Hej
Efter vinterförvaring installerade jag vv-beredaren idag. Det är en Nibe Nibette 15 l , som står under diskbänken och försörjer enbart diskbänken. När jag vrider tappkranen på diskbänken till varmt läge så kommer det bara en ynkligt rännil med varmt vatten. Själva beredaren värmer alltså vattnet men inget varmt vatten kommer ur kranen.
Nån som har en susning om var felet ligger? Kranen eller beredaren?
Tacksam för ideer.
/G
Efter vinterförvaring installerade jag vv-beredaren idag. Det är en Nibe Nibette 15 l , som står under diskbänken och försörjer enbart diskbänken. När jag vrider tappkranen på diskbänken till varmt läge så kommer det bara en ynkligt rännil med varmt vatten. Själva beredaren värmer alltså vattnet men inget varmt vatten kommer ur kranen.
Tacksam för ideer.
/G
Kommer det normal mängd vatten men vattnet är pissljummet? Om du är helt säker att beredaren värmer till lämplig temperatur (ca 65 grader eller mer) så är det med största sannorlikhet blandventilen som är boven. Om det är blandventilen så blandar den förmodligen in på tok för mycket kallvatten med varmvatten till kranen.G grävling skrev:Hej
Tacksam för ideer.
/G
Det kommer bara en svag rännil i tappkranen på diskbänken, men det vatten som kommer är väldigt varmt. Någon blandarventil på beredaren finns inte, utan det är "raka" rör från varmvattenröret på beredaren till tappkranen på diskbänken.Krokben skrev:
Kommer det normal mängd vatten men vattnet är pissljummet? Om du är helt säker att beredaren värmer till lämplig temperatur (ca 65 grader eller mer) så är det med största sannorlikhet blandventilen som är boven. Om det är blandventilen så blandar den förmodligen in på tok för mycket kallvatten med varmvatten till kranen.
/g
Låter ändå som att något stryper flödet från VVB, alt till så det inte blir tryck.. prova med att stänga av huvudkranen, lossa ansl från VVB hink och öppna huvudkranen. Får du fullt tryck då? Så du vet att det iaf är tryck in i beredaren.G grävling skrev:
Och kan felsöka rören till blandaren..
Vad är det för blandare/kran?
Jag tror felet kanske kan vara i den.
Prova växla kalla och varma rören till kranen (om det går att göra det lätt) och se om det blir skillnad. I så fall är det ju kranen som felar.
Jag tror felet kanske kan vara i den.
Prova växla kalla och varma rören till kranen (om det går att göra det lätt) och se om det blir skillnad. I så fall är det ju kranen som felar.
jag lutar också mot att det är kranen som det är fel på. Hur kommer man in i kranen för att se om det är något som frusit sönder??. Det är en kökskran från Mora med diskmaskin anslutning. Se den svaga vv-strålenR roke skrev:
/G
.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Ackumulatortank till berg-/luft-vatten-värmepump? Värma på natten med billig el?
Värmepumpar -
Vad kan vara fel: brunt varmvatten från 5 år gammal Nibe VVM225-Cu
Vatten & Avlopp -
Värmepumpen avfrostar inte utedelen
Värmepumpar -
Rördimension värmesystem.
Värme allmänt -
Installera vattenburen golvvärme i etapper.
Värme allmänt