Byggahus.se
PÅBÖRJAR LAGRING AV ÅRETS SKÖRD:

Fem glasburkar med inlagda krusbär och krusbärsmarmelad märkta med etiketter på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inlagda krusbär, ska ätas till grillat kött.. (inläggning med ingefära tror jag maken sa.. inget för mig troligen, då jag har lite svårt för stark ingefära)

Burk med hemgjorda inlagda krusbär och krusbärsmarmelad märkta med datum och innehåll i en metallkorg.
Skapa konto

Hand som håller ett glasburk med röd krusbärsmarmelad och en etikett.
Skapa konto

krusbärsmarmelad (funkar som sylt med) :) .. väldigt mumsigt på rostad macka eller nybakad baguette/scones ..

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Underbart! Förhoppningsvis kommer mina vinbärsbuskar ge större skörd nästa år..
En burk med hemgjord vinbärssaft och en tesked på ett köksbänk.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Underbart! Förhoppningsvis kommer mina vinbärsbuskar ge större skörd nästa år..
[bild]
Hoppas på samma sak här, vi fick inte alls många... (och inga svarta alls typ). I övrigt verkar allt ge bra med bär.. hallonen.. blåbären (ej klara än dock), björnbär (ej klara)..

Jordgubbarna gav dåligt också.. men bara våra ursprungliga.. de jag planterade i höstas har precis börjat bli klara :surprised: .. vi åt igår, för första gången! (Kändes sent, hälften är fortfarande bara kart).

Är det gelé i burken? (det är vad jag brukar göra på vinbär hihi) eller nån sylt/marmelad?

Karlia
Gelé såklart :Dsatte två buskar i höstas, svarta och röda, så det är första skörden. De röda blev inte alls, tänker att maj var för kallt.

Karlia Karlia skrev:
Gelé såklart :Dsatte två buskar i höstas, svarta och röda, så det är första skörden. De röda blev inte alls, tänker att maj var för kallt.
Du får tänka som så att i år bygger de rötter, så de blir stora och starka till nästa odlingssäsong! :)

Håller tummarna för att båda ger skörd nästa år!

Blev lite mer hallonplock idag.. 1,5 kg ungefär (y)

En hand som håller färska plockade hallon, ungefär 1,5 kg nämns i texten.
Skapa konto

Ungefär 1,5 kg nyuplockade hallon i en svart bricka, redo för att bakas till paj.
Skapa konto

En skål med färska hallon, cirka 1,5 kg, redo för bakning.
Skapa konto

Hallonpajen har jag inget foto på ;P

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Snigla Snigla skrev:
Du får tänka som så att i år bygger de rötter, så de blir stora och starka till nästa odlingssäsong! :)

Håller tummarna för att båda ger skörd nästa år!
Odling har väldigt mycket med tålamod att göra :) Vad gäller plantor har jag det.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vinbär är skoj, jag satte några plantor för två år sedan genom att sticka ner en avklippt gren i jord.
Gjorde samma sak med en till förra sommaren, denna gång direkt där den skulle stå.
Alla har tagit sig fint, men bär nog inte frukt förrän nästa år (år tre).

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Årets vitlök är skördad, så vad gör man med förra årets? Man gör så att hela huset luktar salami, mums!

Vitlöksklyftor som torkas i en matdehydrator på ett köksbord med köksutrustning.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Årets vitlök är skördad, så vad gör man med förra årets? Man gör så att hela huset luktar salami, mums!

[bild]
Torkar / krydda? (Aldrig provat, nått av dem) :)

Snigla Snigla skrev:
Torkar / krydda? (Aldrig provat, nått av dem) :)
Torkar de som överlevt året, sedan gör jag det till ett pulver, för de dagar man inte orkar klydda med att skala och pressa en vitlök. :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tre nyskördade kålrötter på gräsmattan framför en odlingsbädd med grönsaker.
Skapa konto

”Hittade” några kålrötter idag :D

• Gilla
Solvskaftet och 4 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
[bild]
”Hittade” några kålrötter idag :D
Ser finfina ut, vad blir det till middag av dem då? :D

Snigla Snigla skrev:
Ser finfina ut, vad blir det till middag av dem då? :D
Inget ikväll. Ska försöka lagra dem ett tag, sen blir det rotmos, kålrotslåda, och ev. lite rostat i ugn :D

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Inget ikväll. Ska försöka lagra dem ett tag, sen blir det rotmos, kålrotslåda, och ev. lite rostat i ugn :D
Lät gott alla tre, undrar om jag gjort kålrotslåda nån gång.. vet att jag pratat om det.. men hm har inget minne av att jag faktiskt gjort det! Måste provas :D (igen om inte annat hehe)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.