2 059 683 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Samtidigt som vi hade sparat några hundra liv. Men dom gamla och sjuka har ju ingen röst.Mikael_L skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Jag vet inte vad du menar. Det finns ju statistik på hur många som testas positivt.A Anders_Nilsson skrev:
Våra politiker givetvis.Mikael_L skrev:
Ingen glömd då detta pågått under flera mandatperioder.
Nej jag har inte fel men jag tror du gissade fel.
Delvis vi själva som gång efter gång vi demokratiska val tillåter dem att rusta ned Sverige. Dock trodde jag inte det var så dåligt när det gäller sådant här. Försvaret vet de flesta om att det är kraftigt nedrustat. Däremot trodde jag att vi hade rätt så rejäla lager och produktionsmöjligheter av skyddsutrustning för vården mm.
Pandemier har knappast varit ett otänkbart hot och vi borde givetvis varit bättre förberedda.
Nå gissade du rätt?
Man kan tycka vad man vill men på något sätt belyses väl ändå skiljelinjerna. På ena sidan står de med en evidensbaserad, vetenskaplig, livsåskådning och på andra står de som vill se "hårda tag" och handlingskraftiga politiker. Det syns ju jättetydligt över europa, ländr med långt utvecklade sådana tendenser går emot sina sakkunniga och inför det ena förbudet efter det andra, deras väljare klappar händerna och de tryggar sin politiska makt, coronaspridningen tar ingen notis utan sker ändå.MultiMan skrev:
Då behövs en lag först. Jag har ingen aning om hur lång tid det kan ta att få fram en helt ny lag i Sverige, men troligen pratar vi om månader, om inte år, av utredningar, remisser och väntan på både beslut och införande. Vi är ju en demokrati.A Anders_Nilsson skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Det har ju förekommit en del gissningar när det gäller dödlighet bland äldre i tråden sista dygnet och här är en uppgift i alla fall från en chef för ett äldreboende i Stockholm och det är att trots att de boende är över 80 år i genomsnitt och har många andra sjukdomar så har två av tre tillfrisknat. Så 1/3 dödlighet bland dem som är över 80 och redan är sjuka.
https://www.dn.se/sthlm/stockholmst...-medarbetare-i-omsorgen-kanner-sig-anklagade/
Registreringsmur
https://www.dn.se/sthlm/stockholmst...-medarbetare-i-omsorgen-kanner-sig-anklagade/
Registreringsmur
Vad tror ni oddsen är för att man återinför en saftig statlig fastighetsskatt efter det här då, för att betala för alla tusentals miljarder staten plöjt ner i pandemiåtgärder? Rejält låga, gissar jag.
Jag skulle säga vi medborgare, man kan väl inte undgått alla dåliga nyheter från äldreboenden under många, många år men vi har inte röstat för/krävt en förbättring, helt enkelt för att det såklart skulle kunna kosta en slant. Har man ett så dåligt och skört system så krävs det såklart inte så mycket för att det ska falla ihop och där är vi nu. Vänder mig mot detta att peka finger åt ett annat håll, vi har det vi själva har valt.optimum skrev:
Våra politiker givetvis.
Ingen glömd då detta pågått under flera mandatperioder.
Nej jag har inte fel men jag tror du gissade fel.
Delvis vi själva som gång efter gång vi demokratiska val tillåter dem att rusta ned Sverige. Dock trodde jag inte det var så dåligt när det gäller sådant här. Försvaret vet de flesta om att det är kraftigt nedrustat. Däremot trodde jag att vi hade rätt så rejäla lager och produktionsmöjligheter av skyddsutrustning för vården mm.
Pandemier har knappast varit ett otänkbart hot och vi borde givetvis varit bättre förberedda.
Nå gissade du rätt?
På något sätt ska det betalas, nu har vi så låg statsskuld att det inte är någon större fara, men skulle gissa att vi i första hand får betala genom en något sämre välfärd i framtiden.B b8q skrev:
Nej, jag har ingen sådan attityd mot människor som har annan åsikt än mig själv.MultiMan skrev:
Men jag har betänkligheter mot dem som vill omstörta vårt samhälle, vare sig de vet om det själva eller inte.
Olika åsikter välkomnar jag
Men precis som jag skrev (det du reagerade emot) finns det en del som inte egentligen har en annan åsikt, utan de byter hela tiden åsikt till vad som ger mest kritik åt Sverige och dess styrning, de är helt enkelt åsiktslösa förutom att de har åsikten att hela samhället är skit och allt borde störtas.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Mikael_L skrev:
Nej, jag har ingen sådan attityd mot människor som har annan åsikt än mig själv.
Men jag har betänkligheter mot dem som vill omstörta vårt samhälle, vare sig de vet om det själva eller inte.
Men precis som jag skrev (det du reagerade emot) finns det en del som inte egentligen har en annan åsikt, utan de byter hela tiden åsikt till vad som ger mest kritik åt Sverige och dess styrning, de är helt enkelt åsiktslösa förutom att de har åsikten att hela samhället är skit och allt borde störtas.
En global företeelse (Trump etc), två grupper, de allra rikaste och de allra fattigaste, har fått det avsevärt bättre senaste årtiondet och detta har skett på bekostnad av de i mitten, finns många besvikna där som inte känner sig delaktiga och då blir det sådant beteende.Mikael_L skrev:
Nej, jag har ingen sådan attityd mot människor som har annan åsikt än mig själv.
Vad det spelar för roll om om bara du gör det? Med ett R på runt 1 så smittar du (i snitt) 1 person. Om den risken sjunker till 1/3 med mask och dödligheten är runt 1% så räddar du livet på 0,003 personer. 300 personer som använder mask frivilligt räddar livet på 1 människa.pacman42 skrev:
Jag ställer frågan för att jag tycker inte att man har rätt att kritisera FHM angående mask om man inte konsekvent använder en själv. Det är nämligen fritt fram, och det för skillnad.
Nej. Jag har inga starka skäl emot och tycker att det vore bra om FHM förespråkade ett användande.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Det är väl ingen motsats mellan handlingskraft och vetenskap. Om FHM's rekommendationer är evidensbaserade vet jag inte. Svårt att tro med de hackiga kurvorna (lördagar/söndagar dös det inte i Sverige) som underlag. Men att Sverige saknar handlingskraft går inte att bortse ifrån. Visst, man har stängt en handfull krogar i Stockholm, bravo!D djac skrev:Man kan tycka vad man vill men på något sätt belyses väl ändå skiljelinjerna. På ena sidan står de med en evidensbaserad, vetenskaplig, livsåskådning och på andra står de som vill se "hårda tag" och handlingskraftiga politiker. Det syns ju jättetydligt över europa, ländr med långt utvecklade sådana tendenser går emot sina sakkunniga och inför det ena förbudet efter det andra, deras väljare klappar händerna och de tryggar sin politiska makt, coronaspridningen tar ingen notis utan sker ändå.