939 847 läst · 4 439 svar
940k läst
4,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Dålig bild.. men den är tagen från passageraren.
Bilen framför är jag som mycket försiktigt kör hem ett hajomparti på 360 cm på ett obromsat släp.
Vikterna är ok. Lastsäkringen är ok. Däremot hade jag inte räknat med att släpet skulle vara så ostabilt.
Bilen framför är jag som mycket försiktigt kör hem ett hajomparti på 360 cm på ett obromsat släp.
Vikterna är ok. Lastsäkringen är ok. Däremot hade jag inte räknat med att släpet skulle vara så ostabilt.
Köper ett glasparti för ex antal tiotusen kr men frakt hem för någon tusing eller 2 till? Näää det är för dyrt.K kallabaz skrev:
Njae. Fanns inte budget för ett glasparti egentligen, så fick loss detta beggat för 7000:-W Willewonka skrev:
Då hade 2000:- varit en procentuellt hög kostnad.
Detta gick kanon och det var aldrig några bekymmer.
Tyvärr ingen bild att erbjuda men... Kom in i en rondell utanför stan (industriområde) och vad får man se då? En självgod lite dryg, men förvånad karl ståendes vid sidan av en rondellutfart brevid sin pickis med baklämmen fälld och gipsskivor samt lite annat smått och gott liggandes halvvägs utanför vägbanan (tror det var nån typ av bruk). Lastsäkring? Did not exist... av vad jag kunde se.
Nåt liknande hände när vi sålde en dubbelsängs ram för en tid sen.M MasMats skrev:Visst har vi sett ett och annat olämpligt virkeslass på väg från brädgården. Men jag såg idag vad jag tror tar priset hittills för mig iallafall:
Det ni ser på bilderna är alltså en blandad kompott med långa läktribbor och nån regel. Vilandes PÅ bilens tak med någon form av kartong mellan lack och brädhög.
Fastsurrningen är ett nytt lågvattenmärke. Endast gjord med hjälp av den ena av bilens två rails. Jag hade i praktiken kunnat lyfta av hela virkespaketet och hängt det längs med passagerarsidans dörrar.
För att avsluta det hela så är den främsta fästpunkten höger vindrutetorkararm.
Hoppas föraren hade nåt slutdestination för lasten.
Köparna kom i en Saab med snygg lack , öppnade alla fyra dörrarna
och lade sängramen av lackat järn direkt på taket och tog spännband
genom bilen och drog fast ramen i biltaket
Medlem
· Södermanlands län0
· 960 inlägg
Medlem
· Södermanlands län0
· 960 inlägg
Vad är definitionen på tjänstevikt för en traktor som innebär att den kan tappa 400kg för att den står på ett släp?