Byggahus.se
Hej. Jag har börjat riva tapeter här hemma och blev lite orolig när jag inte kände igen materialet på min innervägg.

Delvis bortriven tapet på innervägg av okänt hårt material som ser ut som möjlig blåbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis bortriven tapet som avslöjar en möjlig blåbetongvägg med hålighet och skrapmärken.
Skapa konto
Innervägg med delvis riven tapet som avslöjar ett okänt hårt material undertill.
Skapa konto
Innervägg där tapeter har rivits av och exponerat möjligt blåbetongmaterial.
Skapa konto

Väggen låter ihålig, Materialet är rällativt hårt men går lätt att skrapa i med en skuvmejsel.
Finns det någon risk att det här kan vara blåbetong? Vet någon vad för typ av material det kan vara?

Ser ut som blåbetong, vad är du orolig för?

• Gilla
Mattias Markehhed
  • Laddar…
Det är lättbetong av ytongtyp, så kallad blåbetong. Troligen i form av stående plank/element.

• Gilla
Mattias Markehhed
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ut som blåbetong, vad är du orolig för?
Det jag undrar är om ann behöver någon speciell skyddsutrustning utöver mask och om man behöver behandla väggen på något specielt sätt med avsende till radon.
Tanken är att spackla och måla väggen.

Mot radon hjälper bara bra ventilation. Du behöver ingen speciell skyddsutrustning.

• Gilla
Mattias Markehhed
  • Laddar…
A
Det kanske kan vara en god idé att beställa hem några puckar för radonmätning? Om du nyligen köpt huset kanske du kan kolla med kommunen om radonmätning gjorts tidigare.

danniee skrev:
Det kanske kan vara en god idé att beställa hem några puckar för radonmätning? Om du nyligen köpt huset kanske du kan kolla med kommunen om radonmätning gjorts tidigare.
Det är en bostadsrätt, ska kolla med föreningen om dom gjort några mätningar.

Magnus E K
Vad ska du göra med väggen sen? Det finns speciella spärrtapeter som hindrar att radon från väggen tar sig ut i rummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.