Så jäkla fint det blev! Skulle så mycket vilja ha en fasad i shou sugi ban, med det får bli lite odlingslådor så småningom.
Vad borstade du med för borste? Typ piassava?
Klematis, murgröna är väl bra växter.
Så jäkla fint det blev! Skulle så mycket vilja ha en fasad i shou sugi ban, med det får bli lite odlingslådor så småningom.
Vad borstade du med för borste? Typ piassava?
Klematis, murgröna är väl bra växter.
Tack!
Ja, en piassava. Jag såg dock att det blev en del märken av kvaststråna... gick på ganska hårt...
Du bör inte ha klematis i kruka eftersom de är känsliga för nedfrysning. En högväxt bambu som prasslar i vinden ger både insynsskydd och vindskydd året om. Se tull att krukan är tillräckligt stor bara.
Jag har också planerat att bygga ett lågt bord med ben som går att fälla ihop. Bordsskivan kommer bestå av en 60x60 klinkerplatta.
Har även planer att bygga en blomlåda som kommer skapa lite insynsskydd... tanken är ngn form av klättrande blommor...
ngr tips på blommor som klättrar och som man kan plantera i krukor?
Jag har hittat både clematis och kaprifol som är vintergröna vilket är extra trevligt innan de andra växterna kommer och de bildar ju skydd året om. Clematisen som jag köpte har inte så märkliga blommor och är långsamtväxande läste jag sen men kaprifol brukar kunna snabba på.
Gör det att den inte sotar av sig, vilket jag antar är fallet annars?
Ja, hoppas att inoljningen binder sotet till viss del iaf... behandlingen är väl egentligen tänkt på panel där man inte går eller sitter så det blir lite trial and error...
Jag har hittat både clematis och kaprifol som är vintergröna vilket är extra trevligt innan de andra växterna kommer och de bildar ju skydd året om. Clematisen som jag köpte har inte så märkliga blommor och är långsamtväxande läste jag sen men kaprifol brukar kunna snabba på.
Svårt med växtvalet!! Lutar mer åt bambu just nu! Vill ha det så enkelt som möjligt! Men jag gissar att även bambun är frostkänslig i kruka....
Jättefint!
En fråga från en okunnig: har du ”bara” lagt allt löst på de plattorna som jag ser finns under, eller har du skruvat fast verandan någonstans?