Byggahus.se
Jag får också väga upp den negativa kritiken.
Den 16/11 fick vi en leverans av badrumsmöbler, bla kommod, inga synliga skador utvändigt.
1/12 packade jag upp kommoden och synade den, inga synliga skador.
11/12 plockade jag ur alla lådor mm och själva kommoden hängdes upp, lådorna stod kvar i vardagsrummet.
Kvällen den 18/12 monterade jag i lådorna, öppnade/stängde lådorna några ggr.
Kvällen den 19/12 skulle jag montera handtagen och såg att fronten på ena lådan krackelerat i en stjärna.

Ringde kundservice fredag 21/12 och gjorde en reklamation, fick ett mejl där dom ville ha lite bilder mm.
Svarade samma dag med bilder och förklaring.
Söndag 23/12 får jag mejlsvar att dom lagt in infon i ärendet.
Fredag 28/12 får jag mejlsvar att ny lådfront ska skickas.

Tyvärr så hittar jag inget mejl/sms med leveransbekrästelse/bokning av leveransdag men jag vet att lådfronten kom fort.

Med tanke på att det var precis innan jul jag gjorde reklamationen så tog det bara några arbetsdagar med hela reklamationshanteringen.
 
J JohanLun skrev:
Har du betalat med klarna eller kreditkort? Jag skulle testa att prata med dem. Många som beställt varor från firmor som konkursat har sluppit betala dem, så länge de betalt med ett betalsätt som täcker detta = kreditkort. Därav försöker jag alltid betala med kreditkort eller paypal (eller klarna i sista hand), aldrig med bankkort eller banköverföring om det är ett företag man inte litar på till 100%.
Jag betalat vanligtvis med faktura men då jag hade en utestående skuld (bestriden faktura för leveransen som aldrig dök upp), så betalades den här ordern med kreditkort. Bygghemma har sagt att dom ska betala tillbaka pengarna så dom kommer väl vilket år som helst. Jag tror att jag får svårt att hävda att Mastercard ska kreditera ordern med tanke på att bygghemma säger att dom ska betala tillbaka pengarna. Det är också bara 1500 kr kvar att kreditera så orkar inte hålla på och jaga.

Den trimmer jag köpt från bygghemma gick för övrigt sönder för ett par veckor sedan. Lämnade den till den lokala handlaren som skulle fixa det på garantin men då bygghemma envisas med att skicka länkar med orderinnehållet som dom sedan tar bort så har jag inget kvitto. Den lokala handlaren skulle fixa det ändå direkt via Husqvarna men det var en återvändsgränd då bygghemma registrerat trimmern i Danmark och således inte kan åtgärdas på garantin i Sverige..

Man kan tro att jag överdriver men jag har snarare utelämnat info kring hur jobbigt det varit att ha med bygghemma att göra.
 
Jag är alltid förvånad över hur många som har en dålig order med ett företag. Kanske tillochmed bestriden faktura eller andra pågående tvister.

OCH SÅ LÄGGER MAN EN NY ORDER TILL SAMMA BOLAG :rofl::crysmile:

Vill påpeka det gamla engelska talesätter:
Fool me once; Shame on you
Fool me twice; Shame on me

I Sverige pratar vi väl om brända barn som skyr elden :D

Rösta med fötterna. Om du inte gillar ett bolag: HANDLA INTE DÄR DÅ!
Ursäkta mitt skrikande med versaler. Men en del.....
 
Appendix Appendix skrev:
Jag är alltid förvånad över hur många som har en dålig order med ett företag. Kanske tillochmed bestriden faktura eller andra pågående tvister.

OCH SÅ LÄGGER MAN EN NY ORDER TILL SAMMA BOLAG :rofl::crysmile:

Vill påpeka det gamla engelska talesätter:
Fool me once; Shame on you
Fool me twice; Shame on me

I Sverige pratar vi väl om brända barn som skyr elden :D

Rösta med fötterna. Om du inte gillar ett bolag: HANDLA INTE DÄR DÅ!
Ursäkta mitt skrikande med versaler. Men en del.....
Det är ett sätt att se det på. Jag vill gärna ge bolag chansen att visa att man lär sig av misstag. Med din inställning så blir det snabbt ganska få bolag kvar att handla från. Men det kanske är en önskvärd situation för vissa.

Fakturan var för övrigt inte bestriden pga tvist, utan enbart för att förfallodatumet var innan jag hade mottagit varorna, vilket bygghemma höll med om.

Den här tråden handlar inte om att gnälla utan att ge andra konsumenter chansen att ta informerade beslut.
 
F Fredrik7865 skrev:
Med din inställning så blir det snabbt ganska få bolag kvar att handla från.
Har du så ofta problem med företag? Nu blir jag nyfiken :D
 
  • Gilla
Fredrik7865
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Har du så ofta problem med företag? Nu blir jag nyfiken :D
Ja, det verkar så. Tyvärr så finns det ju bara en gemensam nämnare i problematiken... :)
 
MrPlow
  • Haha
  • Arg
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag beställde köksmöbler på Mio möbler i Okober månad 2020.
Fått leverans framflyttad tre gånger, nu är det nytt leveransdatum 26 juni 2921 !
 
  • Haha
MrPlow
  • Laddar…
MrPlow
MrPlow MrPlow skrev:
Beställde en garageinredning i november med 3-4 dagars leveranstid. Fick sedan en ny leveranstid i början av mars. Nåja, tänkte jag det får funka. Så gick jag in och kollade nu. Nu leveranstid: Sista maj!

Går man in och kollar hemsidan: [länk]

Leveranstid: 3-4 dagar...
Nu har de i alla fall uppdaterat leveranstiden på hemsidan och erbjudit deleverans!
 
C
MrPlow MrPlow skrev:
Leveranstid: 3-4 dagar...
Det där är så j-la irriterande, men på intet sätt unikt för bygghemma.
Jag brukar ibland av princip avbeställa när det börjar dra ut ordentligt på tiden och det står "I lager" på hemsidan. Tycker inte de skall komma undan med det när det i verkligheten är uppåt en månads leveranstid. Faktum är att det är rätt hopplöst att handla på nätet om man vill ha någon sorts styrfart på sina projekt.
 
Mio är ju ökända för extrema leveranstider och dåliga lagersaldon.

Och med tanke på hur avskydda bygghemma är så är det lustigt att folk handlar där om och om igen. Men man får väl vad man betalar för ;)
 
R
Så klart är de plånboken som styr.

Som rörmokare har jag handlat på bygghemma pga deras låga priser.

Fick defekta grejer. Men det är endast rejäla påtryckningar som fungerar.

Värt att tänka på: handlar man via bygghemma går reklammatiner genom dem oavsett vad...

Löste samtliga reklamationer via egna kanaler.

Sån tur har inte alla.

Påtryckningar är det ända som fungerar. Skulle aldrig heller drömma om att handla på annat sätt än faktura.
 
C cpalm skrev:
Det där är så j-la irriterande, men på intet sätt unikt för bygghemma.
Jag brukar ibland av princip avbeställa när det börjar dra ut ordentligt på tiden och det står "I lager" på hemsidan. Tycker inte de skall komma undan med det när det i verkligheten är uppåt en månads leveranstid. Faktum är att det är rätt hopplöst att handla på nätet om man vill ha någon sorts styrfart på sina projekt.
Jo men även om du avbeställer så får du inte tillbaka pengarna, fast det är klart man borde kanske välja fakturabetalning.

En ren skojarfirma.
 
C
H hempularen skrev:
Jo men även om du avbeställer så får du inte tillbaka pengarna, fast det är klart man borde kanske välja fakturabetalning.
Precis, ta faktura så slipper man det problemet.

Men, som sagt, jag avbeställer mest för att markera att det är oacceptabelt. Problemet ligger inte i handlarledet så det händer exakt samma sak när du beställer samma pryl av någon annan. "I lager" betyder att det påstås finnas i leverantörens lager och alla handlare tar prylarna från samma leverantör och får samma påhittade lagerstatus.
 
Mycket fundersam och besviken på Bygghemma. Beställde en gräsklippare den 19/4 med leveranstid 5 - 10 dgr, bara den tiden är ju lite anmärkningsvärd med tanke på hur snabbt andra nätföretag levererar. Döm om min förvåning när jag redan dagen efter fick ett mail där det stod att min order uppdaterats och skulle avgå 22/4 och att jag skulle få ett nytt mail med spårningslänk när leveransen var igång. Idag den 28 har jag fortfarande inte fått något mail om att leveransen skulle vara igång, pratade med deras kundtjänst igår och de skulle kolla med deras leverantör och sedan ringa upp mig vilket de heller inte gjort. Kan köpa att de har leveransproblem med tanke på att hela världen står i brand men att de inte kan informera om vad som sker är rent ut sagt jävligt dåligt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.