Byggahus.se
Hej!
Vi bor i hyresrätt hos Familjebostäder i GBG och vill installera diskmaskin. Det ska givetvis utföras på fackmannamässigt sätt och jag måste kolla att vi har allt förberett för installation. Helst vill jag ha papper från ett proffs till försäkringsbolaget om något mot all förmodan skulle gå fel och det blir vattenskada. Räcker nedanstående för att en fackman ska godkänna?
Vattentillförsel: Kranen verkar ha vattenavstängning och neråt sticker det ut en slang som ska in i diskmaskinen för vattentillförsel. Så det borde vara komplett, eller hur?
Avlopp: Se bild. Vart ska avloppsslangen från diskmaskinen in? Om det inte finns, kan vi byta ut rören som syns på bilden själva till något passande?
El: Vårt närmsta eluttag blir från spisen längre bort eller från belysning över diskhon. Se bild. I vilket fall som helst behövs jordad skarvsladd som förlängning då diskmaskinens egna sladd inte kommer räcka. Går det att koppla det till ett jordat grenuttag ifall vi väljer spisens vägguttag eller är det riskfyllt på något vis? Uppfyller det kraven för fackmannamässigt utförande?
Tack på förhand för era svar!
Safaa

• Vatten- och avloppsrör under diskbänk med vattenmätare, avstängningskran och slanganslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökets vattenkran med avstängningsventil och slanganslutning för diskmaskin mot kakelvägg.
    Skapa konto
  • Kök med kaklade väggar och vattenkran, ovanför syns eluttag och belysningsinstallation för diskussion om diskmaskinsanslutning.
    Skapa konto
Finns det någon plats under diskbänken att ställa maskinen på, eller är det en bänkmaskin du tänkt dig?

Hej! Det blir en standard 60 cm diskmaskin under diskbänken. Hyresgäst innan oss verkar ha haft det då skåpet som står där nu har märken undertill och i väggen efter en diskmaskin så vi tänkte göra detsamma och lämna det i skicket det är i nu om/när vi flyttar.

Vattnet till diskmaskinen ser inte ut att vara pluggad. Ni bör fixa det innan någon råkar öppna vredet på blandaren. Blir rätt så blött då...

Skarvsladd till diskmaskinen är kanske inte den bästa lösningen utan bättre att låta en elektriker dra fram ett separat uttag till diskmaskinen.

Så här ungefär skall det se ut. Dvs, diskmaskinsavloppet in ovanför vattenlåset:
Installation av diskmaskinsavlopp och vattenlås under diskbänk med vägguttag.
Skapa konto

Och som synes sitter här ett vägguttag under diskbänken.
Diskmaskinen är till höger, utom bild.

Tack! Fick du lägga till ingång för avloppsslangen ller bytte du ut hela systemet?

på första bilden mitt i sticker där ju upp två stycken uttag för diskmaskinsavlopp

S Safaa skrev:
Tack! Fick du lägga till ingång för avloppsslangen ller bytte du ut hela systemet?
Nej detta är en standarduppsättning, som jag köpte.

T tergo skrev:
på första bilden mitt i sticker där ju upp två stycken uttag för diskmaskinsavlopp
Helt riktigt!

T tergo skrev:
Aha! Menar du de jag markerat på bilden här med rosa?:

• Under-sink plumbing with parts highlighted in pink, indicating areas of interest or concern.
    Skapa konto
BirgitS
Precis

Du har redan förberred för avlopp bara kapa bort locket.
VVS-installation under handfat med gråa och vita avloppsrör, flexibel slang och ett förslutet rör redo att kappas.
Skapa konto

S Safaa skrev:
Aha! Menar du de jag markerat på bilden här med rosa?:
ja men kolla det bakre först ser ev ut till att vara kapad , lite svårt att se på bilden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.