Vi var lediga ett par veckor runt påsk för att göra ett ryck med kök och golven i gamla delen. Var ett måste att vara lediga för att korta ner tiden utan kök, och eftersom vi lägger golvvärme i gamla delen och fördelarskåpet sitter i köksväggen så var vi tvungna att lägga alla golvvärmerör samtidigt.
Plywood och gips i köket. Vi slet bort den gamla platsmattan, var mycket mer slit än vad jag väntade mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi la slangen direkt på det gamla golvspånet med glesregling. Sen lägger vi massivt trägolv, så det är ett relativt enkelt sätt att få in golvvärme.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fördelarskåpet har öppningen i tvättstugan och sitter på plats sen tidigare. Planen att dra in gv-rör från andra sidan väggen (där köksskåpen kommer sitta) fungerade mycket bra.
Logga in
Skapa konto
Blev en del pill att fylla i mellan alla rör in till fördelarskåpet, men den delen hamnar under köksbänken så gör inte så mycket om golvet sviktar lite där.
Logga in
Skapa konto
Golv av massiv furu. Vi kör på samma typ av golv som i den nybyggda delen. Då köpte vi från Byggmax (tillverkare Södra). Nu har de slutat sälja det golvet så det blev liknande variant från Hornbach. Men det var inte alls samma kvalitet, blev väldigt mycket spill och det var mycket kvistar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mörk golvolja. Här ser man verkligen hur mycket kvistar det är. Tråkigt att inse det efter golvet är lagt. Men det är inte lika farligt nu när köket är möblerat.
Då har vi kommit till köket. Blev IKEA eftersom det prismässigt passade våran budget bra Har ju blivit lite överdrag på andra delar. Vi behöll också alla vitvaror eftersom de bara var 5 år och fungerar bra. Men vi förbereder plats för att sätta in större diskmaskin (60 istället för 40) och större spishäll. Sen tänker vi offra ett högskåp för att kunna få in två kyl/frys. Tills vidare nöjer vi oss med bara målat (linoljefärg) över diskbänken, men ska upp kakel när tid och ork finns.
Logga in
Skapa konto
Uttag och KNX-knappar.
Logga in
Skapa konto
Köpte Hide-a-Light LED-list (LED Extend G2) och fällde in den mellan två bitar täckskiva. Hittade någon som gjort liknande här på forumet, blev riktigt bra. Styrning sker via KNX-switch i elcentralen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Överskåpen monterade och bänkskåpen påbörjade.
Logga in
Skapa konto
Färdigt. Lite extra överhäng på ena sidan så man kan sitta på barstolar där.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För att inte få en lucka i huvudhöjd när den är öppen valde vi en annan typ av gångjärn. De finns inte på ikea men går utmärkt att montera andra fabrikat. Köpte från HTH, men tillverkare och typ är Blum Aventos HL.
Frun som valt färg, så jag kan inte ta åt mig äran för färgvalet. Sen blir det inte så mycket gul färg kvar när kakel kommer upp över bänken, men det tar nog något år innan vi kommer dit
I hallen så göt vi in golvvärmerören. Första flytspacklingen som vi gjorde själva. Har inte så mycket bilder på själva gjutningen, var tillräckligt mycket att göra så det hanns inte med. Gick hyfsat bra förutom att jag köpt för lite flytspackel, eller egentligen var det väl för att det blev djupare än vad jag räknade med. Fick slänga mig in i bilen och åka och köpa några extra säckar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I hallen la vi golvet från Byggmax (det som blev över från tillbygget). Man ser att det är betydligt färre kvistar jämfört med köket.
Här skymtar man också resultatet från flytspacklingen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Oljat och lite möbler på plats igen. Det lilla rummet hör blir hobbyrum/kontor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jobb som vi väntar med här är klinker i hallen, regla upp vägg för ett litet förråd, ytskikt på väggar och byta de två sista gamla fönsterna.
Sista delen i badrummet kom på plats nu också. Hyllan tillverkades av plåtslagaren som hjälpt oss. Spegeln gjorde vi av en tavla där vi bytte ut glasskivan mot spegelglas.
Nya sedumtaket var rött länge, men nu har det börjat blomma. Det sägs ju variera i färg mycket men förväntade mig inte att det skulle vara så levande. Ser rött ut på andra bilden nu också, men är vitare/grönare i verkligheten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Firman som hjälp oss med alla andra grävjobb kom i ett par dagar och tog ner träd och la ut jord för gräsmatta på baksidan.
Logga in
Skapa konto
Byggvägen som vi haft togs även bort och gräsmatta återställs. Här stod de två containrarna förut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Passade på att fixa till källaringången med två begagnade L-stöd.
Logga in
Skapa konto
Bygger äntligen igen takfoten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I taket sätter vi in utomhushögtalare (Yamaha NS-IC800) och spottar. Högtalarna blev betydligt bättre än de andra vi hade tidigare. Diskantelementet går att rikta mot lyssnarplatsen, var skeptisk till det först men det fungerade mycket bra. Galler och tak ska målas svarta senare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Högtalarkablarna är dragna in till rummet bakom tv-väggen där alla annan elektronik finns. Detta är början på ett multiroom-system. Nu består det av en temporär uppkoppling med saker som vi hade liggande. Ljudkällan är en Raspberry Pi med en extern USB DAC (NuForce). Den kör Volumio som fungerar bra med Spotify Connect. Förstärkaren är en Sonic Impact T-amp.
Logga in
Skapa konto
Nästa vecka ska vi börja byta panel på framsidan av gamla delen. Idag doppade vi all panel i järnvitriol.
Fantastisk resa ni gjort och en tråd jag följt länge! Ni får det verkligen fantastiskt fint...
Har du några planer på hur du ska fixa multiroom lösningen sedan? Funderat på att integrera tex Alexa på utsidan? Kör själv detta och är extremt nöjd! Mycket mycket smidigt när man är utomhus och bara vill ha lite random musik eller höja och sänka utan att ha telefonen i närheten. Är ju även Spotify Connect så funkar ju bra att använda bara med telefonen.
Fantastisk resa ni gjort och en tråd jag följt länge! Ni får det verkligen fantastiskt fint...
Har du några planer på hur du ska fixa multiroom lösningen sedan? Funderat på att integrera tex Alexa på utsidan? Kör själv detta och är extremt nöjd! Mycket mycket smidigt när man är utomhus och bara vill ha lite random musik eller höja och sänka utan att ha telefonen i närheten. Är ju även Spotify Connect så funkar ju bra att använda bara med telefonen.
Tackar, har tagit två år, men nu börjar det bli klart äntligen .
Än så länge har vi inte börjat med röststyrning, mest för att man känner sig lite fånig när man ska "ge kommandon". Men det kommer säkert snart när man vant sig. Men hur fungerar det ute? Man vill ju inte att grannen ska komma på att han kan skrika kommandon till mitt system
Planen är än så länge två zoner ute (de två trädäcken) och badrummet på nedre plan. Dit har jag dragit flexrör för högtalarkabel. Dit kommer jag nog köpa en multikanalsförstärkare (eller ev. bygga en själv...). Sen fortsätter jag nog på spåret med Raspberry Pi som signalkälla. Sen tänkte jag använda en mjukvara som heter snapcast, den synkar musik på flera enheter över nätverket. Första testet jag gjorde fungerade bra. https://github.com/badaix/snapcast
Sen kan jag lätt bygga ut med högtalare på andra ställen dit jag inte dragit kabel. Nätverkskabel är dragen till alla rum och i värsta fall finns alltid WiFi. T.ex. balkongen kommer nog få högtalare framöver.
Allt detta integreras sen i Home Assistant som vi använder för att styra det mesta här hemma.
Än så länge har vi inte börjat med röststyrning, mest för att man känner sig lite fånig när man ska "ge kommandon". Men det kommer säkert snart när man vant sig. Men hur fungerar det ute? Man vill ju inte att grannen ska komma på att han kan skrika kommandon till mitt system
Jag håller med dig, känns fånigt. Var av samma åsikt som dig. Men just musiken är något jag fastnat för att styra just med rösten... inte allt, men vissa saker är riktigt smidigt. Men det är såklart olika hur man känner här...
Men för min del är det oftast inte så noga med vad exakt för musik som åker på. Utan snarare vilken genre man är i mode för att lyssna på.
Så när man går upp på morgonen är det bara att säga till Alexa att spela lite ”morning music” så får man på lite soft lugn bakgrundsmusik.
Går man sedan ut på altanen så är det bara att säga Alexa, play music. Sedan kanske du vill byta till ”Alexa play some pop music” och plötsligt så spelar du musiken på altanen.
Jag har också utomhushögtalare och har en Alexa på framsidan och en på baksidan. Beroende på var jag står när jag ber Alexa spela musik så kommer det på rätt ställe. Du kan ju också skapa grupper. Så om jag säger till Alexa att ”Alexa, play everywhere outside” så liras musiken överallt på utsida. Eller ”Alexa play everywhere” så spelar den på både in och utsida. Och du kan ha olika volym överallt...
Synkningen är riktigt bra på Alexa!
Jag kan stå typ 10 meter bort och prata med relativt normal volym för att den ska reagera. Men beroende på hur det blåser så kan det fungera både bättre och sämre. Men oftast är det enklare att ta ett par extra steg närmare Alexa och säga till än att hala upp telefonen, låsa upp och börja scrolla i spotify...
Mao, om det mest skall användas som lite bakgrundsmusik så funkar detta riktigt bra.
Vill du välja mer exakt musik så är det oftast enklare att ta telefonen och välja det du specifikt vill lyssna på för att sedan göra justeringar för volym osv med Alexa.
Detta används flitigt hemma men framförallt då det bara är familj hemma. Har man grillkväll kanske man inte springer runt och tjötar med Alexa lika mycket.
Om grannarna vill styra Alexa så får dom nog gapa rätt högt. Beroende på hur nära du har dom förstås. Vi har inte så stor tomt dock, ca 30meter lång och bred. Så grannarna är relativt nära. Kan hända dom tror att jag bytt fru till Alexa dock? Aldrig någon som påtalat något iaf...
Men undrar om man inte kan ställa in Alexa att bara lyssna på ens egna röst? Men aldrig något jag gjort... du kan ha två olika Spotify konton och beroende på om det är du eller din fru som pratar så används olika konton och playlists. Dock inte provat detta heller.
Använder Echo Input på utsidan, det är bara en enhet med mikrofoner. Placerat dessa under takfoten i luftspalten så man ser dom inte ens. Man kan garanterat få ännu bättre känslighet för enheten vid en bättre placering.
Kostar typ 5-600kr. Oslagbart! Och även om du inte vill styra med röst så kan du alltid använda det som mottagare och skapa grupper för att sedan styra med telefonen!
Kör du Home Assistant kan du få in volymkontroller och allt sådant där med. Jag har pillat med det litegrann men inte haft tid att skapa ett bra gränssnitt för det så det har runnit ut i sanden. Tanken var att sätta en platta på väggen för styrning med Home Assistant och Alexa med ett bra gränssnitt.
Jag håller med dig, känns fånigt. Var av samma åsikt som dig. Men just musiken är något jag fastnat för att styra just med rösten... inte allt, men vissa saker är riktigt smidigt. Men det är såklart olika hur man känner här...
Men för min del är det oftast inte så noga med vad exakt för musik som åker på. Utan snarare vilken genre man är i mode för att lyssna på.
Så när man går upp på morgonen är det bara att säga till Alexa att spela lite ”morning music” så får man på lite soft lugn bakgrundsmusik.
Går man sedan ut på altanen så är det bara att säga Alexa, play music. Sedan kanske du vill byta till ”Alexa play some pop music” och plötsligt så spelar du musiken på altanen.
Jag har också utomhushögtalare och har en Alexa på framsidan och en på baksidan. Beroende på var jag står när jag ber Alexa spela musik så kommer det på rätt ställe. Du kan ju också skapa grupper. Så om jag säger till Alexa att ”Alexa, play everywhere outside” så liras musiken överallt på utsida. Eller ”Alexa play everywhere” så spelar den på både in och utsida. Och du kan ha olika volym överallt...
Synkningen är riktigt bra på Alexa!
Jag kan stå typ 10 meter bort och prata med relativt normal volym för att den ska reagera. Men beroende på hur det blåser så kan det fungera både bättre och sämre. Men oftast är det enklare att ta ett par extra steg närmare Alexa och säga till än att hala upp telefonen, låsa upp och börja scrolla i spotify...
Mao, om det mest skall användas som lite bakgrundsmusik så funkar detta riktigt bra.
Vill du välja mer exakt musik så är det oftast enklare att ta telefonen och välja det du specifikt vill lyssna på för att sedan göra justeringar för volym osv med Alexa.
Detta används flitigt hemma men framförallt då det bara är familj hemma. Har man grillkväll kanske man inte springer runt och tjötar med Alexa lika mycket.
Om grannarna vill styra Alexa så får dom nog gapa rätt högt. Beroende på hur nära du har dom förstås. Vi har inte så stor tomt dock, ca 30meter lång och bred. Så grannarna är relativt nära. Kan hända dom tror att jag bytt fru till Alexa dock? Aldrig någon som påtalat något iaf...
Men undrar om man inte kan ställa in Alexa att bara lyssna på ens egna röst? Men aldrig något jag gjort... du kan ha två olika Spotify konton och beroende på om det är du eller din fru som pratar så används olika konton och playlists. Dock inte provat detta heller.
Använder Echo Input på utsidan, det är bara en enhet med mikrofoner. Placerat dessa under takfoten i luftspalten så man ser dom inte ens. Man kan garanterat få ännu bättre känslighet för enheten vid en bättre placering.
Kostar typ 5-600kr. Oslagbart! Och även om du inte vill styra med röst så kan du alltid använda det som mottagare och skapa grupper för att sedan styra med telefonen!
Kör du Home Assistant kan du få in volymkontroller och allt sådant där med. Jag har pillat med det litegrann men inte haft tid att skapa ett bra gränssnitt för det så det har runnit ut i sanden. Tanken var att sätta en platta på väggen för styrning med Home Assistant och Alexa med ett bra gränssnitt.
Intressant. Amazon Echo är just det jag övervägt att testa, kanske får ta och köpa en Echo dot och utvärdera. Vad kör du för enheter utomhus? En Echo-variant eller annan mer traditionell högtalare som sitter monterad året runt?