2 059 725 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Ulltand skrev:
Nu var det ju inte det jag skrev, utan jag skrev att om viruset istället skulle vara av en extremt smittsam modell och vaccin tar lång tid så skulle vi riskera att hamna tillbaka till 1920 talet.
Sedan är din brasklapp ”om allt går väl” inte så liten...
Min gymnasieelev och alla hennes klasskompisar håller sig hemma i alla fall. Kollar vi på hennes tidigare klasskompisar som hon fortfarande har kontakt med så är det likadant där. Några har gjort kompiscirklar så att de är 2-3 som studerar tillsammans, men de flesta umgås bara via nätet.Claes Sörmland skrev:
Hm. Indelningen i 0-19 försvårar analysen betydligt. Det är en heterogen grupp. Är man spädbarn träffar man ingen. Är man dagis- och skolbarn så klättrar man hela dagarna på sina kompisar. Är man gymnasieelev så är man hemma i karantän med familjen (Fast sanningen är nog mer att de sitter på café med kompisar i innerstan. Jag ser dem.).
I min stad så ser man inte klasar av ungdomar som umgås om man inte är på McDonalds där A-traktorförare med anhang hänger (men de är inte så många). Den gruppen av ungdomar går dock inte att nå med information eller regler. Jag har noterat att det varit folksamlingar av det slaget i många städer.
Det stora bekymret med trängsel i min stad har varit på de konkursade klädaffärerna där kvinnor trängs för att hitta billiga kläder.
På Aktuellt igår så uttryckte Mia Philipsson (professorn i fysiologi som var där) att det låga antalet personer som haft smittan berodde på; att urvalet inte var representativt, att viruset inte är så smittsamt som man trott, restriktionerna fungerar eller att folk har annan typ av immunitet som inte är antikroppar.Claes Sörmland skrev:
Siffrorna är de förväntande.
Konfidensintervallet är 5-11% med antikroppar i Stockholm. Till detta kan läggas att den vetenskaplig litteraturen stödjer att bara 80% av de infekterade alls utvecklar antikroppar så 6,25-13,75% hade alltså haft infektionen tre veckor före mätningen, d v s v 15. Till detta ska dessutom läggas 2,5% med pågående smitta alltså 8,76-16,25% hade varit smittade eller var smittade v 15. Idag över en månad senare har antalet fall i Stockholm gått från 4509 till 10783, det med en dubbling av antalet fall på 25 dagar. Så räkna lågt med att 13-27% redan har haft smittan i Stockholm. Troligen är en påtaglig del av populationen inte ens särskilt mottaglig för viruset och får inga infektioner som leder antikroppar, t ex vissa barn och unga. Det gör att antikroppstestet inte mäter de som har utsatts för smittan utan bara den gruppen som får en infektion.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 203 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 203 inlägg
Ja många frågor. Slår man på miniräknaren så blir mortaliteten i Stockholm baserat på antikropptesterna i häradet >0,6-1,2% (det tar längre tid att dö än att utveckla antikroppar och jag har inte kompenserat för detta). Det ligger väldigt högt jämfört med t ex Heinsbergsiffrorna (0,3%). Nu när jag smält dem, känns det som att något är väldigt fel med denna mätning. Själva labtesterna tror jag dock är helt tillförlitliga, det är lätt att validera en test av detta slag ordentligt.tusenett skrev:På Aktuellt igår så uttryckte Mia Philipsson (professorn i fysiologi som var där) att det låga antalet personer som haft smittan berodde på; att urvalet inte var representativt, att viruset inte är så smittsamt som man trott, restriktionerna fungerar eller att folk har annan typ av immunitet som inte är antikroppar.
Nu kommer det fram lite mer om varför Corona-vaccin är svåra att ta fram:
- https://omni.se/a/8mgX1r
De fungerar i teorin, men i slemhinnorna i näsan fungerar de inte vilket gör att viruset får fäste ändå.
- https://omni.se/a/8mgX1r
De fungerar i teorin, men i slemhinnorna i näsan fungerar de inte vilket gör att viruset får fäste ändå.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Att läkare på ett antal äldreboende väljer att inleda pallativ vård utan att träffa patienterna gör tyvärr att många troligen avlidit i onödan och det är vidrigt, men att jämföra med Nazityskland är riktigt illa också, oavsett om man röstar vänster eller höger.
Smittan verkar dessutom vara som störst på sjukhusen. På Karolinska har ungefär 10 procent av personalen antikroppar efter att ha testat 2000 personer ur personalen vilket motsvarar drygt hälften. Preliminära testsvar indikerar liknande förhållanden på SÖS.
Inte så konstigt. Personalen på sjukhuset träffar många människor, åker kollektivt till jobbet osv. Att jobba på ett sjukhus är att jobba i ett smittokluster.Silver78 skrev:
Ja det känns som att något inte lirar.Claes Sörmland skrev:
Ja många frågor. Slår man på miniräknaren så blir mortaliteten i Stockholm baserat på antikropptesterna i häradet >0,6-1,2% (det tar längre tid att dö än att utveckla antikroppar och jag har inte kompenserat för detta). Det ligger väldigt högt jämfört med t ex Heinsbergsiffrorna (0,3%). Nu när jag smält dem, känns det som att något är väldigt fel med denna mätning. Själva labtesterna tror jag dock är helt tillförlitliga, det är lätt att validera en test av detta slag ordentligt.
Visst skulle det kunna vara 7% med antikroppar (enligt den sista undersökningen), och med tiden som gått sedan de fick antikroppar så kanske 15% eller något fler skulle kunna ha det idag, i Stockholmsområdet ..
Men det lär ju inte räcka för att förklara de sjunkande siffrorna på insjuknande och döda med att det skulle börjat uppstå flockimmunitet. Och då när det började sjunka kan ju max 10% haft antikroppar.
Så det måste ju finnas någon annan orsak till att spridningen minskar så kraftigt nu, sedan ett par veckor tillbaka.
Kan det verkligen varit så effektivt att befolkning uppmanas att tvätta händer ofta och inte stå nära varandra?
I så fall har ju Sverige verkligen valt den absolut bästa strategin, lockdown var helt enkelt onödigt, och kostar en väldig massa.
Kan det vara så att viruset i sig är väldigt lite smittsamt, fast vi länge istället trott att det var väldigt smittsamt?
Vi verkar bara veta att vi inte vet tillräckligt.
Eller så är det så enkelt att bland de som rör sig mycket i samhället så har vi nått en spridning på 20-30%, dvs spridningen minskar i denna gruppen. De som isolerat sig kan ju inte ens räknas in i vad som händer med smittspridningen.Mikael_L skrev:
Ja det känns som att något inte lirar.
Visst skulle det kunna vara 7% med antikroppar (enligt den sista undersökningen), och med tiden som gått sedan de fick antikroppar så kanske 15% eller något fler skulle kunna ha det idag, i Stockholmsområdet ..
Men det lär ju inte räcka för att förklara de sjunkande siffrorna på insjuknande och döda med att det skulle börjat uppstå flockimmunitet. Och då när det började sjunka kan ju max 10% haft antikroppar.
Så det måste ju finnas någon annan orsak till att spridningen minskar så kraftigt nu, sedan ett par veckor tillbaka.
Kan det verkligen varit så effektivt att befolkning uppmanas att tvätta händer ofta och inte stå nära varandra?
I så fall har ju Sverige verkligen valt den absolut bästa strategin, lockdown var helt enkelt onödigt, och kostar en väldig massa.
Kan det vara så att viruset i sig är väldigt lite smittsamt, fast vi länge istället trott att det var väldigt smittsamt?
Vi verkar bara veta att vi inte vet tillräckligt.
Detta syns ju i undersökningen genom att pensionärerna hade mindre smitta. Det är inte en homogen grupp, de pratas ju om smitta i kluster. Om de mest lättsmittade klustren börjar nå ett visst mått av flockimmunitet då minskar smittspridningen.
Det är dags att öppna upp gymnasieskolan så vi får korssmitta mellan olika kluster...
...men det är för sent. Vad istället?
Edit: att tillåta publikevenemang är inte på banan, det ger för stor korssmitta mellan kluster.
Ulltand skrev:
Ja du ser... Vad bra för dem att meddela vad bra det går.Ulltand skrev:
Du tror inte att de har ett starkt egenintresse av att få det att låta som att det går så bra, och att det kommer gå så fort.
Dessutom ska ju snart alla länder i världen börja teckna avtal och kontrakt för att få ta del av vaccin-kakan. Då duger det nog inte annat än att presentera överoptimistiska rapporter om sin egen utveckling.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Ja, och?Mikael_L skrev:
Ja du ser... Vad bra för dem att meddela vad bra det går.
Du tror inte att de har ett starkt egenintresse av att få det att låta som att det går så bra, och att det kommer gå så fort.
Dessutom ska ju snart alla länder i världen börja teckna avtal och kontrakt för att få ta del av vaccin-kakan. Då duger det nog inte annat än att presentera överoptimistiska rapporter om sin egen utveckling.
Precis samma egenintresse svenska myndigheter har att tala ner fördelarna med PPE som de vet saknas.