5 704 läst · 20 svar
6k läst
20 svar
Skruva bärläkt
Sida 1 av 2
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Att skruv är gjort av härdat stål? Eller vill du ha tester på brottstyrkor i materialet?
"ESSVE Träskruv är avsedd för de flesta montage i spånskivor, trä, plast, plugg mm.
BESKRIVNING
Skruven är tillverkad av härdat stål med C4 ytbehandling (för utomhusmiljöer)"
Nästan all vanlig träskruv är härdad (nästan säger jag för att jag såklart inte har koll på allt)
"ESSVE Träskruv är avsedd för de flesta montage i spånskivor, trä, plast, plugg mm.
BESKRIVNING
Nästan all vanlig träskruv är härdad (nästan säger jag för att jag såklart inte har koll på allt)
Vet du vad det är för slags härdning?Rickard.ag skrev:
Att skruv är gjort av härdat stål? Eller vill du ha tester på brottstyrkor i materialet?
BESKRIVNING
(Nyfiken eftersom jag inte hade en aning om detta)
Tänker mig annars att spik är att föredra också för att den är betydligt segare än skruv?
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Har hört att spik ska vara segare än skruv men dom skruven jag kört med från essve, mft och motek det sista har varit otroligt sega. Går fan inte att bryta av.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Oj jadu jag gissar på att det är en hemlig kryddblandning som inte är så enkel att få reda på. Jag har sett några av dina inlägg här och jag vet att din gissning är bättre än min 
Det finns ett gammalt påstående om att skruv är dåligt i sammanhang som ska klara rörelser tvärs mot infästningen (finns ett fint ord jag helt glömt bort) av just den anledningen du nämner. Idag tror jag det handlar mer om att skruv är dyrare (mycket dyrare ibland) och långsammare så man väljer spik där man kan.
Det finns ett gammalt påstående om att skruv är dåligt i sammanhang som ska klara rörelser tvärs mot infästningen (finns ett fint ord jag helt glömt bort) av just den anledningen du nämner. Idag tror jag det handlar mer om att skruv är dyrare (mycket dyrare ibland) och långsammare så man väljer spik där man kan.
Redigerat: