62 461 läst · 206 svar
62k läst
206 svar
Dold avgift vid badrumsrenovering

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Låt oss byta spår och titta på konsumentjänstlagen som gäller här. Enligt konsumenttjänstlagen har ni inte avtalat om ett pris för arbetet med rivning och bilning. Eventuellt har ni avtalat om någon beräkningsgrund för vad ni ska betala, t ex om firman har angivit en viss timdebitering i offerten eller vad resorna kostar.
När som i det här fallet inget pris finns avtalat så ska först och främst eventuella beräkningsgrunder för vad som ska betalas följas och annars bestäms vad som ska betalas utifrån "vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt." (36 §, konsumenttjänstlagen).
Så kort och gott ska ni betala vad företaget och dess lokala konkurrenter typiskt tar för löpande arbete av denna typ. Brukar de vidarefakturera hyra av bilningsmaskiner så ska ni betala för det. Möjligen skulle ni kunna hävda att det är oskäligt eftersom alla andra företag på orten (i regionen) inte fakturerar löpande arbete på detta sätt. Men jag tror inte det är en korrekt beskrivning, det är nog rätt vanligt. Därmed är det skäligt att ni ska betala för bilningsmaskinen.
När som i det här fallet inget pris finns avtalat så ska först och främst eventuella beräkningsgrunder för vad som ska betalas följas och annars bestäms vad som ska betalas utifrån "vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt." (36 §, konsumenttjänstlagen).
Så kort och gott ska ni betala vad företaget och dess lokala konkurrenter typiskt tar för löpande arbete av denna typ. Brukar de vidarefakturera hyra av bilningsmaskiner så ska ni betala för det. Möjligen skulle ni kunna hävda att det är oskäligt eftersom alla andra företag på orten (i regionen) inte fakturerar löpande arbete på detta sätt. Men jag tror inte det är en korrekt beskrivning, det är nog rätt vanligt. Därmed är det skäligt att ni ska betala för bilningsmaskinen.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Mycket väl skrivet!Claes Sörmland skrev:
Låt oss byta spår och titta på konsumentjänstlagen som gäller här. Enligt konsumenttjänstlagen har ni inte avtalat om ett pris för arbetet med rivning och bilning. Eventuellt har ni avtalat om någon beräkningsgrund för vad ni ska betala, t ex om firman har angivit en viss timdebitering i offerten eller vad resorna kostar.
När som i det här fallet inget pris finns avtalat så ska först och främst eventuella beräkningsgrunder för vad som ska betalas följas och annars bestäms vad som ska betalas utifrån "vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt." (36 §, konsumenttjänstlagen).
Så kort och gott ska ni betala vad företaget och dess lokala konkurrenter typiskt tar för löpande arbete av denna typ. Brukar de vidarefakturera hyra av bilningsmaskiner så ska ni betala för det. Möjligen skulle ni kunna hävda att det är oskäligt eftersom alla andra företag på orten (i regionen) inte fakturerar löpande arbete på detta sätt. Men jag tror inte det är en korrekt beskrivning, det är nog rätt vanligt. Därmed är det skäligt att ni ska betala för bilningsmaskinen.
Råka läsa denna tråd av nyfikenhet då jag är i branschen.
Detta är fullt normalt när det gäller löpande jobb.
Kan bara jämföra med den firma jag jobbar på och har vi inte tillgång till maskiner och måste hyra så får kunden stå för kostaden.
Men även om vi äger maskinerna tar vi betalt för dem.
Det kan låta märkligt men i riv branschen tar man betalt för alla maskiner man använder. Detta för att det krävs special verktyg till jobben som är mycket dyra.
Skulle jag komma till dig skulle du få vid ett löpande jobb betala för, servicebil, maskiner som Bilmaskin, dammsugare, luftrenare, Deponi och eventuellt tigersåg, rondell eller ibland handhållna betong sågar + Slitage kostnad.
Och kan vi inte använda en bilningsrobot så debiterar vi extra timmtid för hur länge vi bilar för hand(otroligt slitigt jobb som förstör händerna med vibrationer).
Denna maskinpark kostar ungefär mellan 60.000kr-100.000kr. Tar vi med en bilningsrobot är vi uppe i 500 000 kr.
Det är bara det att firman som varit dålig på att upplysa vad som tillkommer vid löpande jobb. Sen är det viktigt som kund att man frågar och inte tar något för givet. Löpande jobb är inget fast pris.
Däremot tar vi sällan betalt för små verktyg som tex skruvdragare.
Detta är fullt normalt när det gäller löpande jobb.
Kan bara jämföra med den firma jag jobbar på och har vi inte tillgång till maskiner och måste hyra så får kunden stå för kostaden.
Men även om vi äger maskinerna tar vi betalt för dem.
Det kan låta märkligt men i riv branschen tar man betalt för alla maskiner man använder. Detta för att det krävs special verktyg till jobben som är mycket dyra.
Skulle jag komma till dig skulle du få vid ett löpande jobb betala för, servicebil, maskiner som Bilmaskin, dammsugare, luftrenare, Deponi och eventuellt tigersåg, rondell eller ibland handhållna betong sågar + Slitage kostnad.
Och kan vi inte använda en bilningsrobot så debiterar vi extra timmtid för hur länge vi bilar för hand(otroligt slitigt jobb som förstör händerna med vibrationer).
Denna maskinpark kostar ungefär mellan 60.000kr-100.000kr. Tar vi med en bilningsrobot är vi uppe i 500 000 kr.
Det är bara det att firman som varit dålig på att upplysa vad som tillkommer vid löpande jobb. Sen är det viktigt som kund att man frågar och inte tar något för givet. Löpande jobb är inget fast pris.
Däremot tar vi sällan betalt för små verktyg som tex skruvdragare.
Redigerat:
B buhu skrev:Råka läsa denna tråd av nyfikenhet då jag är i branschen.
Detta är fullt normalt när det gäller löpande jobb.
Kan bara jämföra med den firma jag jobbar på och har vi inte tillgång till maskiner och måste hyra så får kunden stå för kostaden.
Men även om vi äger maskinerna tar vi betalt för dem.
Det kan låta märkligt men i riv branschen tar man betalt för alla maskiner man använder. Detta för att det krävs special verktyg till jobben som är mycket dyra.
Skulle jag komma till dig skulle du få vid ett löpande jobb betala för, servicebil, maskiner som Bilmaskin, dammsugare, luftrenare, Deponi och eventuellt tigersåg, rondell eller ibland handhållna betong sågar + Slitage kostnad.
Och kan vi inte använda en bilningsrobot så debiterar vi extra timmtid för hur länge vi bilar för hand(otroligt slitigt jobb som förstör händerna med vibrationer).
Denna maskinpark kostar ungefär mellan 60.000kr-100.000kr. Tar vi med en bilningsrobot är vi uppe i 500 000 kr.
Det är bara det att firman som varit dålig på att upplysa vad som tillkommer vid löpande jobb. Sen är det viktigt som kund att man frågar och inte tar något för givet. Löpande jobb är inget fast pris.
Däremot tar vi sällan betalt för små verktyg som tex skruvdragare.
Hej!
Jag köper absolut att det fungerar så! Men då vi frågade extra mycket kring just bilningen före med tanke på att det var en löpande oviss kostnad så har det verkligen funnits utrymme för företaget att delge oss information om att det även tillkommer kostnad för hyra av maskiner.
Om det är som ni säger är det dåligt av företaget.J J Sirkka skrev:
Ofta förstår inte privatkunder hur det kan kosta så mycket eller som i detta fall att ni ska stå hyrkostnader som ni tycker bör ingå.
Företaget har bristit I sin kommunikation helt klart.
Det enda jag kan säga är att de har inte lagt på något extra på fakturan utan allt är som det ska vara.
Det jag kan säga ifrån fakturan är att de hyr det bästa och i slutändan tjänar du som kund på det eftersom jobbet går snabbare och det är bra vid löpande jobb.
De hade kunnat komma med en gamal och mindre Bilmaskin och stått och bilat i flera timmar mer.
Oavsett lagar och regler så bevisar den här tråden ytterligt väl hur viktigt det är med kommunikation. Liknande diskussioner dyker ju upp regelbundet och det vore ju helt enkelt smart av firmorna att upplysa om vad som gäller. Att kunden "borde förstå" är bara en respektlös inställning.
Lukrativ bransch. Ta betalt för varje detalj separat, hade inte fungerat nån annanstans.
Tänk om man skulle betala separat för svetstråden mär man byter en bakskärm på bilen, och varje slippapper som gick åt, popnitar, osv osv. Sen betala för specialverktygen som används vid service, verktyg man måste ha för att få ha auktorisation.
Tänk om man skulle betala separat för svetstråden mär man byter en bakskärm på bilen, och varje slippapper som gick åt, popnitar, osv osv. Sen betala för specialverktygen som används vid service, verktyg man måste ha för att få ha auktorisation.
Korrekt allt.Claes Sörmland skrev:
Fast om ett företag ser fördelar i att outsourca inköp, underhåll och förvaring av verktyg till ett annat företag så fine. Specialisering är nyckeln för rationalisering och därmed att kunna få ned kostnaderna över tid.
Men om detta inte bara är bekvämt för företaget utan också kostnadsdrivande och företaget flyttar denna kostnad till sina kunder vid sidan om synliga priserbjudandet som offerter och timdebitering så är det konkurrenshämmande. Det är illa.
I det här fallet är det nog bara så enkelt att firman inte har rätt kompetens att skriva offerter och därmed kommunicera sitt erbjudande till TS. Kanske borde de outsourca offertskrivandet istället för verktygsförvaringen?
Men det kan också vara att denna firma arbetar mest mot professionella beställare där så mycket mer är kutym, outtalat och standard inom entreprenad, att det brukar glömmas i offerten utan att innebära några problem efteråt.
Ett stort fastighetsbolag vet mycket väl att varje snickare har egen hammare och skruvdragare, så det kan man inte komma och efterdebitera, men en byggställning eller betongslip kommer som regel som en egen fristående post på fakturan.
Branschen är öht rätt omogen i stort vad det gäller allt detta, det beror på att det funkar sådär halvhyggligt hela tiden ändå.
Jag jobbar ju mest mot andra bolag, och jag har nog aldrig än skrivit något avtal om något, faktiskt.
Det funkar för att ingen av oss parter luras eller trilskas.
Men det finns mycket att önska vad gäller tydlighet gentemot privata beställare, för de flesta företagen här.
Om det är så lutraktivt, starta en firma själv så får du seJonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Lukrativ bransch. Ta betalt för varje detalj separat, hade inte fungerat nån annanstans.
Tänk om man skulle betala separat för svetstråden mär man byter en bakskärm på bilen, och varje slippapper som gick åt, popnitar, osv osv. Sen betala för specialverktygen som används vid service, verktyg man måste ha för att få ha auktorisation.![]()
När varje maskiner kostar åtskilliga 10 000 och tom 100 000 lappar, vill du ha tillbaka pengarna och tjäna något i slutändan.
Bilmaskin ca 25k
Dammsugare 15k
Borrmaskin 65k
Väggsåg 400k
Bilningsrobot 500k
Ett litet axplock av de dyrare maskiner. Sedan krävs så klart mindre maskiner som ingår i timmhyra tex slagborrmaskin, vinkelslip, långpass, expander, skyddsutrustning.
Jag skulle släppt detta. Gissar att det rör sig om 1% på totalbeloppet och för de pengarna är det inte värt att tjafsa och få en sur hantverkare. Bättre att bara nämna att det var otydligt kring verktygshyra och ha det till godo om något mer hittas.J J Sirkka skrev:
Bästa svaret
Det finns tydligen en massa bra argument för att firmorna inte ska köpa in maskiner, utan hyra dem vid behov i stället. Maskinerna är för dyra, de används kanske väldigt sällan, hantverkarna sköter inte om maskinerna som de borde, de andra firmorna på orten har inte heller de här maskinerna etc etc.
Jo, det är väl ok. Men samtidigt har man extremt höga förväntningar på kunden. Denne förutsätts ha minst lika bra koll på det här med maskiner som den sammantagna kompetensen på firman i fråga.
Kunden ska minst kunna identifiera vilka moment som kommer att ingå i arbetet denna har beställt, vilka maskiner som behövs för detta, vad dessa maskiner kostar i inköp, vad de kostar att hyra, hur svåra de är att underhålla, hur mycket firman kan använda just dessa maskiner och vilken maskinpark de konkurrerande firmorna har. Utifrån detta kan kunden sedan räkna ut om han ska förvänta sig en extra avgift för maskinhyra eller om det var inräknat i det angivna priset.
Eller så kunde man kanske tänka sig att den som lämnar priset till kunden sa eller skrev ytterligare en mening: Maskinhyra tillkommer, ca 1500:-.
Jo, det är väl ok. Men samtidigt har man extremt höga förväntningar på kunden. Denne förutsätts ha minst lika bra koll på det här med maskiner som den sammantagna kompetensen på firman i fråga.
Kunden ska minst kunna identifiera vilka moment som kommer att ingå i arbetet denna har beställt, vilka maskiner som behövs för detta, vad dessa maskiner kostar i inköp, vad de kostar att hyra, hur svåra de är att underhålla, hur mycket firman kan använda just dessa maskiner och vilken maskinpark de konkurrerande firmorna har. Utifrån detta kan kunden sedan räkna ut om han ska förvänta sig en extra avgift för maskinhyra eller om det var inräknat i det angivna priset.
Eller så kunde man kanske tänka sig att den som lämnar priset till kunden sa eller skrev ytterligare en mening: Maskinhyra tillkommer, ca 1500:-.
Tack! Du sammanfattade min frustration och önskan på ett väldigt välformulerat sätt.A andersmc skrev:Det finns tydligen en massa bra argument för att firmorna inte ska köpa in maskiner, utan hyra dem vid behov i stället. Maskinerna är för dyra, de används kanske väldigt sällan, hantverkarna sköter inte om maskinerna som de borde, de andra firmorna på orten har inte heller de här maskinerna etc etc.
Jo, det är väl ok. Men samtidigt har man extremt höga förväntningar på kunden. Denne förutsätts ha minst lika bra koll på det här med maskiner som den sammantagna kompetensen på firman i fråga.
Kunden ska minst kunna identifiera vilka moment som kommer att ingå i arbetet denna har beställt, vilka maskiner som behövs för detta, vad dessa maskiner kostar i inköp, vad de kostar att hyra, hur svåra de är att underhålla, hur mycket firman kan använda just dessa maskiner och vilken maskinpark de konkurrerande firmorna har. Utifrån detta kan kunden sedan räkna ut om han ska förvänta sig en extra avgift för maskinhyra eller om det var inräknat i det angivna priset.
Eller så kunde man kanske tänka sig att den som lämnar priset till kunden sa eller skrev ytterligare en mening: Maskinhyra tillkommer, ca 1500:-.
Grannen fick faktura på veterinäroperation; specificerat med ett paket handskar, skalpellblad, sövningsmedel etc. Man får knappast mer pengar över för att man fakturerar handskar, utan det handlar bara om fakturakultur specificerat/schablon (differentierad schablon används tex i mänsklig vård)Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Lukrativ bransch. Ta betalt för varje detalj separat, hade inte fungerat nån annanstans.
Tänk om man skulle betala separat för svetstråden mär man byter en bakskärm på bilen, och varje slippapper som gick åt, popnitar, osv osv. Sen betala för specialverktygen som används vid service, verktyg man måste ha för att få ha auktorisation.![]()
Som jag skrev tidigare är det fullt normalt att man tar betalt för Bilmaskin och det övriga vid löpande jobb som inte ingår i fast pris.A andersmc skrev:Det finns tydligen en massa bra argument för att firmorna inte ska köpa in maskiner, utan hyra dem vid behov i stället. Maskinerna är för dyra, de används kanske väldigt sällan, hantverkarna sköter inte om maskinerna som de borde, de andra firmorna på orten har inte heller de här maskinerna etc etc.
Jo, det är väl ok. Men samtidigt har man extremt höga förväntningar på kunden. Denne förutsätts ha minst lika bra koll på det här med maskiner som den sammantagna kompetensen på firman i fråga.
Kunden ska minst kunna identifiera vilka moment som kommer att ingå i arbetet denna har beställt, vilka maskiner som behövs för detta, vad dessa maskiner kostar i inköp, vad de kostar att hyra, hur svåra de är att underhålla, hur mycket firman kan använda just dessa maskiner och vilken maskinpark de konkurrerande firmorna har. Utifrån detta kan kunden sedan räkna ut om han ska förvänta sig en extra avgift för maskinhyra eller om det var inräknat i det angivna priset.
Eller så kunde man kanske tänka sig att den som lämnar priset till kunden sa eller skrev ytterligare en mening: Maskinhyra tillkommer, ca 1500:-.