2 059 613 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 510 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 510 inlägg
Och Norge och Finland är ännu mer glesbefolkade än Sverige, samt Köpenhamn är mer glesbefolkat än Stockholm. Skåne har bättre siffror än Danmark fast det är samma restriktioner där som i Stockholm. Så mängden restriktioner har inget direkt samband med resultatet. Så just det argument som du framför när det gäller jämförelser med länder söderöver gäller också när man jämför Sverige med våra grannländer. Du kan inte använda ett argument i vissa jämförelser och förkasta samma argument i andra jämförelser.K Kreutzer skrev:
Det är inte FHM:s ansvar att sköta äldreboenden eller sjukhus!!!tompax skrev:
Allt det där du har nämnt, är ju något som FHM hade kunnat ta tag i tidigare. Men vad FHM gör i din beskrivning är att de skyller ifrån sig, om att förhållandena inte var bra redan innan, dålig beredskap, dåligt utbildad personal, avsaknad av skyddsutrustningslager och allt vad det nu skylls på.
Varför tog inte FHM tag i detta innan kan man i så fall fråga sig? Är det inte lika mycket deras fel att de inte åtgärdade dessa brister före en epidemi/pandemi bröt ut?
De har alltså inte rätt att lägga sig skötsel av äldreboenden och sjukhus!!!
De har skrivit i pandemiplanen som regioner och kommuner ska följa att det ska finnas beredskapslager, där slutar deras ansvar.
Nu är det du som ägnar dig åt att skjuta budbäraren i stället för dem som misskött sig.
Det var du som skrev så här tidigare idag:tompax skrev:
Så vänta då 2-3 år innan du börjar jämföra med omvärlden. Annars är det ju bara du som är inkonsekvent.tompax skrev:
Att vaccin kan finnas framme vid årsskiftet betyder inte att det finns i en miljard doser vilket väl är ung. vad som minst behövs för att täcka världens behov.K Kreutzer skrev:
Nä det är ju lite svårt med upplägget med regionerna, ta detta med testning tex, (jag tror inte på detta men det spelar absolut ingen roll för diskussionen), politiken, både regering och opposition vill testa mycket mer, men professionen tvekar på värdet och iom att vi har regioner med eget styre så blir det inga tester gjorda. De vägrar helt enkelt, jag undrar hur långt regionerna kan dra såna här saker egentligen och var går brytpunkten för att staten "tvångsförvaltar" en region?sunnis skrev:
Toalettpapper var bevislingen en bristvara i hela världen men tanke på alla Internet-meme och humorbilder på just hamstringen av toalettpapper som florerade. Mig veterligen så var hamstringen av övriga matvaror ett problem i hela västvärlden under några veckor. Finns gott om bilder på tomma butikshyllorna från utländsk media.
Diskussionen om beredskapslager av föebrukningsinventarier för våra myndigheter är en annan sak.
Jag hoppas innerligt att den här usla beredskapshanteringen av regionerna blir sista dödsstöten mot det här systemet med decentraliserad sjukvård. Vi kan inte ha en sjukvård som har en egen tolkningsförrätt på lagarna som stiftas av vår riksdag. Det står i lagen att det ska finnas beredskap, men regionerna tolkar det som att de ska kunna hantera ett beredskapslager, inte att uppföra ett. Känns som att det är läge för en sjukhusreform.
Kanske för att det inte är deras ansvar, utan MSBs och Socialstyrelsens? Och MSB har långt tidigare varnat Sveriges politiker att beredskapslager avvecklats, och många epidemiologer har länge varnat för att en ny pandemi bara var en tidsfråga.tompax skrev:
Jag tycker OCKSÅ liksom du att Sverige handlat naivt, men det är INTE Folkhälsomyndigheten du ska lägga skulden på i första hand.
Ja precis.tompax skrev:
Men vilka länder menar du då? Menar du inte länder som hann bli drabbade utan förvarning? Lite som Italien och Spanien? Det kom ju så plötsligt. Sverige låg ju bra långt efter, så vi blev inte tagna på sängen direkt, vi hade ändå relativt god tid på oss att göra saker, som exempelvis säkra landet med skyddsutrustning. Men vid det laget man agerade, så var ju Europa praktiskt taget nedstängt och leveranserna kom ju knappt fram, för att nämna ett exempel.
Det gäller ju att vara först på bollen i sådana här kriser, eller bland de första i alla fall.
Du är själv inne på det, det är inte nedstängning som var avgörande, utan andra faktorer.
Sverige hade inte mycket förvarning, inte mer än en dryg vecka. När det exploderade i Italien hade redan alpresenärerna åkt dit, så vi fick väl 1-2 veckors förvarning. Det användes till att kolla och smittspåra resenärer ifrån Italien, Iran och Asien. Och det verkar ha lyckats hyggligt då vi inte har mycket av virusstammarna därifrån.
Jag tror mer på att tänka som Kreutzer skrev, att befolkningstätheten kan varit en mer avgörande faktor.
Jag tror dock att det även finns helt andra anledningar, som vi knappt tänkt på än, ännu mindre undersökt.
Det skulle vara spännande att se en ordentlig jämförelse vad gäller äldrevården, i de Nordiska länderna, hur t.ex. personal rör sig mellan vårdtagare och hur många olika varje vårdtagare träffar, t.ex.
Fast så var det ju inte riktigt. En del specifika saker tog slut, och av någon anledning toalettpapper. Som vi har inhemsk produktion på, och gott om råvaror till. Ingen i Sverige lär ju ha fått gå hungrig på grund av det här, möjligen kan någon som blev akut sugen på Bullens Pilsnerkorv ha blivit lite besviken.tompax skrev:
Och som det står att läsa i videon i början: "När världen hamstrade läkemedel i början av coronakrisen - stod svenska myndigheter handfallna"
Påminner mycket om hur man pratade om mathamstringen här i Sverige när det väl begav sig. Man manade till lugn "det är inga problem, ni behöver inte hamstra, det finns gott om mat på lager i Sverige, vi är väl förberedda", ungefär så lät det.
Tog inte många dagar, eller rentav timmar, innan vissa stod helt utan toapapper och vissa råvaror, och drev runt från affär till affär för att hitta det de söker, utan framgång.
Sedan, efter ett tag, började det så smått fyllas på lite i hyllorna, men de som lyssnade på vad myndigheterna sa i Sverige då, de blev utan vissa varor ett tag.
Och än idag, finns det vissa varor som det är stor brist på. En hel del olika rissorter och sådana där "bunkra" varor.
Att det är "stor brist" på vissa varor idag stämmer ju inte alls. Återigen, vissa specifika varor och märken.
Det största problemet, enligt mina kontakter i livsmedelshandeln, var inte tillgång eller lager utan att man inte var beredd på att inköpsmönstret plötsligt gick upp till samma nivå som julhandeln och dessutom på "fel" varor (man höll ju på att förbereda inför påsk).

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 510 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 510 inlägg
FHM har inte mer att säga till om när det gäller beredskapslager än att skriva in det i sina styrande dokument och det har de gjort. Det är regionerna som har tagit bort beredskapslager i sina pandemiplaner, vilket redan har diskuterats några gånger i tråden.tompax skrev:
Ja självfallet finns där även andra inblandade i den här hanteringen. Inte bara FHM. Men jag kan inte tycka att FHM är helt utan skuld i den förberedande hanteringen heller, dvs. långt före vi ens visste att vi skulle få en pandemi här i världen. FHM får vi ju hoppas har något att säga till om i sådana här lägen. Så självklart har de en stor skuld själva till att vi har stått utan beredskap, även om själva ansvaret bör vila på MSB.
Kan tipsa om bra artikel i Sydsvenskan idag, granskningen av Region Skåna har börjat och idag tittade de på just detta. Regionen skrev in det i planen efter att FHM påpekat detta, tror det var 2006-7, sen bestämde politikerna att de trots detta inte skulle bygga upp de lager som Regionen själva skrivit in men de gav klartecken till FHM att det "nu var inskrivet".BirgitS skrev:
En del saker tog faktiskt slut och en del nådde ganska kritiska nivåer, nu tänker jag på sjukvårdsmaterial och mediciner och substanser. En del narkosmedel var väl så gott som slut. Visir, glasögon, munskydd och engångsförkläden och lite sånt tog slut, eller fick ransoneras onödigt hårt på en del sjukhus, men kanske framförallt på äldreboenden och i hemtjänsten.T tanaris skrev:Fast så var det ju inte riktigt. En del specifika saker tog slut, och av någon anledning toalettpapper. Som vi har inhemsk produktion på, och gott om råvaror till. Ingen i Sverige lär ju ha fått gå hungrig på grund av det här, möjligen kan någon som blev akut sugen på Bullens Pilsnerkorv ha blivit lite besviken.
Att det är "stor brist" på vissa varor idag stämmer ju inte alls. Återigen, vissa specifika varor och märken.
Det största problemet, enligt mina kontakter i livsmedelshandeln, var inte tillgång eller lager utan att man inte var beredd på att inköpsmönstret plötsligt gick upp till samma nivå som julhandeln och dessutom på "fel" varor (man höll ju på att förbereda inför påsk).
Det blev ganska uppenbart att det snåla "just-in-time" system som många aktörer verkar använt sig av inte fungerar så bra ifall det blir extraordinära händelser. Hoppas vi får se en bestående förändring efter denna pandemi.
Ja, det finns otaliga exempel. Är inte heller så lätt för vanliga medborgare som är "opinionen" och förstå hur systemet fungerar. Frågar man regionerna så kommer de skrika rätt ut. Det blir som vanligt regeringens "fel". Hoppas nu KD för medvind med deras förstatligande av sjukvården. Systemet har murknat inifrån och behöver reformasD djac skrev:Kan tipsa om bra artikel i Sydsvenskan idag, granskningen av Region Skåna har börjat och idag tittade de på just detta. Regionen skrev in det i planen efter att FHM påpekat detta, tror det var 2006-7, sen bestämde politikerna att de trots detta inte skulle bygga upp de lager som Regionen själva skrivit in men de gav klartecken till FHM att det "nu var inskrivet".
Men att det saknas/brist propofol och vad allt heter har inte sådär jättemycket med Corona-viruset smittar på allmänna platser.
Jag håller helt med er som säger -vänta 2-3 år innan man gör bokslut MEN, bara genom att följa denna tråden tror jag redan att jag kan säga att det aldrig kommer ett sånt svar. Helt enkelt därför att bara här finns så många olika uppfattningar om vad som skulle vara ett bra resultat. En del vill rädda så många på hem som bara möjligt, oavsett kollaterala skador, andra förespråkar en mellanlösning, och tredje gruppen är beredda ta priset i Covid-kostnad mot en räddad värld.BirgitS skrev:
Och Norge och Finland är ännu mer glesbefolkade än Sverige, samt Köpenhamn är mer glesbefolkat än Stockholm. Skåne har bättre siffror än Danmark fast det är samma restriktioner där som i Stockholm. Så mängden restriktioner har inget direkt samband med resultatet. Så just det argument som du framför när det gäller jämförelser med länder söderöver gäller också när man jämför Sverige med våra grannländer. Du kan inte använda ett argument i vissa jämförelser och förkasta samma argument i andra jämförelser.
Det är inte FHM:s ansvar att sköta äldreboenden eller sjukhus!!!
De har alltså inte rätt att lägga sig skötsel av äldreboenden och sjukhus!!!
De har skrivit i pandemiplanen som regioner och kommuner ska följa att det ska finnas beredskapslager, där slutar deras ansvar.
Nu är det du som ägnar dig åt att skjuta budbäraren i stället för dem som misskött sig.
Det var du som skrev så här tidigare idag:
Så vänta då 2-3 år innan du börjar jämföra med omvärlden. Annars är det ju bara du som är inkonsekvent.
Att vaccin kan finnas framme vid årsskiftet betyder inte att det finns i en miljard doser vilket väl är ung. vad som minst behövs för att täcka världens behov.
Däremot skulle jag tycka det var oerhört intressant om någon "quantare" i framtiden, när detta är över, kan göra en parallel körning och se vad totalkostnaden skulle blivit om världen hade reagerat mindre drastiskt, dvs tvättat händerna, distanserat osv, men inte stängt ner ekonomier och allt annat. Jag sätter min tia på att den totala kostnaden i lidande hade blivit mindre än det blir med dessa åtgärder, färre döda, färre svältande och mindre långsiktiga skador på den globala populationen.
Region skåne hade i sitt måldokument att de skulle ha 2-3 års förbrukning i lager, det hade nog räckt, dessutom så användes bla ett scenario som var skrämmande likt Corona i simuleringarna.BirgitS skrev:
Hur man än gör så får man konsekvenser, samtidigt kan det vara bra att ha matrisorganisationer, tex nu kan ju rikspolitikerna gå banans för att få likes och då kan Regionerna hålla emot med lite sans, helt enkelt för att de har olika mål.sunnis skrev:
Ja, det finns otaliga exempel. Är inte heller så lätt för vanliga medborgare som är "opinionen" och förstå hur systemet fungerar. Frågar man regionerna så kommer de skrika rätt ut. Det blir som vanligt regeringens "fel". Hoppas nu KD för medvind med deras förstatligande av sjukvården. Systemet har murknat inifrån och behöver reformas
Men att det saknas/brist propofol och vad allt heter har inte sådär jättemycket med Corona-viruset smittar på allmänna platser.
Det är ju en fördel med de spänningar som uppstår i Matriser, det förhindrar ett ensidigt beslutsfattande.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 510 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 510 inlägg
Jag undrar hur lång tids normala förbrukning av propofol som har använts de senaste 3 månaderna.D djac skrev: