga attityden förstärks. Det enda som kan förhindra en sådan utveckling, är att inte bara anonyma invandrare och gamla kärringar, som ändå ingen bryr sig om, blir allvarligt sjuka eller dör, utan unga framgångsrika vita överklassmän, mitt i karriären, trillar av pinn. Då jäklar blir det liv i luckan!

Staffan

BirgitS BirgitS skrev:

Du verkar inte ha någon djupare kunskap om det du skriver eftersom du anser att influensasäsongen börjar i september.

Det var inte fråga om att kunna tyda utan att den är så liten och suddig att jag t.ex. inte kan läsa förklaringarna uppe till vänster. Därför har jag nu flera gånger bett om källan så att jag kan förstora upp bilden och läsa vad det står.

Det är väl inget märkvärdigt med bilden för övrigt, den ser ut som FHM:s grafer över dödlighet förutom att antalet tydligen är delat med antalet innevånare.

Ja, det är välbekant förutom att antalet avlidna ökar redan ung. vecka 33 även om det är långsamt till att börja med. Men det har ju inget med influensa eller Covid-19 att göra.

Nej, det är inte en normal process att folk dör med Covid-19. Det har inte inträffat förr.
Det är inte heller någon som har sagt att ökat antal avlidna i annat än Covid-19 innebär att det är en andra våg av Covid-19.

Om smittspridningen kraftigt ökar, t.ex. som i Frankrike, Spanien och nu också Italien, så kan man prata om en andra våg. Det har inte med antalet avlidna att göra. Du verkar blanda ihop saker. Folk brukar inte heller säga att det är en andra våg i Sverige just nu.

Det syns ju tydligt i den grafen att antalet laboratoriebekräftade fall av influensa ökar några veckor efter asteriskerna. Enligt Figur 2 på sidan [länk] ökar antalet fall ung. v. 47 år 2018.

Naturligtvis anser jag inte att september och oktober tillhör influensasäsongen eftersom det då inte sprids någon influensa i Sverige.
Även WHO:s graf visar att det inte sker någon ökning av influensa globalt ens v.40 utan att du måste fram till v.44 år 2019.

Det är välkänt att influensan upphörde ovanligt tidigt i Sverige, det skrevs om det i tråden i våras.

Välkänt för den som läst tråden.

Välkänt
Ingen vet vad det hade blivit för skadeverkningar på ekonomin om det inte hade införts restriktioner.
Ett mycket högt antal avlidna får konsekvenser för samhället, inkl. dess ekonomi, också. T.ex. påverkas ett samhälle om sjukvårds- och omsorgspersonal mår så psykisk dåligt av att ha upplevt trauman av ett stort antal avlidna runt dem som de inte har kunnat ge någon hjälp att hälften av dem sjukskriver sig för resten av livet. Det är storskalig PTSD.

Och vad har du för kunskap i nationalekonomi?
Du verkar ju vilja sprida rädsla för vad restriktioner medför när det gäller staters ekonomi.
Mest bara tjafs tyvärr.
"Du verkar ju vilja sprida rädsla för vad restriktioner medför när det gäller staters ekonomi."
Det kan du ge dig sjutton på. Det var ju detta man ville förhindra. Nu gör man det mot sig själva.
Att en miljon dör i en pandemi har hänt förr. Om medelåldern är 80+ är det inte en samhällsekonomisk katastrof.
Men lockdowns, stängda gränser och kommunikationer är definitivt en samhälls- och privatekonomisk katastrof.
Med stora negativa inverkningar på folkhälsan också.
#whyaretheydoingthis

BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det beror väl på hur många man testar? En komps kompis, bor i Vicenza. Dvs i Veneto, mitt i Coronasmeten. Där gör de omfattande tester, till ex. på hennes jobb testas alla varje vecka. Vilket till och med jag, tycker är rejält överdrivet. Men jämför man deras resultat med Sveriges, där vi har en väsentligt lägre ambitionsnivå, är det inte konstigt att någon "andra våg" inte ännu upptäkts här. Skulle vi sluta upp med testerna helt och hållet, skulle vi snart vara helt smittfria.

Staffan
Det är ju sånt som gör att man inte ska jämföra antalet bekräftade fall i Sverige nu med antalet bekräftade fall under våren eftersom teststrategierna är olika, och förstås inte heller mellan olika länder.

När det gäller Italien får man ju då titta på om de har ändrat teststrategi i samband med att antalet bekräftade fall ökar. Jag tror att Italiens ledning och myndigheter inte vill ha hårdare restriktioner än nödvändigt eftersom det får folk att vända sig mot dem och därför har en överblick över många parametrar där ökat antal bekräftade fall bara är en del innan de går ut med att det blir allt sämre läge. I Sverige hålls det ju koll på hur spridningen är i olika åldersgrupper, sjukhusinläggningar osv.

Sen är det förstås rätt omöjligt att se om en andra våg just har börjat i Sverige. Smittspridningen verkar öka eftersom fler fall hittas trots att man testar efter samma principer sen i juni, men man vet ju inte än om det kommer att nå sådana nivåer att det går att kalla det en andra våg.

Sen vet jag inte om en sån teststrategi som du beskriver leder till så många fler nya bekräftade fall, det beror ju på hur vanligt det är med helt asymtomatiska fall. Det man hoppas är väl att fånga in personer som inte vill berätta att de har lindriga symtom och hitta fall lite tidigare, dvs. innan de har hunnit få symtom och därmed hunnit smitta fler.

BirgitS
Det är ju sant. MEN man kan på väldigt goda grunder gissa att den redan slappa och oansvariga attityden förstärks. Det enda som kan förhindra en sådan utveckling, är att inte bara anonyma invandrare och gamla kärringar, som ändå ingen bryr sig om, blir allvarligt sjuka eller dör, utan unga framgångsrika vita överklassmän, mitt i karriären, trillar av pinn. Då jäklar blir det liv i luckan!

Staffan
I tråden skrevs det i veckan om att restauranger i Uppsala hade märkt att deras gäster blivit mer försiktiga de senaste dagarna, så människor kan ändra sitt beteende utan att de själva har en hög risk att avlida.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
I tråden skrevs det i veckan om att restauranger i Uppsala hade märkt att deras gäster blivit mer försiktiga de senaste dagarna, så människor kan ändra sitt beteende utan att de själva har en hög risk att avlida.
Det var mycket glädjade. Däremot tror jag att det är ett lokalt, tillfälligt fenomen. Vid mina vanliga kvällsvandringar i göteborgs innerstad, märks inget av det du beskriver. Tvärs om. för utanför en restaurang stod en grupp män tätt samlade i en ring, hoppandes jämfota och vilt skrikandes. Tror de firade en fotbollsseger. klungor med framförallt yngre damer, spankulerar tätt ihop på trånga trotoarer. Pubarna är lika fulla som vilken Coronafri fredagskväll som helst.

Men är din spaning en början på en trend, är det väldigt bra.

Staffan

• Gilla
ch0klad och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jehu skrev:
Mest bara tjafs tyvärr.
"Du verkar ju vilja sprida rädsla för vad restriktioner medför när det gäller staters ekonomi."
Det kan du ge dig sjutton på. Det var ju detta man ville förhindra. Nu gör man det mot sig själva.
Att en miljon dör i en pandemi har hänt förr. Om medelåldern är 80+ är det inte en samhällsekonomisk katastrof.
Men lockdowns, stängda gränser och kommunikationer är definitivt en samhälls- och privatekonomisk katastrof.
Med stora negativa inverkningar på folkhälsan också.
#whyaretheydoingthis
Du ansåg att jag spred rädsla därför att jag saknade kunskap. Alltså anser du att det behövs kunskap. Så hur är det nu med din kunskap om det du sprider rädsla om?

Att miljoner har avlidit förr i pandemier innebär inte:
  • Att det inte ledde till ekonomiska problem för länderna då.
  • Att om det sker nu inte leder till ekonomiska problem för länder nu.
Det handlar inte bara om åldern på de som avlider. Människor påverkas även av att deras föräldrar går bort i förtid utan någon verkade vilja förhindra det, sånt kan få folk att tappa livslusten, viljan att arbeta eftersom man kastas på soptippen när man blir gammal osv.

Du verkar ha ett väldigt snävt synfält. Om man försöker få lite överblick över vad som händer vid en viss åtgärd så ser man att saken inte är så enkel som du försöker få det att låta.

Men jag har aldrig förespråkat utegångsförbud, att alla företag etc. som inte är samhällsnödvändiga ska stängas osv. Det gäller att balansera på knivseggen, att hela tiden väga för- och nackdelar med pest och kolera mot varandra.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
Det var mycket glädjade. Däremot tror jag att det är ett lokalt, tillfälligt fenomen. Vid mina vanliga kvällsvandringar i göteborgs innerstad, märks inget av det du beskriver. Tvärs om. för utanför en restaurang stod en grupp män tätt samlade i en ring, hoppandes jämfota och vilt skrikandes. Tror de firade en fotbollsseger. klungor med framförallt yngre damer, spankulerar tätt ihop på trånga trotoarer. Pubarna är lika fulla som vilken Coronafri fredagskväll som helst.

Men är din spaning en början på en trend, är det väldigt bra.

Staffan
Att det har skett i Uppsala är nog just för att de har haft en mycket dålig utveckling där de senaste veckorna, både när det gäller antalet fall och antal på IVA, och därmed har det skrivits och talats om det lokalt. I Göteborg så ser man ju ingen sådan utveckling än.

Det är ju tyvärr mänskligt beteende som brukar ge upphov till vågor av epidemier och det även i tider där det inte fanns centrala myndigheter som kom med påbud. När folk ser att många runt dem blir sjuka så ändrar de sitt beteende för att minska risken för sig själva och den närmsta familjen. När sjukdomen då avtar så börjar folk alltmer leva som vanligt och när då sjukdomen ökar så ändrar man tillbaks, osv.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu tillhör jag den skaran som i det mesta håller med i det du skriver Birgit, men att kalla det personangrepp, när någon kallar det du skrivit för trams, är lite överdrivet.
Fortsätt skriva sakligt som du tidigare gjort, och lämna överdrifterna till de i tråden som är bäst på sådana.
Finns några stycken...

• Gilla
  • Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.