Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
M Mats_R skrev:
Jag noterar att du i ditt första inlägg skriver "74-årig gubbe". Är det relevant för sakfrågan? Vad vill du uppnå med den formuleringen?
Tja jag beskrev situationen som den såg ut. Självfallet är det inte relevant. Är din fråga relevant för min ursprungsfråga?

G greenhouse skrev:
Hej!

Vi bor på landet och vår granne har ett uthus där det ligger eternittak på. Idag när jag skulle hämta in vår 14 månaders son från förmiddagsvilan så såg jag att grannen håller på att plocka ner eternittaket! Jag sprang direkt in med vår son och stängde dörrar och fönster. Grannens hus står ca 80 meter från där min son sov och ca 25 meter från vårt hus.

Jag ringde honom och han sa att att de plockar lös plattorna en och en och hasar ner dem längs läkten och ner på en pall som de har lyft upp med traktorn längst ner på taket. Han sa att några går sönder på mitten men att de i övrigt tar ner dem hela. Däremot lägger han dem bara öppet på pall ute på gården tills han ska slänga dem istället för att lägga de i plastsäck. Jag bad honom åtminstone spruta vatten på taket medan han plockar ner pannorna men jag har inte kontrollerat om han gör detta.

Han säger såklart att det inte dammar men jag vet ju att det alltid dammar när man river så det är klart det dammar även om det inte dammar i närheten av lika mkt som om man kapar eternit t.ex. Han menar att det dammar mer från vägen vilket säkert är sant men vägen består ju av grus och inte asbest! Jag vet ju att han omöjligen kan vet hur mkt damm han frigör när han river pannorna.om det blåste från vårt hus vore det ju mindre farligt men vindriktningen är ju omöjlig att lista ut.

För min egen del är jag inte särskilt orolig men vår lilla son låg ju ute och sov och var även ute dagen innan så de också rev taket (utan att jag visste).

Hur farligt kan detta vara?! Jag förstår att det är omöjligt att svara på hur mkt min son fått i sig men det vore skönt om någon vet mer om detta? Hur länge är asbestdammet kvar i luften dvs när kan vi gå ut igen? Kan man tänka sig att det blåser in genom självdrag i fönster dörrar osv?

Bör vi utrymma huset tills han är färdig? Att riskera min sons hälsa för att en 74 årig gubbe är oaktsam med asbest känns INTE aktuellt!
Ingen anledning bli hysterisk. Ta det lugnt för hundra gubbar. Ni har inte blivit påverkade av någonting och på det avståndet händer ingenting
Du gpr väl använda sunt förnuft, snälla du.

• Gilla
Boogiepack och 1 till
  • Laddar…
Självklart är frågeställningen relevant. Läsaren kan lätt få intrycket att du vill misskreditera och förminska din granne på grund av hans ålder.
Om du har lite tur och sköter dina kort väl kommer du också att bli en 74-årig gubbe (eller kärring). Kommer dina åtgärder och åsikter att vara mindre värda då?

• Gilla
  • Haha
Boogiepack och 3 till
  • Laddar…
T tobost skrev:
Någon har även påstått att det finns asbest i luften överallt. Det gör det givetvis inte, vad är det för nonsens? Det finns till exempel ingen asbest i luften i ett hus som har ventilationsrör tillverkade av asbest. Jag håller dock med om att TS inte har något att oroa sig över. jag har själv rivit ner en eternitfasad från mitt ganska stora hus och det dammade inte alls skulle jag vilja påstå trots att jag bröt av och slängde omkring massor av plattor.
Givetvis ingen asbest i luften??? Källa på det tack.
Man kan hitta allt överallt. Det är bara en fråga om detektionsgränser på analysmetoderna.

• Gilla
Boogiepack och 1 till
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Hej!

Vi bor på landet och vår granne har ett uthus där det ligger eternittak på. Idag när jag skulle hämta in vår 14 månaders son från förmiddagsvilan så såg jag att grannen håller på att plocka ner eternittaket! Jag sprang direkt in med vår son och stängde dörrar och fönster. Grannens hus står ca 80 meter från där min son sov och ca 25 meter från vårt hus.

Jag ringde honom och han sa att att de plockar lös plattorna en och en och hasar ner dem längs läkten och ner på en pall som de har lyft upp med traktorn längst ner på taket. Han sa att några går sönder på mitten men att de i övrigt tar ner dem hela. Däremot lägger han dem bara öppet på pall ute på gården tills han ska slänga dem istället för att lägga de i plastsäck. Jag bad honom åtminstone spruta vatten på taket medan han plockar ner pannorna men jag har inte kontrollerat om han gör detta.

Han säger såklart att det inte dammar men jag vet ju att det alltid dammar när man river så det är klart det dammar även om det inte dammar i närheten av lika mkt som om man kapar eternit t.ex. Han menar att det dammar mer från vägen vilket säkert är sant men vägen består ju av grus och inte asbest! Jag vet ju att han omöjligen kan vet hur mkt damm han frigör när han river pannorna.om det blåste från vårt hus vore det ju mindre farligt men vindriktningen är ju omöjlig att lista ut.

För min egen del är jag inte särskilt orolig men vår lilla son låg ju ute och sov och var även ute dagen innan så de också rev taket (utan att jag visste).

Hur farligt kan detta vara?! Jag förstår att det är omöjligt att svara på hur mkt min son fått i sig men det vore skönt om någon vet mer om detta? Hur länge är asbestdammet kvar i luften dvs när kan vi gå ut igen? Kan man tänka sig att det blåser in genom självdrag i fönster dörrar osv?

Bör vi utrymma huset tills han är färdig? Att riskera min sons hälsa för att en 74 årig gubbe är oaktsam med asbest känns INTE aktuellt!
Nu måste du skämta, vågar du överhuvudtaget vistas utomhus,? Så länge man ej kapar o borrar i dem är det ingen fara, och 80 meter bort var din baby, ja du skulle han få något i sig då finns det Nog överallt i luften,
Utrymma, ja man kan ju bara skratta åt dig

• Gilla
Boogiepack och 2 till
  • Laddar…
har nyligen avslutat en fullkompetensutbildning för asbest sanering i samband med mitt yrke. Det som TS beskriver låter inte speciellt allvarligt för TS och hennes barn , jag skulle vara mer orolig för han som river.

• Gilla
Goran177 och 9 till
  • Laddar…
N Nafnafnaf skrev:
Min morfar äter asbest till frukost och han är 92 så det är ingen fara på taket.
Han är as-bäst...!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Nafnafnaf och 5 till
  • Laddar…
Jag slängde ut ungefär en liknande fråga för något år sedan. Bara det att det var min man som rev eternitplattorna på huset. Och med rev så menar jag tog en skrapa och drog ner allt på backen.

Jag har googlat massor efter det och fick även mycket bra lugnande svar här så jag känner mig inte alls så orolig längre trots att vi har två små barn. Vi var dock inte hemma när han rev (som tur var) men dagarna efter. Oroa dig inte :)

• Gilla
undine och 4 till
  • Laddar…
Att arbeta med asbest som företagare är otroligt rigoröst reglerat med stränga krav på skyddsutrustning och omhändertagande. Som privatperson finns inga regler alls. Risken är otroligt liten.
Det finns fortfarande länder, däribland Kanada, jag kan ha fel där, som producerar asbest.

P
"Partiklar är farliga" "Man ska inte släppa ut några partiklar alls som kanske kan skada nån"... Ja men samtidigt som man inte kan göra mer än försöka ta ner dom så hela det går och minska risken för att ha sönder plattorna så mycket det går. Vad mer ska man göra som är möjligt och ekonomiskt försvarbart att göra?
Viss risk för att en platta skadas när den ska ner från ett tak finns det ju alltid men där måste man ju fundera på risker kontra hur lång tid nåt tar och vad det kostar..och om man kan göra på nåt annat vis..
Ja gubben kunde ha en mask på sig men det är väl hans ensak ,risken är väl dock stor att andra saker än asbest är det som dödar gubben , troligen hög ålder..

Enda skillnaden om en asbestsaneringsfirma tagit ner skiten är väl att dom haft andningsmasker på sig mest troligt ,och jag har sett fler saneringsfirmor fuska och ta genvägar som kan skada andra än privatfolk som ändå försöker ta ner dom varsamt... Ofta pga att det tar tid att försiktigt göra nånting och arbetstid blir dyrt.. vilket även lockar firmorna som håller på med sanering att ta genvägar när man lämnat pris och göra sig en snabb vinst med lite fusk från reglerna.

Att han inte klädde dom med plast uppe på taket är väl enligt mig ett klokt val smartare att ta ner dom hela och göra resten på marken. ett vettigt beslut i att minska risken att sprida ev damm från skivorna.
Skivorna är ju trots allt lovliga att ha både som fasader och som tak (dom som redan sitter där) och eftersom det inte ännu finns nåt datum att totalförbjuda dem som redan sitter så har väl dom som bestämmer i det här landet troligen kommit fram till att risken att dö av asbestfiber från ett tak eller en fasad som ingen pillar med är så låg att risken anses vara ok.

Om dom nu ens innehåller asbest? vet vi det ens? alla gråa plattor på tak har inte ens asbest i dom trots att dom ser gamla ut..Finns ersättningsplattor idag för reparation som är identiska som inte innehåller asbest och fanns tydligen förr också modeller som inte innehåller asbest. beroende på tillverkare och från vilket år dom tillverkades

Redigerat:
  • Gilla
Saxsson
  • Laddar…
Sockerhög Sockerhög skrev:
Givetvis ingen asbest i luften??? Källa på det tack.
Man kan hitta allt överallt. Det är bara en fråga om detektionsgränser på analysmetoderna.
Haha, kan man hitta allt överallt? Kul tanke men nej det kan man inte.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den enda som vandrar i gränslandet till dålig ton är du.
Sockerjämförelsen är helt relevant.
Ärligt talat! Är det någon som gränsar till dålig ton är det du!! Killen som frågar om asbest är ju riktigt trevlig och lyckas hålla masken trots den dåliga ton några inlägg har.

Killen är orolig och eftersöker vissa svar. När svaret blir att man är "okunnig, "dålig ton" och en massa annat orelaterat till asbestoron har man inte fattat frågan. Internet för ut en massa desinformation, det är sant men att asbest inte är farligare än barnmat är också desinformation osv. De flesta som dör i bilolyckor hade säkerhetsbältet på. Kan vi av den informationen, som är helt korrekt, säga att fler skulle överleva utan säkerhetsbälte? Nej, naturligtvis inte!

Asbest är farligt och det är förbjudet att använda. Det krävs skyddsutrustning och tillstånd för att få hantera det yrkesmässigt:

"Om materialet visar sig innehålla asbest och det finns risk för exponering för asbesthaltigt damm vid arbetet, krävs tillstånd från Arbetsmiljöverket, speciella skyddsåtgärder, skyddsutrustning och utbildning för att få hantera det asbesthaltigamaterialet."
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/

"18 § På en arbetsplats där rivning som anges i 12 § första stycket utförs skall handlingar finnas om1. Arbetsmiljöverkets tillståndsbeslut,2. hanterings- och skyddsinstruktioner anpassade till det aktuella rivningsarbetet,3. bevis om asbestutbildning för dem som leder och för dem som deltar i rivningsarbetet,4. intyg om sådana medicinska kontroller som avses i 49 § (tjänstbarhetsintyg) för dem som deltar i rivningsarbetet samt5. uppgifterna i anmälan enligt 17 § andra stycket.
Den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd och de som för gemensam räkning driver sådan verksamhet behöver inte följa vad som anges om tjänstbarhetsintyg enligt första stycket punkt 4.På en plats där arbete som avses i 12 § andra stycket utförs skall handlingar finnas om1. hanterings- och skyddsinstruktioner anpassade till det aktuella arbetet, och2. bevis om asbestutbildning för dem som leder och för dem som deltar i arbetet.
23 § Allt arbete med asbest och asbesthaltigt material skall planeras, ordnas och utföras så att exponeringen för asbesthaltigt damm blir så låg som möjligt. Antalet personer som kan komma att exponeras för sådant damm skall begränsas till så få personer som möjligt. Vid planeringen av arbetet skall hänsyn tas till risken för en oförutsedd exponering för asbesthaltigt damm.
24 § Vid sådan hantering som anges i 10–11 §§ skall platsen där verksamheten bedrivs vara klart avgränsad och tydligt märkt med texten:”Asbestarbete – Tillträde förbjudet för obehöriga”.
29 § Vid sådan hantering som anges i 11 och 12 §§ skall de som deltar i arbetet använda heltäckande och tättslutande skyddskläder med huvudbonad. De skall även använda andningsskydd som är anpassat till exponeringsförhållandena och användaren.30 § Skyddskläder skall vara av dammfrånstötande material och utan fickor, slag eller liknande. Skyddskläder och personlig skyddsutrustning skall hållas åtskilda från andra arbetskläder och privata kläder. Asbestförorenade skyddskläder får inte tvättas tillsammans med andra kläder. "
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/asbest-foreskrifter-afs2006-1.pdf

Det är möjligt att det inte gäller privatpersoner som river ett tak men skyddsinstruktionerna visar på att här föreligger stora risker. Det är möjligt att det inte föreligger några större risker om man befinner sig 15 till 80 meter bort vid vindstilla men om det blåser däråt ökar risken naturligtvis. Hur som helst finns det alltså anledning till att oroa sig. Den oron stillas inte av att folk påstår att det är farligare med dammet från vägen, barnmat är också farligt eller att man kan ju tappa "ungen". Den ursprungliga frågan övergick k´ganska snabbt till att bli en fråga om frågeställaren själv precis som i en Flashbacks-tråd vilket är det värsta som finns på internat. Det är alltså svar som inte efterfrågades.

Jag tycker det finns anledning att vidtaga åtgärder som att hålla sig inomhus och stänga ventilation mm. Skall man gå ut bär vindriktningen iakttagas och inte gå där vinden kan blåsa från rivningsområdet. Försiktighetsåtgärderna kan jämföras med att köra bil. Om det är halt kör man saktare mm.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland...-miljo/tank-pa-asbestfaran-vid-husrenovering/
https://arbetet.se/2019/12/16/livsfarliga-brister-i-hanteringen-av-asbest/
https://www.skydda.se/skyddase/sv/a...2018/20181227-asbest-fortfarande-en-stor-risk

Redigerat:
T tobost skrev:
Haha, kan man hitta allt överallt? Kul tanke men nej det kan man inte.
Haha själv, måste jag tyvärr säga. Du är uppenbarligen inte skolad i modern vetenskapsmetodik. Termen "finns inte" är inte en existerande term inom analytisk metodik utan allt kokar ned till vad detektionsgränserna är för de metoder du använder för att analysera din omgivning.

K Kalbygge skrev:
Asbest är farligt och det är förbjudet att använda. Det krävs skyddsutrustning och tillstånd för att få hantera det yrkesmässigt:
Hade nu asbest varit så farligt som en del tycks tro, skulle aldrig privatpersoner fått hantera det, eller också tvingas använda skydd vid borttagning. Det finns så mycket annat som är betydligt farligare och som enbart utbildat folk med skydd får hantera.

Fram till förbudet på 1970-talet användes asbest som en mirakelprodukt. Bromsklossar, brandfiltar, värmeskydd och även som konstsnö! Var asbest så farligt att ens komma närma, skulle stora delar av befolkningen födda före förbudet ha tydliga skador idag och sjukvården kommit med rapporter om detta.

Visst blir några även idag sjuka av att hantera asbest, men det får vara en sansad rädsla att tro sig bli drabbad när man ser någon riva asbest, om man inte yrkesmässigt arbetar med det utan skydd.

• Gilla
Nisse Hammer
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Hade nu asbest varit så farligt som en del tycks tro, skulle aldrig privatpersoner fått hantera det, eller också tvingas använda skydd vid borttagning. Det finns så mycket annat som är betydligt farligare och som enbart utbildat folk med skydd får hantera.

Fram till förbudet på 1970-talet användes asbest som en mirakelprodukt. Bromsklossar, brandfiltar, värmeskydd och även som konstsnö! Var asbest så farligt att ens komma närma, skulle stora delar av befolkningen födda före förbudet ha tydliga skador idag och sjukvården kommit med rapporter om detta.

Visst blir några även idag sjuka av att hantera asbest, men det får vara en sansad rädsla att tro sig bli drabbad när man ser någon riva asbest, om man inte yrkesmässigt arbetar med det utan skydd.
Farligheten kan mätas i skyddsåtgärder som lagen påkallar. Om det vore ofarligt eller bara lite farligt hade det inte funnits någon sådan lag. Det finns mycket privatpersoner får göra som inte är reglerat i lag. Orsaken till det är att en privatperson har ansvaret för sig och sina handlingar medan ett företag har ansvaret för anställdas hälsa. Det betyder inte att det är ofarligt. Det är inte förbjudet att hoppa från ett tak ner på asfalten som privatperson men det är likafullt farligt redan vid en ganska låg höjd.

Men det var inte detta tråden handlade om utan en person som känner oro. Läser man tråden förväntar man sig svar. Det är ok att vissa inte tycker det är farligt och att han kan vara lugn osv. Men det är inte ok att driva hela tråden till att TS är en idiot som ställer sådana frågor. Det resulterar i att man tystar folk och då har man inte vunnit något alls.

• Gilla
greenhouse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.