8 448 läst · 71 svar
8k läst
71 svar
Köpt hus, köpa hund !?
Det låter vettigt att TS frångått ursprungstanken med den udda rasen.
Problemet just nu i coronatider är att det är ett underskott på hundar till försäljning. Har ni möjlighet överta en vuxen hund från seriös säljare kan detta vara en bra lösning. Jag har under åren övertagit flera vuxna omplaceringar med mycket gott resultat. Lycka till!
Problemet just nu i coronatider är att det är ett underskott på hundar till försäljning. Har ni möjlighet överta en vuxen hund från seriös säljare kan detta vara en bra lösning. Jag har under åren övertagit flera vuxna omplaceringar med mycket gott resultat. Lycka till!
Det blev så! Föll direkt för henne när vi såg henne.yonna skrev:
Det låter vettigt att TS frångått ursprungstanken med den udda rasen.
En 2årig golden tik med stamtavla osv.
Fruktansvärt kärleksfull. Inte alls vaktig men familjen får gå först så hon blir ett utmärkt val så sätt.
Hemlarmet får skydda oss så gott det går
Hon är 2 år gammal varit såld av uppfödaren innan men tidigare ägare gick ner sig och blev alkoholist skadade sig och kunde inte längre ta hand om henne. Hon har varit illa behandlad och har under ett års tid varit på rehab hos uppfödaren och nu är hon är normal superkär golden tik. Dom har inte aktivt gått ut med annons på henne för att dom tänkte att rätt familj kommer hitta henne och vips ! Där kommer vi
Dom har haft henne på träning där hon fått lära sig söka på ritkigt, något som jag tycker är kul så det har jag tänkt fortsätta med.
Väldigt mild och lätt hund att ha med att göra.
Alla uppfödarens hundar var väldigt milda och snälla mot vår grabb på 1.5 år så dom får en stor tumme upp.
Super glad och längst tills vi får hem henne!
Tack för alla råd och tankar!
Ja det där är ju lite tudelat - vår hund höll på att hamna på julbordet i diverse olika former första julen. Trodde hunden var galen på riktigt första året. Betedde sig stundtals som en rabiessmittad psykopat på eftermiddagar och kvällar....men det ordnade upp sig till slut och nu är man ju en erfarenhet rikare. Frugan hade nog gärna hoppat över de första 1,5 åren.
Haha aww låter inte kul. Men skönt att det gick att få rätt på det.MathiasS skrev:
Ja det där är ju lite tudelat - vår hund höll på att hamna på julbordet i diverse olika former första julen. Trodde hunden var galen på riktigt första året. Betedde sig stundtals som en rabiessmittad psykopat på eftermiddagar och kvällar....men det ordnade upp sig till slut och nu är man ju en erfarenhet rikare. Frugan hade nog gärna hoppat över de första 1,5 åren.
Härligt! Lycka till med voffsingen!Forlowt skrev:
Det blev så! Föll direkt för henne när vi såg henne.
En 2årig golden tik med stamtavla osv.
Fruktansvärt kärleksfull. Inte alls vaktig men familjen får gå först så hon blir ett utmärkt val så sätt.
Hemlarmet får skydda oss så gott det går
Hon är 2 år gammal varit såld av uppfödaren innan men tidigare ägare gick ner sig och blev alkoholist skadade sig och kunde inte längre ta hand om henne. Hon har varit illa behandlad och har under ett års tid varit på rehab hos uppfödaren och nu är hon är normal superkär golden tik. Dom har inte aktivt gått ut med annons på henne för att dom tänkte att rätt familj kommer hitta henne och vips ! Där kommer vi
Dom har haft henne på träning där hon fått lära sig söka på ritkigt, något som jag tycker är kul så det har jag tänkt fortsätta med.
Väldigt mild och lätt hund att ha med att göra.
Alla uppfödarens hundar var väldigt milda och snälla mot vår grabb på 1.5 år så dom får en stor tumme upp.
Super glad och längst tills vi får hem henne!
Tack för alla råd och tankar!
Precis. Trodde ju att efter att ha haft en Schäferrottis tik att det är lugnt med en Schäfer. Ojoj vilka bekymmer jag fick. Hade jag inte tagit hjälp så hade det blivit en omplaceringshund. Vid MH:t så sade domaren att när hunden är 3år och mentalt mogen så kan vi sova tryggt vart vi vill i Husbilen. Det stämde och det är inte bara i husbilen vi är trygga.. Han är även så snäll så att en del tycker att hundrädda personer skulle få träffa honom. Hans bror som var ganska likvärdig vid MH:t var för bra för Polisen så han var på väg till Nationella insatsstyrkan.. Själv blev jag erbjuden 30 000kr för min hund, för egenskaperna och potentialen han har. De inom rättsväsendet mm var sugna på han... Han är kvar hos oss, har fått sällskap av en tik av samma ras som vi håller på att ”trimma upp”, Han fick vi jobba och ta hjälp för att dämpa så att han blev hanterbar. Myycket jobb, men det blir bra! Som du skriver, smarta, bra hundar om det är från vettiga linjer.Maner skrev:
Varför göra det så jävla komplicerat. Schäfer är väl den perfekta avvägningen mellan vakthund och familjehund. Lydiga och smarta hundar som älskar barn men håller buset borta. Viktigt att välja en brukshund bara, hundarna som är framavlade för utställning ser för hemska ut.
Känns som en trend att man ska hitta så ovanliga hundar som möjligt för att sticka ut. Varför skulle man ens överväga en ras som gör det omöjligt att ha folk över på besök. Då tar man det här med social distanseringen på för stort allvar![]()
Rasen är väl det sista man kommer fram till (om man nu inte sedan barnsben varit besatt av just en ras)Forlowt skrev:
För att förtydliga.
Vi har kikat på hund 1 år.
Vi båda har växt upp med hund.
Min fru har bott på gård och haft många hundar stora som små.
Min pappa skaffa hund för runt 2 år sen efter ett ganska långt uppehåll och det har gjort att vi gärna vill ha en hund också.
Vi sa absolut nej när vi bodde i lägenheten men nu bor vi i hus med stor tomt samt jättemycket mark runt om att rasta på.
Jag själv har aldrig intresserat mig av raser på hundar efter som jag hellre ser individen ..men det är ganska uppenbart för mig trots det att rasen spelar roll.
Jag bryr mig lite om vad folk kan googla fram om hunden efterslm det är exakt den info jag själva läst utan undrade ifall någon hade erfarenhet av just denna rasen.
Som sagt tittade vi på valparna som var väldigt trevliga och mamman till dom var hur lugn och kelen som helst.
Därför tänkte jag om någon hade erfarenhet av rasen som familjehund och inte ren vakt hund..
Men vi har ni gått vidare och gjort valet att det INTE blir en alabai.
Vi vill än ha en hund som är misstänksam mot främmande som kan skydda oss och huset ifall det skulle behövas, men en trevligare ras.. kanske schäfer.
Sådär ! Nu slipper folk kanske läsa igenom för att förstå jag inte är en idiot som bara vill ha en tuff hund
Man börjar väl med att inventera familjen, förutsättningarna och behoven..
Det är ju först efter det man vet vilka raser man ens behöver kika på, brukar kunna sortera bort minst hälften direkt.
Oavsett hur fina, söta, bra vissa raser verkar vara/se ut.. så passar de liksom inte med de förutsättningar man har själv.
Det viktigaste av allt är ju att se till att man kan ge hunden vad den behöver för ett ha ett bra, långt, hälsosamt o lyckligt liv.
Såå.. man får försöka lista upp egenskaper man vill ha hos hunden (lite vakt såg jag.. men annat? Jakt? Fågel? Gillar ni pälsjobb? Ska ni gå ut med den ett par timmar i koppel varje dag? Brukshundsklubb/hur många timmar träning i veckan? Vallning? Envis? Lättlärd? såna drag som är ”nedärvda” i generna och svåra att gå emot.. mycket går att jobba på om man vill ändra.., men vissa saker är inte värt att försöka)
.. fundera på ”funktionen” den ska ha i familjen (bara vakt? Ev lek? Familjekär? Enmanshund? Ska den lyda barnen? Vet ni om ni kan vara hårda med reglerna både för barn o hund.. ska den bo i hundgård el inne?)
Vill ni ha en stor, liten el mittemellan ras, i storlek?
Sedan sondera lite i familjetiden.. (ärligt).. med hur mycket tid ni vill lägga på hunden, hur mycket ni kan.. dvs motion, träning, aktiviteter.. (de mår ju bra om de får arbeta på de premisser de avlats en gång.. tex vallningskurs, lydnadskurser, fågelapportering, jakt, vakt.. osv )
När man kommit sådär långt kan man alltid be om råd för passande raser
Finns många raser jag kan tänka mig, men inte många som passar min livsstil och förutsättningar.. så eftersom jag inte kan ändra mitt liv så drastiskt - så förtjänar de bättre hem än hos mig. Jag får passa på att kela med andras..
Själv har jag ett litet lurvtroll, en ras jag aldrig hört talas om innan, men den passade in i vårt liv.
(Klart ni ska ha hund!
Liknande trådar
-
Någon som endast köpt en tomt från hustillverkare?
Hustillverkare -
Köpa hus med ev dräneringsbehov, radon etc
Köpa & Sälja hus -
Borde vi undvika att köpa ett hus med egen brunn?
Vatten & Avlopp -
Hur ska jag bli utköpt från ärvt hus?
Juridik -
Mögel och fel på nyköpt hus
Frågor om juridik och fastighetsrätt