Byggahus.se
De tidigare ägarna till vårt hus roade sig med att sätta fast den här konstiga grejen på glaset i ytterdörren med en enorm klick lim. Jag funderar på om det går att få bort på något sätt el om vi måste byta hela glaset. Testade att försöka skära lite i det och det är gummiartat som silikon men för svårt att komma åt mellan metallribborna För att kunna skära bort hela skiten. Jag vågar inte bända på den pga risken att glaset går sönder. Någon som har tips? Bild från utsidan och insidan.

• Grönt gummiartat föremål fastlimmat på ett fönsterglas med metallribbor runtomkring, behöver tips för borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor klick lim på glasytan av en ytterdörr mellan metallribbor och mönstrat glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga med typ tandtråd mellan glaset och trälådan, sen på med något som löser upp limmet.

Skär lös den med en trådsåg. Limresterna som blir kvar går förhoppningsvis att skrapa bort med rakblad eller liknande.

Använd en tunn men stark tråd (fiskelina/tandtråd/ståltråd?) för att "såga" mellan trä och glaset, tänker att det borde fungera för att få bort biten.

Efter det går det säkert att få bort resterna med något medel.

Stort tack alla! Bra idé med tråd. Vad är såg-tråd?

Stickan56
Värm försiktigt med varmluftspistol och såga sedan med en fiskelina typ flätlina.
Så brukar man göra på bilrutor

Stickan

S Stalvik skrev:
Vad är såg-tråd?
T ex en sån jag länkade till i inlägg #3

useless useless skrev:
T ex en sån jag länkade till i inlägg #3
Jag tror det är risk att denna är väl grov. Testa först med något du redan har är mitt förslag. Tandtråd och fiskelina har nämnts och det går ju snabbt att prova. Är även rädd att en riktig trådsåg kan repa glaset och den risken borde vara minimal med exempelvis tandtråd.

• Gilla
Stalvik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.