Byggahus.se
T
optimum optimum skrev:
Ni som ogillar Clas Ohlsson. Ni blir nog snart nöjda när Amazon drar igång i Sverige. Då får flera svenska företag lägga ned och ägarna av Amazon blir ännu rikare.

Företag i riskzonen.

Clas Ohlson
Kjell & Company
Hobbex
Teknikmagasinet
Ginza
CDON
Några webbutiker för böcker
Några webbutiker för verktyg, typ borrmaskiner, skruvdragare mm

Då har ni bara minnen kvar om tiden då de fanns.

Jag tror att mer än hälften av listan här ovan är borta inom 3 år.
Är inte hälften av de där redan borta?

• Gilla
elle10 och 1 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Är inte hälften av de där redan borta?
Clas Ohlson
Kjell & Company
Hobbex
Teknikmagasinet
Ginza
CDON

De är kvar alla idag men jag tror de krymper så mycket att de inte är lönsamma att ha kvar när Amazon är igång.

Ginza och CDON har precis motsvarande koncept som Amazon.
Alltså de har vissa produkter i eget lager och huvudsaken av sortimentet skickas från andra företag som är kopplade till dem.
Sortiment på Clas Ohlson, Kjell & Company, Hobbex och Teknikmagasinet finns på Amazon.

Clas Ohlson har tackat nej till att få sitt sortiment förmedlat via Amazon. Troligen för att bidraget per produkt är för litet för flera att dela på.

Intressant men ruggig framtid för de som arbetar på dessa företag idag.

Intressant att se hur det kommer gå för Biltema och Jula som satsat på massa annat än den kärnverksamhet de startade med. Exempelvis finns det klädhängare mm hus dessa och inte som Biltema startat med reservdelar till bilar och verktyg.

T
optimum optimum skrev:
Clas Ohlson
Kjell & Company
Hobbex
Teknikmagasinet
Ginza
CDON

De är kvar alla idag men jag tror de krymper så mycket att de inte är lönsamma att ha kvar när Amazon är igång.

Alltså de har vissa produkter i eget lager och huvudsaken av sortimentet skickas från andra företag som är kopplade till dem.
Sortiment på Clas Ohlson, Kjell & Company, Hobbex och Teknikmagasinet finns på Amazon.

Clas Ohlson har tackat nej till att få sitt sortiment förmedlat via Amazon. Troligen för att bidraget per produkt är för litet för flera att dela på.

Intressant att se hur det kommer gå för Biltema och Jula som satsat på massa annat än den kärnverksamhet de startade med. Exempelvis finns det klädhängare mm hus dessa och inte som Biltema startat med reservdelar till bilar och verktyg.
Ja, men Hobbex är ju ingenting jämfört med tidigare, Teknikmagasinet räddades från konkurs i sista minuten, CDON är ju som sagt bara en svensk Amazon och Ginza... jag vet inget om dem. Amazon lär ju slå främst mot webbshoppar och inte fysiska butiker, men har man en verksamhet som inte klarar konkurrens är det ju inte direkt Amazons fel.

Personligen handlar jag knappt något hos dem du listade sedan flera år.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det värsta är ju att mer och mer av den boken känns som en relativt korrekt framtidsspaning, snarare än fiktion...:confused:
Om jag inte minns helt fel så är det så taskigt att det är vår historia enligt Douglas Adams, för planeten de befolkade var vår egen moder jord.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Om jag inte minns helt fel så är det så taskigt att det är vår historia enligt Douglas Adams, för planeten de befolkade var vår egen moder jord.
Japp, de förstörde mössens dator .. :)

(dags att läsa om tror jag, jag har lite svårt att hålla isär boken och filmen nuförtiden ....)

MultiMan
optimum optimum skrev:
Clas Ohlson
Kjell & Company
Hobbex
Teknikmagasinet
Ginza
CDON

Samtliga företag du räknar upp är en skugga av sitt forna jag och har redan slutat handla av dem, långt innan Amazon kommer till Sverige.

Jag baserar det på inköp över lång tid, 15-45 års spännvidd på erfarenheten.

CDON är väl det som störtdykt snabbast. Handlade massor där tidigare (sedan starten) men senaste 2 åren har de jobbat stenhårt på att avveckla sig själva utan att få någon av fördelarna Amazon har.

Edit: Underbar rubriksättning från igår:

Artikelrubrik "CDON skär ned kraftigt på lagret: 'Vi storsatsar'" från en nyhetssida.

https://www.ehandel.se/cdon-skar-ned-kraftigt-pa-lagret-vi-storsatsar

En av anledningarna till att jag använt mig av Amazon är att de säljer en väldigt massa saker i egen regi, med eget lager och leverans samt kundtjänst. "Fullfilled by Amazon". Alltid pålitligt både med leverans och om något krånglar. Med kommande Prime lär det bara bli bättre. Allt det avvecklar CDON. Där hänvisas du till företaget som råkar sälja just det du beställt, både gällande support och vilja att leverera.

Edit 2: Finns och funnit massa oseriösa säljare på CDON och inget har hänt trots anmälningar:

Skärmdump av en nyhetsrubrik där CDON anklagas för bedrägliga priser med texten "Kan stänga av handlaren.

Exempel från idag:

Skärmdump av produkt på CDONs hemsida med Royal Canin kattmat och priset 354 kr, nedsatt från 922 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkligheten:

Skärmbild på en jämförelsesida för Royal Canin Sensible 33 400g kattmat med olika priser och återförsäljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
engs
T tanaris skrev:
Ginza... jag vet inget om dem.
Ginza var där man köpte musik i ungdomen, en fet katalog som kom 2(?) ggr /år som man lusläste och sen beställde skivor för en stor del av studiebidraget. Tror aldrig jag besökt deras webbsida dock...

optimum
engs engs skrev:
Ginza var där man köpte musik i ungdomen, en fet katalog som kom 2(?) ggr /år som man lusläste och sen beställde skivor för en stor del av studiebidraget. Tror aldrig jag besökt deras webbsida dock...
Ginza.
De har rätt så bra omsättning nu i år tack vara coronan.
Känner en som jobbar där.
De har 75.000 produkter i sitt sortiment.
Jag har väl handlat några gånger där.
Min bekant är lite orolig för hur framtiden blir. Amazon är ett intressant alternativ som garanterat kommer rita om kartan.

Mats-S
Raskus Raskus skrev:
Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?
Den som ligger i Slta C är helt ok, trevlig personal dessutom :)

optimum
Men tråden handlar om Clas Ohlson.
Ja de som var de från Insjön.
Där man handlade via postorder. Via en kul katalog som oftast blev veckans läsning.
Skickade order i ett brev och fick vänta 2 veckor innan paketet kom på posten.
Sedan öppnade de butiker över hela landet så man kunde köpa sakerna och få dem direkt.
Den tiden är snart över och man kommer återigen få dem typ postorder.
Fyller i på en sida på nätet och får dem några dagar senare.
Borta är då att komma på att man behöver en manick och åka till butiken och få den omgående för att hem till garaget och använda saken.

Tiderna förändra och borta är nostalgin vi hade med Clas Ohlson i Insjöns sortiment i de gamla vällästa katalogerna.
Snart får ni vara med och ge Amazon era pengar.

T
Några dagar? Dagens e-handel är typ nästa dag. Ibland t om samma dag. Ofta fri frakt och fria returer. Butiker är obsoleta.

Jag är f ö delägare i Amazon, så jag klagar inte.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag tror inte CO kommer överleva Amazons intåg

C
Raskus Raskus skrev:
Jag tror inte CO kommer överleva Amazons intåg
Nä, inte omöjligt. Men trist. Inte för att CO är någon höjdare, men mina erfarenheter av Amazon har varit riktigt usla.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Det just det som är grejen. Förr kunde hemmafixaren köpa "allt" från Clas Ohlson ur en överskådlig (nåja) katalog. Idag finns nästan inget sådant i deras sortiment. Därmed i mina ögon ett "förfall", oavsett om aktiekursen går upp eller ner.
du har inte tänkt att själva basen har förstorats till det oändliga? Dvs det där ”allt” är betydligt större mängd idag. Finns ingen återförsäljare som längre kan erbjuda reservdelar tvärs över alla produkter som finns att tillgå. Men visst, det är större marginal att sälja en helt ny produkt än en reservdel så jag håller med om på så sätt har det förfallit.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag snubblade över Clas Ohlsons katalog från 1964 som finns på nätet och det är sorgligt att se vilket bra sortiment de hade. Perfekt för ägare av äldre hus, fordon etc. Mycket fanns kvar långt in på 70-talet. Jag får nästan en tår i ögat.
Vad som återstår har redan diskuterats här ovan.
Jo det fanns mer för hemmapysslaren då på 70-talet. Man kunde bygga saker från grunden. Nu ska man köpa färdiga produkter med inbyggda fel så de ska gå sönder så fort garantin gått ut och köpa nytt hela tiden. Det anses vara en samhällsekonomisk fara om grejjerna håller länge. Sen skyller de sopbergen på oss!

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.