23 626 läst · 55 svar
24k läst
55 svar
Handgräva billigare än att hyra minigrävare?
Medlem
· KATRINEHOLM
· 449 inlägg
Typ.Tomtom79 skrev:
Dvs om man hyr en maskin... över en vardag.... då behöver man vara hemma, och man behöver köra den iaf 3-4 timmar för att få god lönsamhet.. Man behöver ha ett projekt som är tillräckligt stort.
Jag har sett flertalet personer som har hart projekt typ dränera grunden. Sedan har de strulta till sig så de har inte kunnat hunnit gräva hela vägen runt innan de fått lämna maskinen åter, sedan fått hyra en gång till:
Som Claes säger... om någon gör jobbet som går på timme, ja då är de en helt annan femma. Speciellt eftersom firman som gör jobbet troligen äger maskinen själva

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Tur att våra järnåldersförfäder inte kände detsamma när de odlade upp åkrarna i lerdalarna.useless skrev:
Fast skämt åt sido, det är mycket en fråga om teknik och att gräva vid rätt årstid. Har också lera. Men ska man bygga kanske man inte kan vänta på rätt årstid. Då krävs maskin!
Medlem
· KATRINEHOLM
· 449 inlägg
Ja, är man tvungen att göra sig av med massorna, eller bara flytta dem långt bort på tomten kanske en minigrävare inte är optimal. (Fast det finns ju andra maskintyper att hyraM Mattias Svederberg skrev:Det var inte riktigt de jag skrev. Man kan självklart gräva upp 50 ton med en minigrävare om man håller på hela dagen. Kruxet är att hantera massorna.
Om man hyr en grävare över en helg kan man göra ett rätt stort projekt.
Notera med att jag pratar om en grävare som man kan hänga bakom en bil på en släpvagn. Dvs ett ton eller så max.
Dvs inte grävare på 3-4 ton, då är det en helt annan liga.
Däremot skulle jag vid t.ex ett dräneringsjobb överväga att gräva upp och lägga på hög under tiden man har en maskin, för att sedan kanske handlasta på en kärra för vidare transport när tid finnes.
Det är stor skillnad på att sätta spaden i nygrävda massor i/ovan markplan mot sådant som legat i över 50 år på 2m djup.
Den sortens knepiga familjesituation jag har erfarenhet av hade inte varit hjälpt av att jag hade börjat handgräva för dränering av källare.
Olika situationer och olika människor kräver olika lösningar och maskiner är kanske inte alltid den enda lösningen (Ja, jag vet att det här låter helt vrickat i en del öron
Och helt säkert är jag färgad av att ha tillgång till grävmaskin i familjen.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 449 inlägg
Lostmoose skrev:
Vad jag menar med knepig situation är att jag inte kan viga en dag åt att göra något speciellt. Utan jag har ständig beredskap, med multi handikappat barn så behöver jag åka iväg på minut notis och ibland vara borta i dagar. Det händer ganska ofta.Lostmoose skrev:
Ja, är man tvungen att göra sig av med massorna, eller bara flytta dem långt bort på tomten kanske en minigrävare inte är optimal. (Fast det finns ju andra maskintyper att hyra)
Däremot skulle jag vid t.ex ett dräneringsjobb överväga att gräva upp och lägga på hög under tiden man har en maskin, för att sedan kanske handlasta på en kärra för vidare transport när tid finnes.
Det är stor skillnad på att sätta spaden i nygrävda massor i/ovan markplan mot sådant som legat i över 50 år på 2m djup.
Den sortens knepiga familjesituation jag har erfarenhet av hade inte varit hjälpt av att jag hade börjat handgräva för dränering av källare.
Olika situationer och olika människor kräver olika lösningar och maskiner är kanske inte alltid den enda lösningen (Ja, jag vet att det här låter helt vrickat i en del öron)
Och helt säkert är jag färgad av att ha tillgång till grävmaskin i familjen.
Att ha ett projekt där man kan släppa verktygen och sticka på en gång, och som kan fortsätta när som helst är värt mycket
Jag har en slags fetisch för att gräva och har inget emot att sätta skytteln i backen eller lasta massor i en skottkärra och dumpa på andra ställen på tomten, där det behövs såklart 
Brukar, när motivationen svalnar, tänka på stackarna som grävde Göta kanal med träspadar... och om det nu är någon som sitter på annan info, om att Göta kanal inte är grävd på det sättet önskar jag att inte bli delgiven den informationen...
Men, vis några tillfällen har jag hyrt minigrävare och vid de mängderna du pratar om skulle jag aldrig tveka på att en grävare gör jobbet betydligt fortare och enklare.
Brukar, när motivationen svalnar, tänka på stackarna som grävde Göta kanal med träspadar... och om det nu är någon som sitter på annan info, om att Göta kanal inte är grävd på det sättet önskar jag att inte bli delgiven den informationen...
Men, vis några tillfällen har jag hyrt minigrävare och vid de mängderna du pratar om skulle jag aldrig tveka på att en grävare gör jobbet betydligt fortare och enklare.
Redigerat:
Skulle för mitt liv aldrig ta i en spade efter 16:00..
Ok lite överdrivet men mitt jobb är så fysiskt att en snickare framstår som en pappersvändare i jämförelse..
Hursom håller jag med om att hyra med hämta lämna suger, så jag köpte mig en grävare istället..
Ok lite överdrivet men mitt jobb är så fysiskt att en snickare framstår som en pappersvändare i jämförelse..
Hursom håller jag med om att hyra med hämta lämna suger, så jag köpte mig en grävare istället..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Att det är billigare att göra allt manuellt måste väl vara givet?
Jag har gjort så att jag har hyrt 2,5T maskiner som jag kan få hem själv och sedan har jag vid behov lastat ungefär lika mycket på mitt släp och kört till tippen. Där tömmer jag släpet på 20-30min för hand.
Idag har det blivit lite knepigare i stockholm. Nu får jag bara tippa 2ton schaktmassor per person och månad. Men det gäller ju oavsett om man handgräver eller har maskin.
Jag har gjort så att jag har hyrt 2,5T maskiner som jag kan få hem själv och sedan har jag vid behov lastat ungefär lika mycket på mitt släp och kört till tippen. Där tömmer jag släpet på 20-30min för hand.
Idag har det blivit lite knepigare i stockholm. Nu får jag bara tippa 2ton schaktmassor per person och månad. Men det gäller ju oavsett om man handgräver eller har maskin.
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
Ja det är helt ok att ha en stående 
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Är man som TS inte säker på att man kan nyttja en maskin en viss tid skulle jag säga att hyra maskin är ett dåligt alternativ. Då återstår de tre andra, att gräva för hand, att köpa maskin och att leja bort hela jobbet.
Det finns trådar här som visar på grymt imponerande sega individer som gör makalösa insatser manuellt. Det tar förstås tid, men är man frisk och kan avstå tiden kan det väl vara ett alternativ. Själv skulle jag rygga inför det.
Att själv äga de maskiner man har nytta av lockar många av oss, men det binder kapital och landar ofta i att man köper en enklare variant av maskinen. Ibland bra nog, ibland något som tar mer tid att fixa med än det sparar arbetstid. Är det ett begränsat arbete man har nytta av maskinen för kan man sälja den när man är klar, är det något återkommande försöker man nog ha kvar den.
Att leja bort ett enstaka jobb är nog ofta effektivt både i tid och pengar. Men vill man också ha lite gjort här och lite där så står man snart där igen. Men främst går man kanske miste om känslan av att ha gjort det själv.
För egen del är någon form av grävare en grej jag verkligen skulle vilja ha. Synd att det är så mycket pengar i det bara.
Det finns trådar här som visar på grymt imponerande sega individer som gör makalösa insatser manuellt. Det tar förstås tid, men är man frisk och kan avstå tiden kan det väl vara ett alternativ. Själv skulle jag rygga inför det.
Att själv äga de maskiner man har nytta av lockar många av oss, men det binder kapital och landar ofta i att man köper en enklare variant av maskinen. Ibland bra nog, ibland något som tar mer tid att fixa med än det sparar arbetstid. Är det ett begränsat arbete man har nytta av maskinen för kan man sälja den när man är klar, är det något återkommande försöker man nog ha kvar den.
Att leja bort ett enstaka jobb är nog ofta effektivt både i tid och pengar. Men vill man också ha lite gjort här och lite där så står man snart där igen. Men främst går man kanske miste om känslan av att ha gjort det själv.
För egen del är någon form av grävare en grej jag verkligen skulle vilja ha. Synd att det är så mycket pengar i det bara.