Byggahus.se
L
Violina Violina skrev:
En fråga bara (från en annan vars fiber "bara" var ett år försenad) OM din far nu enkelt skulle kunna betala 2000 i månaden i ett år för att nu avbetala sin fiber, varför har han inte under dessa fyra år som gått lyckats spara ihop de pengarna?

Anledningen till frågan är för att det var precis så jag gjorde..

Mvh
Udda motfråga som jag har svårt koppla till min ursprungliga frågeställning.

Men jag kan ju säga som amerikanerna - Good for you!

• Gilla
  • Wow
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
L
D Daniel 109 skrev:
Iponly är ju inte direkt tydliga i sin kommunikation. De säger att man kan betala månadsvis men det är villkorat till att någon helt annan beviljar det i det finstilta. De är definitivt inte ett bolag med bra affärsmoral.

Jag har tecknat avtal med dem för några år sedan. Efter det med ytterligare två fiberbolag. Jag räknar inte med att Iponly någonsin bygger, och är glad att jag slipper dem i så fall.

Infrastruktur borde vara offentligt ägd, inte drivas av riskkapitalbolag. Privata monopol är inte bra.
Håller med dig full ut. Allt detta prat från politikerhåll om den digitala revolutionen och hur alla ska med - samtidigt som Peter Eriksson var ute och klippte kopparkabel som om livet hängde på det - då borde nätutbyggnaden ligga i tryggare händer än olika småskuttars.

Det har också varit ett väldigt trassel med IP-Onlys olika underleverantörer som de verkar ha bytt nästan från dag till dag med felgrävningar på tomten och skadade träd som resultat av deras obefintliga internkommunikation.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Och för att vara lite elak så här på tisdagsnatten:
Om din "gamle" far hade varit lite förtänksam och börjat lägga undan 400 kr/månad då för fyra år sedan hade han sparat ihop till de 20.000 kronorna nu,
och sluppit att nu på ålderns höst börja dra åt svångremmen riktigt hårt.

(Som jag visade tidigare var det 19.900 kr som gällde då för fyra år sedan)

• Gilla
Jjjonas5420 och 6 till
  • Laddar…
Fast varför skulle man förutsätta att en installation av fiber tar fyra år? Vem tecknar i normalfallet ett avtal om en tjänst som ska betalas av månadsvis först om fyra år från dags datum?

Att lägga bördan på kunden är lågt i det här fallet när vi alla vet hur värdelösa IP-Only är, det är långt ifrån första gången de strular till det på det här viset med missnöjda och lurade kunder som resultat. De behöver väl få in stålar så de kan börja gräva på ett annat ställe där de ligger 4 år efter tidsplanen, kanske din tur nu @KnockOnWood. :D

• Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Kontakta kommunens konsumentrådgivning?

På pappret gör väl inte IP-ONLY fel, men alltid bra att dels får råd av någon som vet vad som gäller och dels att företag som missbrukar privatpersoners okunskap uppmärksammas.

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
T
På ett övergripande plan så är det ju en svår avvägning. Å ena skulle väl leverantören helst vilja ha betalt i förväg men det antar jag att man som konsument inte vill riskera. Å andra sidan är det i princip omöjligt att som konsument få ett löfte om kredit ens ett år (än mindre fyra år) i förväg eftersom mycket kan hända med betalningsförmågan under tiden. Det man kan göra för att få klara förutsättningar är väl att ta ett blancolån redan vid beställningen så att man har pengarna men inte behöver betala leverantören direkt, men då får man ju betala ränta under en längre tid än vad man tänkt sig. Å andra sidan blir man ju då motiverad att amortera av beloppet direkt.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Som någon annan nämnde. Har ni tagit det på ROT så måste man betala hela summan på en gång. Annars ska det gå att dela upp, det är så vi tänkte göra.

T
S soyari skrev:
Som någon annan nämnde. Har ni tagit det på ROT så måste man betala hela summan på en gång. Annars ska det gå att dela upp, det är så vi tänkte göra.
Jag är lite osäker på om det där stämmer i de fall som man tar krediten hos en tredje part. Leverantören får ju betalt (av kreditgivaren) på en gång och konsumenten tar ju samtidigt på sig motsvarande skuld. Det borde ju inte skilja sig från att konsumenten betalar hela summan kontant?

raubtier raubtier skrev:
De behöver väl få in stålar så de kan börja gräva på ett annat ställe där de ligger 4 år efter tidsplanen, kanske din tur nu @KnockOnWood.
Ja, tidigt i våras kom ett meddelande att de skulle dra fiber här i maj i år.
Nu är det snart juli, och ännu har inget synts eller hörts.
Jag funderar på att be dem dra fibern till kyrkogården i stället :worried:

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
P.R och 6 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Tack för svar hittills - tacksam om någon hittar kontrakt så vi kan kolla formuleringarna.

Om det alltså är så att det står att de kan kräva allt på ett bräde om deras betalningshanterare kräver det - vilket ju i så fall min far godkänt i kontraktet - gäller dessa villkor fortfarande min far då kontraktet skrevs för kanske 4 år sedan - och IP-Only själva bröt kontraktet genom att inte leverera fibret i tid?
IP måste ju ha ett kontrakt från när det skrevs, begär ut en kopia, rent krasst så behöver ingen betala om det inte finns några originalpapper........ett nytillverkat kontrakt kan ju knappast gälla för där har dom ju inte någon gilltig underskrift?????
De e strul med IP only hos MÅNGA

• Gilla
Måålis och 4 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Håller med dig fullständigt. Det vore enkelt och oproblematiskt för honom att betala in tex 2000/mån och därmed ha betalat av allt inom ett år, så som han hela tiden tänkt sig upplägget.
Vill inte vara sån..men. Om din far skrivit på ett kontrakt där han köper en tjänst och villkoren för betalning är delbetalning om han är kreditvärdig annars allt på ett bräde, och sen är han inte kreditvärdig och blir fakturerad hela beloppet. Vad är problemet? Det är ju precis vad som blivit överenskommet och inte för att vara hård i tonen, men om din far inte hade råd att betala hela installationen, skulle han väll från början aldrig köpt tjänsten.
Det är inte IP-onlys ansvar att lösa det för din far. Han har ju köpt tjänsten till ett pris och bör ju därför så betala enligt överenskommelse

• Gilla
reez och 9 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Min gamle far skrev för flera år sedan på ett avtal med IP-Only i Skåne om fiber till villan.

Det drog rejält ut på tiden pga problem hos underleverantörer mm. Ett strulbolag helt enkelt.

Nu när de äntligen har slutfört - efter många fler år än vad de lovade - vill de ha betalt. Det är ju normalt.

I avtalet stod att han skulle göra månadsvis avbetalning. Detta minns både han och jag.

Nyligen blev han uppringd av en driven figur som ville att han skulle skriva på avtal om att abonnera på internettjänsterna via Bahnhof. Uppringaren var på något sätt knuten till IP-Only och väldigt angelägen.

Min far tackade nej, sa att han vill avvakta. Han är nöjd med att fibret är draget men är ännu inte redo att ta det i bruk. Hans val.

Strax efter dettta fick han en faktura från IP-Only på HELA fiberkostnaden, att betala inom en månad. Något i närheten av 24 000 tror jag (iaf mellan 20-25). De påstod att deras samarbetspartner (något slags betalningshanteringssystem) inte accepterade månadsvis avbetalning (kanske beror på att min far fick en betalningsanmälan hos Kronofogden pga något missförstånd eller slarv hos PostNord - visserligen drogs kravet snabbt tillbaka hos KF då han kunde visa att det var felaktigt - men detta har likt förbaskat fortsatt spöka här och där).

Nu hittar han inte originalkontraktet - och eftersom han är lite småkrasslig nu vill inte pressa honom för mycket.

Finns det någon här som kan kika på sitt IP-Only avtal och se om det finns något finstilt någonstans om att man måste betala hela installationsbeloppet på ett bräde om deras egen underleverantör vägrar acceptera normal månadsvis avbetalning? Det är ju inte så att min far inte vill, kan eller tänker betala av enligt avtalet han ingick för flera år sedan, men han varken vill eller kan betala allt i en klumpsumma.

Tankar och hjälp mottages tacksamt!

[bild]IP-Only?
Hej! Jag skulle betala allt på direkten bara för att slippa ha kontakt med företaget!

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
L
S soyari skrev:
Nej någon ROT var det tydligen aldrig tal om. Det varierar tydligen var och när ROT (och RUT) erbjuds av IP-Only. De har ingen skyldighet att erbjuda det.

L
elle10 elle10 skrev:
Hej! Jag skulle betala allt på direkten bara för att slippa ha kontakt med företaget!
Jo, det får kanske bli så till slut!

Ett alternativ är ju att prata med pappas bank, vad ger de för vilkor på ett lämpligt lån?

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.