Byggahus.se
Våren kom och det var dags att ta tag i bombnedslaget vi kallade för tomt :)
Renoveringsarbete på en ojämn tomt framför en vit enplansvilla med utspridda byggmaterial och verktyg under vårsolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enfamiljshus och en rörig, gräsfri tomt i starkt solljus.
Skapa konto

• Wow
PellePeps
  • Laddar…
Alebaleportocale
Att ni orkade... jag skulle ha flyttat därifrån, flytt landet tom efter allt ni har gått igenom!

• Gilla
Jonathan C
  • Laddar…
Stödmurarna började komma på plats :)
Nybyggd stödmur längs med en ränna vid ett garage under konstruktion, omgivet av byggmaterial.
Skapa konto

Nybyggd stödmur av gråa betongblock vid en tomt, med grushögar och anläggningsmaterial synligt.
Skapa konto

Nybyggd grå stödmur i sten vid en tomt med grus och byggmaterial, delvis skyddat av ett vitt staket.
Skapa konto

Jag som gillar hängslen och livrem var sjukt trött på alla översvämningar så rännan vid garaget fick dubbla avlopp. Ett med självfall och ett som går till en pumpbrunn:
Avloppsrör med dubbel kapacitet vid en stödmur under konstruktion med grus och stenar runtomkring.
Skapa konto

Vips, så har rännan dubbel kapacitet och en automatisk lösningar om det skulle bli stopp.

Vi hade från början tänkt bygga en trappa i tryckat, men när grannen gjorde en stentrappa och vi såg hur snyggt det blev så körde vi på sten:
Stödmurar och trappsteg i betong under konstruktion vid ett hus, grus och byggmaterial synligt.
Skapa konto

Dagarna gick och vi började få en tomt igen
Nybyggd stödmur och avloppsränna vid garage på en tomt under kvällsljus.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Att ni orkade... jag skulle ha flyttat därifrån, flytt landet tom efter allt ni har gått igenom!
Problem är till för att lösas :crysmile:
Det har blivit en del sömnlöshet och oro, men nu börjar det ordna upp sig, vi trivs väldigt bra i området och vi har världens bästa grannar. Nu har min bästa kompis köpt kåken mittemot också, så det kan inte bli bättre :D

Jag har gett mig f*n på att kåken ska vara i tiptop skick och den dagen när vi är gamla och säljer ska nya ägaren ha 100% dokumentation på allt som gjorts och hur det gjorts :) inget lämnas åt slumpen :)

• Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Rännan fick en kant mot garaget:
Nyinstallerad ränna längs garageport med betongstödmurar och grusunderlag.
Skapa konto

Stödmurarna blev klara:
Nybyggd stödmur av sten intill grusad uppfart med växter och garage i bakgrunden.
Skapa konto

Nybyggd grå stödmur i anslutning till vit husfasad och garage, med grus och jordområden runtom.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi sådde gräsmatta på baksidan:

Nysådd gräsmatta på husets baksida, byggmaterial synligt, grovbetongarbete vid infart.
Skapa konto

Jag fick en snilleblixt om att förbättre rännan och infarten till garaget och jag kommer över gallerdurk gratis från en rivningskåk:
Gallerdurk placerad mot husvägg bredvid ränna, redo för installation till garageinfart.
Skapa konto

En svetsfirma byggde en ram åt mig:
Gjutningsarbete för att förbättra rännan vid en garageinfart med en gallerdurk på plats och våt betong omkring.
Skapa konto

Gjöt upp det värsta med grovbetong:
Renoveringsarbete vid garageinfart med nyligen gjuten betong, verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto

Fixera ramen och dit med armeringsnät:
Arbetsprocess att gjuta och förbättra infart till garaget med armeringsnät och betong.
Skapa konto

Jag tyckte att jag tog fler säckar än jag behövde, men lyckades ändå bli två säckar kort. Surt, men inte så mycket att göra då det var söndagkväll när jag körde med finbetongen:

Nyutgjuten finbetong för garageinfart med armeringsnät och betongblock som fixerar ramen.
Skapa konto

Slutklämmen:
Nybetongad infart med gallerdurk för avrinning vid en garageöppning, verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto
'
Renoverad garageinfart med ny gallerdurk och betongram, armeringsnät synligt, ovädersskydd.
Skapa konto

Översvämning ett minne blott och jag sover gott:love:

• Gilla
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
Efter rännan var det dags att ta tag i entren. Eftersom vi har söderläge på framsidan bestämde vi oss för att bygg en frukostaltan, den kan spårade ur lite som vanligt, men vi är helnöjda.
Grundarbete för en frukostaltan utanför ett hus med markduk och fundamentblock på synlig jord.
Skapa konto

Jag är lite sån att jag gillar att ha det lite speciellt också, inte standard, så blev lite vinklar osv.
Grundstrukturen för en frukostaltan under uppbyggnad med distinkta vinklar utanför ett hus med vita tegelväggar.
Skapa konto

Skrapgallret monterades för att enkelt komma åt dräneringebrunnen:

Byggstadier av en frukostaltan med träramar och ett monterat skrapgaller framför en vit ytterdörr och fönster.
Skapa konto

Grundkonstruktion av en altan under byggnation framför ett vitputsat hus med detaljer som spolbrunn infällt i marken.
Skapa konto

Här ser man även spolbrunnen för avloppet infällt i golvet:
Nybyggd träaltan med infällt avloppsgaller framför vit entreédörr, verktyg syns, unika vinklar.
Skapa konto

Nybyggd frukostaltan i trä med unika vinklar, skrapgaller och infälld spolbrunn framför vit södervänd husfasad.
Skapa konto

Så åkte jag och hämtade några stensteg till så jag kan matcha altanens höjd :)
Byggprocess av frukostaltan med unika vinklar, stensteg, skrapgaller och träråmaterial framför hus.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Pang, Boom, tjoff, så var asfalten på plats också :love:
Ny asfalterad uppfart framför vit husfasad med garage och trädgård i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
GalnaÄlgen och 6 till
  • Laddar…
Blir ju jättefint! Bra jobbat!

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Fortsättning med trallen:
Pågående arbete med trädäck längs en vit tegelvilla, konstruktion och trävirke synligt.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Vilket jävla bygge. Att du ens orkar! Jävligt imponerad!

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Chrillls Chrillls skrev:
Vilket jävla bygge. Att du ens orkar! Jävligt imponerad!
Väldigt mycket tack :) bara såna här kommentarer gör det enklare att kämpa på :) Allt ska bli rätt och allt ska bli ordentligt gjort :strong:

• Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
Vi det här laget var väl i stort sett hela trallen på plats och det betyder belysning :)
Nästan färdiglagd trätrall med verktyg och byggmaterial runtomkring nära husvägg.
Skapa konto

Trädäck nära husfasad med inbyggd belysning och två ej färdigställda trappsteg i skymningen.
Skapa konto

Nybyggd trätrall med LED-belysning runt om på kvällen och två trappsteg synliga.
Skapa konto

Nybyggd trall med inbyggd belysning och verktyg i skymningen, två trappsteg synliga.
Skapa konto

Senare under kvällen fick jag ett ryck och la de 2 högsta trappstegen på plats. 85kg tunga :sweat:

Nybyggd trädäck med inbyggd belysning och två tunga stentrappsteg, verktyg och byggmaterial syns.
Skapa konto

Nybyggda trappsteg i betong framför en trädäck med belysning på kvällen.
Skapa konto

Nybyggda stentrappor framför en terrass under konstruktion med synlig belysningsinstallation.
Skapa konto

• Nybyggd trätrall med integrerad belysning framför en vitteglad vägg i skymningen.
    Skapa konto
  • Nybyggda stentrappsteg vid trädäck och husfasad, konstruktionsmaterial synligt runtomkring.
    Skapa konto
  • Nästan färdigställd trall med spotlights och verktyg på steg under kvällsbelysning.
    Skapa konto
  • Gilla
Filuran och 7 till
  • Laddar…
Efter det blev det lite paus. Vi kunde inte bestämma oss för hur räcket skulle se ut så det stannade av över vinter. Vi drog iväg 3 veckor till spanien istället och njöt av värmen :)

Sen kom halloween och jag spökade ut lite för grannbarnen med ett dansande och sjungande spöke i hallen :) Husfasad med röd belysning och en projicerad bild av ett spöke i fönstret, dekorerat för Halloween.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Nu är vi framme i nutid :) Räcket kom på plats tidigt så inte grabben trillar ner och slår sig :)
Nybyggt trätrall med säkerhetsräcke vid en vit tegelvilla för att förhindra att ett barn faller.
Skapa konto

Nybyggd träaltan med säkerhetsräcke och verktyg synliga, vid vittegelhus.
Skapa konto

Nybyggd träaltan med säkerhetsräcke och barngrind framför vit enplansvilla, sett genom grenar.
Skapa konto

Nybyggd träaltan med säkerhetsräcke och barngrind vid en vitputsad villa under solig himmel.
Skapa konto

Ett vitt enplanshus med nytt trästaket och svensk flagga, samt en barngrind synlig på verandan.
Skapa konto

Så blev det även en barngrind så man kan få sitta ner någon gång också :rofl:
Nybyggt träaltan med svart metallräcke och barngrind vid en vit husvägg, verktyg syns på golvet.
Skapa konto

• Gilla
millefeuilles och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.