4 665 läst · 40 svar
5k läst
40 svar
Hjälp att tyda kopplingsschema
Ja det var väl mitt försök att lite humoristiskt förmedla vad jag tyckte om:J jesper--- skrev:
Men jag kan omformulera mig på ett garanterat humorbefriat och sarkasmlöst sätt.J jesper--- skrev:
Nej, i detta fall finns ingenting att "testa". Det är glasklart hur den ska kopplas in och inser man inte det har man helt enkelt inte nödvändiga kunskaper för att utföra arbetet. Det är helt OK. Det finns massvis med områden där missgrepp kan få farliga konsekvenser där jag också saknar kunskaper. Jag testar inte heller såna saker. Ingen här har antytt att du är efterbliven och du skriver själv att du inte är kunnig inom el. Det respekterar vi fullkomligt och det är därför vi försöker hjälpa dig.
Jag respekterar dock inte om man försöker "testa sig fram" i fall som detta!
Jag vill inte göra någon upprörd, har nog med information i tråden att repetera repetera repetera. Tackohej det är fredag.Alfredo skrev:
Ja det var väl mitt försök att lite humoristiskt förmedla vad jag tyckte om:
Men jag kan omformulera mig på ett garanterat humorbefriat och sarkasmlöst sätt.
Nej, i detta fall finns ingenting att "testa". Det är glasklart hur den ska kopplas in och inser man inte det har man helt enkelt inte nödvändiga kunskaper för att utföra arbetet. Det är helt OK. Det finns massvis med områden där missgrepp kan få farliga konsekvenser där jag också saknar kunskaper. Jag testar inte heller såna saker. Ingen här har antytt att du är efterbliven och du skriver själv att du inte är kunnig inom el. Det respekterar vi fullkomligt och det är därför vi försöker hjälpa dig.
Jag respekterar dock inte om man försöker "testa sig fram" i fall som detta!
Är det inte nolla som går in på 2? L=nolla? N=fas?Alfredo skrev:
OK!
[bild]
Lampsymbolen "föreställer" de lampor du vill styra. 1 och 2 fungerar som en vanlig strömbrytare, gröna ringen. På bilden kommer fas in på 2 och går ut på 1 och igenom dina lampor till N (nollan).
Skyddsjord ska inte alls anslutas till kopplingsuret, däremot troligen till din armatur.
Själva uret drivs av L och N, röda ringen. En fas och en nolla som inte behöver vara samma fas/grupp som den som driver lampan men nästan alltid är det.
Absolut! Brinner det eller om du får en stöt får du testa någon annan koppling. Skämt åsido. Det finns inget behov av att testa något här utan tycker du detta är komplicerat bör du ta hjälp av någon.
Den frågan förstår jag inte riktigt.
Elektroniktokig
· 2 435 inlägg
Det kan finnas en anledning till varför de vanliga rävarna undviker att svara...
kan man inte läsa ett elschema av ovan typ är det kanske läge att först läsa igenom Kjell och companys elskola, sen köper du ett labbaggregat och börjar leka lite hemma.
det finns ingen anledning att försöka springa innan du lärt dig krypa eller gå är min tanke.
kan man inte läsa ett elschema av ovan typ är det kanske läge att först läsa igenom Kjell och companys elskola, sen köper du ett labbaggregat och börjar leka lite hemma.
det finns ingen anledning att försöka springa innan du lärt dig krypa eller gå är min tanke.
Nej.J jesper--- skrev:
Tyvärr verkar du ha alldeles för dålig koll för att det ska vara någon idé att försöka hjälpa dig på traven. Om du inte förstår hur det är tänkt att fungera så har du ingen aning om eventuella fallgropar och vad som kan bli dåligt.
Vad är problemet? Såg 2 översta blev fel dock står det A, annars funkar den tro?useless skrev:
Redigerat:
norrbottenssnickaren skrev:
Det kan finnas en anledning till varför de vanliga rävarna undviker att svara...
2 cool 4 school, vissa är rövhål baranorrbottenssnickaren skrev: