Byggahus.se
J jesper--- skrev:
Men tack för din input, även om du sneglade in lite sarkasm.
Ja det var väl mitt försök att lite humoristiskt förmedla vad jag tyckte om:
J jesper--- skrev:
Det går väl och testa sig fram?
Men jag kan omformulera mig på ett garanterat humorbefriat och sarkasmlöst sätt.

Nej, i detta fall finns ingenting att "testa". Det är glasklart hur den ska kopplas in och inser man inte det har man helt enkelt inte nödvändiga kunskaper för att utföra arbetet. Det är helt OK. Det finns massvis med områden där missgrepp kan få farliga konsekvenser där jag också saknar kunskaper. Jag testar inte heller såna saker. Ingen här har antytt att du är efterbliven och du skriver själv att du inte är kunnig inom el. Det respekterar vi fullkomligt och det är därför vi försöker hjälpa dig.

Jag respekterar dock inte om man försöker "testa sig fram" i fall som detta!

• Gilla
Jobri
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det var väl mitt försök att lite humoristiskt förmedla vad jag tyckte om:

Men jag kan omformulera mig på ett garanterat humorbefriat och sarkasmlöst sätt.

Nej, i detta fall finns ingenting att "testa". Det är glasklart hur den ska kopplas in och inser man inte det har man helt enkelt inte nödvändiga kunskaper för att utföra arbetet. Det är helt OK. Det finns massvis med områden där missgrepp kan få farliga konsekvenser där jag också saknar kunskaper. Jag testar inte heller såna saker. Ingen här har antytt att du är efterbliven och du skriver själv att du inte är kunnig inom el. Det respekterar vi fullkomligt och det är därför vi försöker hjälpa dig.

Jag respekterar dock inte om man försöker "testa sig fram" i fall som detta!
Jag vill inte göra någon upprörd, har nog med information i tråden att repetera repetera repetera. Tackohej det är fredag.

J jesper--- skrev:
Jag vill inte göra någon upprörd
Ingen fara, det ska betydligt mer till för det än denna diskussion.
J jesper--- skrev:
Tackohej det är fredag.
Detsamma, och som jag skrev tidigare, skriv gärna exakt vilken modell/fabrikat du köpt så är det lättare att ge användbar hjälp.

Alfredo Alfredo skrev:
Ingen fara, det ska betydligt mer till för det än denna diskussion.
Detsamma, och som jag skrev tidigare, skriv gärna exakt vilken modell/fabrikat du köpt så är det lättare att ge användbar hjälp.
Inte fått hem dem än, blir i veckan.

Exakt vilken modell får du hem i veckan?

useless useless skrev:
Exakt vilken modell får du hem i veckan?
Ser likadan ut som exemplet.

• Eluttag från Legrand på träbord med specifikationer 16 A/250 V synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag delar på träbord, liknande det i exemplen.
    Skapa konto
Den är spegelvänd vid 3 nedre, snusdosan föreställer lampor. Fick jag till det?

• Elektrisk installationsutrustning bredvid en snusdosa med kabel kopplad, på ett bord.
    Skapa konto
Alfredo Alfredo skrev:
OK!

[bild]

Lampsymbolen "föreställer" de lampor du vill styra. 1 och 2 fungerar som en vanlig strömbrytare, gröna ringen. På bilden kommer fas in på 2 och går ut på 1 och igenom dina lampor till N (nollan).

Skyddsjord ska inte alls anslutas till kopplingsuret, däremot troligen till din armatur.

Själva uret drivs av L och N, röda ringen. En fas och en nolla som inte behöver vara samma fas/grupp som den som driver lampan men nästan alltid är det.

Absolut! Brinner det eller om du får en stöt får du testa någon annan koppling. Skämt åsido. Det finns inget behov av att testa något här utan tycker du detta är komplicerat bör du ta hjälp av någon.

Den frågan förstår jag inte riktigt.
Är det inte nolla som går in på 2? L=nolla? N=fas?

J jesper--- skrev:
Sen drar jag en till från "10" som driver lampan med fasen, korrekt?

Sådär lite mer cleant, plinten fördelar sen direkt till 2 lampor.

Har en tångamperemeter, enkelt sätt att identifiera fas och noll på inkommande?

• Elplint med anslutna kablar och märklappar för att identifiera fas och noll.
    Skapa konto
  • Gilla
Bjirn
  • Laddar…
Det kan finnas en anledning till varför de vanliga rävarna undviker att svara...

kan man inte läsa ett elschema av ovan typ är det kanske läge att först läsa igenom Kjell och companys elskola, sen köper du ett labbaggregat och börjar leka lite hemma.

det finns ingen anledning att försöka springa innan du lärt dig krypa eller gå är min tanke.

J jesper--- skrev:
Har en tångamperemeter, enkelt sätt att identifiera fas och noll på inkommande?
Nej.

Tyvärr verkar du ha alldeles för dålig koll för att det ska vara någon idé att försöka hjälpa dig på traven. Om du inte förstår hur det är tänkt att fungera så har du ingen aning om eventuella fallgropar och vad som kan bli dåligt.

useless useless skrev:
Nej.

Tyvärr verkar du ha alldeles för dålig koll för att det ska vara någon idé att försöka hjälpa dig på traven. Om du inte förstår hur det är tänkt att fungera så har du ingen aning om eventuella fallgropar och vad som kan bli dåligt.
Vad är problemet? Såg 2 översta blev fel dock står det A, annars funkar den tro?

Redigerat:
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det kan finnas en anledning till varför de vanliga rävarna undviker att svara...

kan man inte läsa ett elschema av ovan typ är det kanske läge att först läsa igenom Kjell och companys elskola, sen köper du ett labbaggregat och börjar leka lite hemma.

det finns ingen anledning att försöka springa innan du lärt dig krypa eller gå är min tanke.
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:

2 cool 4 school, vissa är rövhål bara

J jesper--- skrev:
Nej, men om du följer du schemat i trådstarten så kommer det att fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.