39 219 läst · 178 svar
39k läst
178 svar
Hantverkare tar in kollegor

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Varför tror du det? Tvärt om så är många som skriver här väldigt anpassliga och resonliga. Man vill kompromissa och komma överens till den grad att man går klart längre än vad man kanske borde utifrån gällande lagstiftning.E Eljohanel skrev:
Då brukar ändå trådarna startas när en hantverkare har ställt till det. Vi får ju inte höra om majoriteten av jobben där allt löper på i vardaglig lunk.
du läser inte vad jag skriver. Majoriteten av företagarna vill inte arbeta åt konsumenter. Konsumenttjänstelagen ställer väldigt höga krav emot ett företag.Claes Sörmland skrev:
Varför tror du det? Tvärt om så är många som skriver här väldigt anpassliga och resonliga. Man vill kompromissa och komma överens till den grad att man går klart längre än vad man kanske borde utifrån gällande lagstiftning.
Då brukar ändå trådarna startas när en hantverkare har ställt till det. Vi får ju inte höra om majoriteten av jobben där allt löper på i vardaglig lunk.
Det finns inte många branscher som har så svårberäknade arbeten mot konsumenter som hantverkare har.
Det är bra att KTL ställer höga krav mot företag.
Du som företagare behöver lära dig att jobba med KTL som grund. Det vi läst om i denna tråd hade ju LÄTT kunnat undvikas bara genom bättre kommunikation och ev tydligare avtal.
Att kunder ska kompensera hantverkare som offererat klantigt är inte en lösning.
Du som företagare behöver lära dig att jobba med KTL som grund. Det vi läst om i denna tråd hade ju LÄTT kunnat undvikas bara genom bättre kommunikation och ev tydligare avtal.
Att kunder ska kompensera hantverkare som offererat klantigt är inte en lösning.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Jag försöker förstå vad du skriver. Det är ju därför jag frågar varför du "tror många glömmer bort att det är människor vi har att göra med och inte ting, så fort det kommer till betalning." Jag ser inte att det är så i trådarna här på BH (eller den här tråden) men är nyfiken på varför du tror att det är så.E Eljohanel skrev:
Riktigt vad det har att göra med om företagare vill jobba mot konsument eller inte eller hur knepiga konsumenttjänstlagens krav är förstår jag inte. Tänker du att vi ska kringgå konsumenttjänstlagen eller inte upplysa om den i trådarna här på BH för att det är synd om småföretagare inom hantverksbranschen som jobbar mot konsument?
Tror att anledningen att det blir fel är att som företagare lämna en konkurrensaktig offert. Om han lämnat en offert på 33tim istället för 14tim så hade han troligtvis inte fått den eller hur? Gissar att du inte är företagare.Dom flesta här är anställda och jobbar på ”löpande”..Claes Sörmland skrev:
Jag försöker förstå vad du skriver. Det är ju därför jag frågar varför du "tror många glömmer bort att det är människor vi har att göra med och inte ting, så fort det kommer till betalning." Jag ser inte att det är så i trådarna här på BH (eller den här tråden) men är nyfiken på varför du tror att det är så.
Riktigt vad det har att göra med om företagare vill jobba mot konsument eller inte eller hur knepiga konsumenttjänstlagens krav är förstår jag inte. Tänker du att vi ska kringgå konsumenttjänstlagen eller inte upplysa om den i trådarna här på BH för att det är synd om småföretagare inom hantverksbranschen som jobbar mot konsument?
så din teori är att företagaren trots KTL lämnat en offert på 14h för ett jobb han vet tar 33h och sedan räknar han med att kunna snacka bort det under projektet?S Staffan123456789 skrev:
Gissar förövrigt att de flesta här är anställda och jobbar på fast pris...

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Du får fråga TS.S Staffan123456789 skrev:
Menar du att det var ett försök till timbedrägeri från företagarens sida? Jag tvivlar, för det var så illa utfört i så fall. Nu sitter han ju med hela arbetet men har låst sig fast vad han kan fakturera genom att ge en ungefärlig prisuppgift. Det låter mer som ett misstag.
MathiasS skrev:
så din teori är att företagaren trots KTL lämnat en offert på 14h för ett jobb han vet tar 33h och sedan räknar han med att kunna snacka bort det under projektet?
Tror det ligger någonstans däremellan..
Du har rätt att som anställd är priset fast,däremot är prestationen på löpande....
Gissar förövrigt att de flesta här är anställda och jobbar på fast pris...
Jag, med lite insyn i branschen, vill påstå att allra vanligast är det att det är en lärling eller praktikant.D Daaaaaniel skrev:
Åfan, Henrik kan inte hänga med Jörgen och Bosse idag, för de ska till nnnn där det krävs godkännande (eller ja vad som helst). Vem ska vi skicka han med?
Och annars är det arbetsbrist i firman, så man skickar med en extra gubbe för att han inte ska sitta och dricka kaffe i fikarummet hela dagen (men det är och har nog varit rätt ovanligt i flera år nu).
Sen har vi tillfällena då det faktiskt behövs två gubbar för ett litet moment, men sen kanske den andra hänger kvar där onödigt länge, av någon orsak. Jag vet några möjliga orsaker, att nästa jobb är inbokat i tid med god marginal, är nog det vanligaste.
Men att cheferna skulle skicka två st i onödan bara för att det är trevligt med lite sällskap, det finns nog inte på kartan.
Renoverare
· Skåne
· 7 711 inlägg
Haha... nej, det påståendet är bara befängt trams.Mikael_L skrev:
Just elektriker har ju många behov av att vara två när det t.ex ska dras kabel och har då kollegan åkt dit för att hjälpa till med detta så är där säkert arbetsuppgifter för densamme att göra på platsen när han ändå är där.
Kanske är där inte så mycket tid kvar av dagen så det är lönt att dra igång ett nytt jobb för den hjälpande kollegan.
Det är ju knappast så att han sitter och håller täcklocket åt sin kollega som skruvar fast uttaget för att sedan räcka honom detta.
Alright. Grunden i det jag försöker säga är att arbeten är svårberäknade. Det förekommer väldigt mycket dåligt förarbete i bostäder. Hus blir ofta ombyggda i etapper, många hemmafixar utan kunskap, det händer ofta att rören i väggarna som man drar om kablarna i är dåligt lagda. Det kan innebära att arbete tar mycket längre tid.Claes Sörmland skrev:
Jag försöker förstå vad du skriver. Det är ju därför jag frågar varför du "tror många glömmer bort att det är människor vi har att göra med och inte ting, så fort det kommer till betalning." Jag ser inte att det är så i trådarna här på BH (eller den här tråden) men är nyfiken på varför du tror att det är så.
Ibland kan ett projekt ta 8 timmar medan samma typ av arbete i ett liknande projekt men sämre förutsättningar ta 32 timmar. Och detta är inget som märks förrän man börjar arbeta.
Ska man då lägga pris på 32 timmar för alla arbeten av den typen?
Därför vill man vanligtvis lämna en prisuppskattning och föra en dialog med kunden under arbetet och uppdatera möjligen dag för dag hur det ligger till ifall kostnader måste utökas. Men kpl tar inte hänsyn till dåligt förarbete.
Sen finns det andra faktorer som spelar roll - kunder som vill vara mer och hjälpa till men som Stjälper arbetet, kunder som ifrågasätter allt, kunder som vill prata bort hela dagar om andra frågor etc. Det finns många scenarion som kan påverka ett uppskattat pris att arbetet blir betydligt annorlunda än 15% påslag.
det svåraste är att när du väl har börjat kan du inte bara fakturera dina 5 timmar och lämna projektet ofärdigt bara för att kund och hantverkare inte är helt överens. Huset kanske inte ens har någon el för närvarande då.
sen ska man givetvis agera professionellt som företagare med god kommunikation, marknadsmässiga priser och hålla tider etc, och där har många mycket att lära

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Jag är helt med dig där. Notera att konsument tar beslut om jobbet alls ska göras baserat på kostnad vägt mot nytta. Det kanske blir en renovering om det är ett endagarsjobb men inte om det är risk att det det är ett tredagarsjobb. Många lever på marginalen och kontot är tomt vid månadens slut. Det är alltså inte bara en fråga om att vinna jobbet mot sina konkurrenter man måste också skapa värde så att konsument alls låter utföra det. Och det mesta i hantverkarsvängen är rena status/lyx-grejer som lätt kan väljas bort om ekonomin tryter.E Eljohanel skrev:Alright. Grunden i det jag försöker säga är att arbeten är svårberäknade. Det förekommer väldigt mycket dåligt förarbete i bostäder. Hus blir ofta ombyggda i etapper, många hemmafixar utan kunskap, det händer ofta att rören i väggarna som man drar om kablarna i är dåligt lagda. Det kan innebära att arbete tar mycket längre tid.
Ibland kan ett projekt ta 8 timmar medan samma typ av arbete i ett liknande projekt men sämre förutsättningar ta 32 timmar. Och detta är inget som märks förrän man börjar arbeta.
Ska man då lägga pris på 32 timmar för alla arbeten av den typen?
Därför vill man vanligtvis lämna en prisuppskattning och föra en dialog med kunden under arbetet och uppdatera möjligen dag för dag hur det ligger till ifall kostnader måste utökas. Men kpl tar inte hänsyn till dåligt förarbete.
Sen finns det andra faktorer som spelar roll - kunder som vill vara mer och hjälpa till men som Stjälper arbetet, kunder som ifrågasätter allt, kunder som vill prata bort hela dagar om andra frågor etc. Det finns många scenarion som kan påverka ett uppskattat pris att arbetet blir betydligt annorlunda än 15% påslag.
det svåraste är att när du väl har börjat kan du inte bara fakturera dina 5 timmar och lämna projektet ofärdigt bara för att kund och hantverkare inte är helt överens. Huset kanske inte ens har någon el för närvarande då.
sen ska man givetvis agera professionellt som företagare med god kommunikation, marknadsmässiga priser och hålla tider etc, och där har många mycket att lära
Lösningen enligt KTjL för hantverkaren är att antingen ge ett fast pris med marginaler (vissa jobb går man mycket plus på och andra går man back på) eller helt enkelt inte avtala om priset utan bara om någon beräkningsgrund ("löpande"). Men det hantverkaren i tråden har torskat på är att ge en prisuppskattning i lagens mening på ett för osäkert jobb (Varför han gjorde det vi kan inte veta: överskattade sin förmåga, inkompetent i hantverket, okunskap om KTjL, en dålig dag med beslut under stress?). Enklare hade varit: "Jag vet inte hur lång tid det tar det beror på anläggningen". Eller "jag kan inte ge en prisuppskattning men det tar minst X h om allt löper på optimalt men det här drar ofta iväg till det tredubbla i antalet timmar."
Claes Sörmland skrev:
Jag är helt med dig där. Notera att konsument tar beslut om jobbet alls ska göras baserat på kostnad vägt mot nytta. Det kanske blir en renovering om det är ett endagarsjobb men inte om det är risk att det det är ett tredagarsjobb. Många lever på marginalen och kontot är tomt vid månadens slut. Det är alltså inte bara en fråga om att vinna jobbet mot sina konkurrenter man måste också skapa värde så att konsument alls låter utföra det. Och det mesta i hantverkarsvängen är rena status/lyx-grejer som lätt kan väljas bort om ekonomin tryter.
Lösningen enligt KTjL för hantverkaren är att antingen ge ett fast pris med marginaler (vissa jobb går man mycket plus på och andra går man back på) eller helt enkelt inte avtala om priset utan bara om någon beräkningsgrund ("löpande"). Men det hantverkaren i tråden har torskat på är att ge en prisuppskattning i lagens mening på ett för osäkert jobb (Varför han gjorde det vi kan inte veta: överskattade sin förmåga, inkompetent i hantverket, okunskap om KTjL, en dålig dag med beslut under stress?). Enklare hade varit: "Jag vet inte hur lång tid det tar det beror på anläggningen". Eller "jag kan inte ge en prisuppskattning men det tar minst X h om allt löper på optimalt men det här drar ofta iväg till det tredubbla i antalet timmar."
Kan bara hålla med! RÄTT kommunikation skulle ha gjort sådana här situationer helt annorlunda
Jag har ett intressant inspel.
Var ute och pratade med elektrikerna som jobbade på grannens tomt. Frågade efter visitkort och om de kunde höfta ett pris för "jobb XX".
Svaret jag fick var "Då mina prisuppskattningar till privatpersoner blir bindande +15% så kommer jag gärna förbi en dag och uppskattar jobbet. Men jag kan aldrig höfta längre".
Var ute och pratade med elektrikerna som jobbade på grannens tomt. Frågade efter visitkort och om de kunde höfta ett pris för "jobb XX".
Svaret jag fick var "Då mina prisuppskattningar till privatpersoner blir bindande +15% så kommer jag gärna förbi en dag och uppskattar jobbet. Men jag kan aldrig höfta längre".
De som bytte elen i samband med min köksrenovering gav ett spann.
Om elen är dragen bra och all balansering av faser är utförd kostar det XX timmar.
Om vi måste utreda all dragning och det finns snedlaster kostar det XX timmar.
Det hamnade 2000 kr över den lägre gränsen vilket berodde på att de var tvugna vara på plats en ytterligare dag. Så jag var/är nöjd.
Om elen är dragen bra och all balansering av faser är utförd kostar det XX timmar.
Om vi måste utreda all dragning och det finns snedlaster kostar det XX timmar.
Det hamnade 2000 kr över den lägre gränsen vilket berodde på att de var tvugna vara på plats en ytterligare dag. Så jag var/är nöjd.