2 059 760 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Det är ju du som vränger till det här. Det hon skriver är ju helt och hållet sant, hårda åtgärder innebär inte med automatik att färre dör. Det beror på flera saker, som t ex när åtgärderna sätts in, vilka åtgärder är osv. Det är inte att "skapa en sanning", det är du misstolkar eller väljer att misstolka.optimum skrev:
Denna meningen som du skrev.
"Sverige har färre avlidna än många andra länder som har infört väldigt hårda åtgärder så hårda åtgärder innebär inte automatiskt att färre dör"
Alltså vi vet inte hur det hade gått för dessa länder om de haft öppet som Sverige.
Du skapar en sanning av att Sveriges situation inte förbättrats om vi stängt ned.
OBS vräng inte detta nu till att jag vill ha lockdown här i Sverige vilket jag aldrig påstått vi skulle ha.
Den enskilt största orsaken till snabb spridning tycks vara hur tätt man bor.
Den enskilt största orsaken till dödsfall tycks vara hur många av de äldsta som drabbas av sjukdomen.
Ingen av dessa saker påverkas nämnvärt av lockdown eller inte, en lockdown skjuter problemen framåt i tiden, men inget annat. I huvudsak den första punkten, inte så mycket den andra punkten.
Jag tror man får leta efter orsakerna till antalet dödsfall någon annanstans. Den höga dödligheten i Sverige kan nog antas bero på timanställd personal, språkförbistringar, övertro på att symtomfria inte smittar och säkerligen en hel del fler orsaker.
Den enskilt största orsaken till dödsfall tycks vara hur många av de äldsta som drabbas av sjukdomen.
Ingen av dessa saker påverkas nämnvärt av lockdown eller inte, en lockdown skjuter problemen framåt i tiden, men inget annat. I huvudsak den första punkten, inte så mycket den andra punkten.
Jag tror man får leta efter orsakerna till antalet dödsfall någon annanstans. Den höga dödligheten i Sverige kan nog antas bero på timanställd personal, språkförbistringar, övertro på att symtomfria inte smittar och säkerligen en hel del fler orsaker.
Kanske genom att prioritera bort de liv som är bortom räddning? Eller prioritera olika saker mot varandra?a.o.f skrev:
Att prioritera något innebär också att prioritera bort något annat.
Tack för att du visade att min tes att vi har olika definition av ordet prioritera stämde.
Man kan inte prioriera bort ett behov som inte finns. Om jag inte behöver ett plåster eftersom jag inte har skrapat knät så behöver sjukvården inte prioritera bort mig för behovet finns inte.P Pin skrev:
Kan jag också få medborgarskap i din drömvärld av oändliga resurser och få behov?a.o.f skrev:
Om alla kan behandlas och inga fler behov finns är ju detta en praktisk punkt att avsluta den här diskussionen på.
Det var BirgitS som började jämföra antalet dödsfall i Sverige med antalet dödsfall i andra länder som har har infört hårda restriktioner och drog slutsatsen att de andra länderna har högre dödsfall än Sverige. 'Så att säga det här som du skriver ''vissa räknar alla som dött med covid-19 i kroppen som avlidna i covid-19, medan andra endast räknar de som dött AV covid-19), och slutligen hur bra man fångat upp alla avlidna (siffror på överdödligheten visar ju att Sverige mätt riktigt bra, medan andra länder troligen missat tusentals dödsfall).'' kan du pima till henne och be henne sluta jämföra äpple med päron.B b8q skrev:Som grafen säger så är det kvoten mellan bekräftade fall och avlidna. Det är förstås BARA jämförbart om alla länderna testar lika stor andel, liksom om man räknar avlidna på samma sätt (vissa räknar alla som dött med covid-19 i kroppen som avlidna i covid-19, medan andra endast räknar de som dött AV covid-19), och slutligen hur bra man fångat upp alla avlidna (siffror på överdödligheten visar ju att Sverige mätt riktigt bra, medan andra länder troligen missat tusentals dödsfall).
Så här kan vi snacka om att jämför äpplen och päron!
Dessutom VET du att det må vara kul att jämföra men att det inte säger just nånting förrän om några år när vi har totalsummorna. Just nu rapporterar man t.ex om stora ökningar i Brasilien och även Indien har börjat öka stort, från att hittills klarat sig rätt lindrigt.
Jag har bara rättat till jämförelsen genom att ersätta länder som har infört hårda restriktioner med länder som har haft ungefär lika restriktioner som Sverige. De här äpplena är kanske inte snarlik varandra men de är åtminstone inga päron i alla fall.
Här har vi ännu ett exempel på en som varit frisk flera dagar (två gånger dessutom) för att sedan insjukna igen:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50d9oO/frida-33-har-okontrollerade-darrningar-och-frossa
14 dagars karantän efter sista sjukdagen (som de har i många andra länder) hade varit rimligt om man faktiskt vill minimera smittspridningen. Nu är det ju inte det man är ute efter, man vill ha smittspridning, men i lagom takt.
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50d9oO/frida-33-har-okontrollerade-darrningar-och-frossa
14 dagars karantän efter sista sjukdagen (som de har i många andra länder) hade varit rimligt om man faktiskt vill minimera smittspridningen. Nu är det ju inte det man är ute efter, man vill ha smittspridning, men i lagom takt.
Bäst sammanfattningen på länge. Men får jag tillägga att orsaken till snabb spridning inte bara är hur tätt man bor, utan hur tätt man "umgås". Det är inte bara i storstäder, utan även fester, barer, restauranger, after-ski, kollektivtrafik etc. Tätt mellan människor rent generellt alltså. Den som bara ser till att hålla avstånd löper väldigt liten risk att smitta eller bli smittad.pacman42 skrev:
Den enskilt största orsaken till snabb spridning tycks vara hur tätt man bor.
Lagom fart ja.pacman42 skrev:
Här har vi ännu ett exempel på en som varit frisk flera dagar (två gånger dessutom) för att sedan insjukna igen:
- [länk]
Först flytta in, sen insjukna, sen dö om ett par veckor och flytta ut och så nästa in !
Det ju fan dödsfabrik !
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7472117
Jag köper det förtydligandet, men jag räknade faktiskt in det i "hur tätt man bor". Ju tätare man bor, desto fler täta kontakter har man med andra. Det finns många orsaker som gör att dessa saker förstärker varandra, men en bra kololektivtrafik är ett exempel, nära till restauranger mm är en annan.B b8q skrev:Bäst sammanfattningen på länge. Men får jag tillägga att orsaken till snabb spridning inte bara är hur tätt man bor, utan hur tätt man "umgås". Det är inte bara i storstäder, utan även fester, barer, restauranger, after-ski, kollektivtrafik etc. Tätt mellan människor rent generellt alltså. Den som bara ser till att hålla avstånd löper väldigt liten risk att smitta eller bli smittad.
Jodå, men även folk i glesbygden kan ju hamna på en 50-årsfest eller så. Så om vi nu ska beskylla Tegnell för att vara otydlig och luddig i formuleringarna ibland, ska vi inte falla i samma fälla själva. Även de som bor glest kan ju umgås tätt.pacman42 skrev:
Gränsen på max 50 personer blir nog kvar över hela sommaren enligt Löfvén:
- https://www.gp.se/nyheter/sverige/s...en-framtiden-och-sveriges-strategi-1.27899283
"Grattis" fotbollsallsvenskan m.fl. elitidrotter som alltså kan räkna med att göra praktförluster i år...
- https://www.gp.se/nyheter/sverige/s...en-framtiden-och-sveriges-strategi-1.27899283
"Grattis" fotbollsallsvenskan m.fl. elitidrotter som alltså kan räkna med att göra praktförluster i år...
Det du skriver är alltså att Sverige räknar sina dödsfall på ett bättre sätt än många andra länder och att vi missar färre, och ÄNDÅ finns det länder med hårdare restriktioner som enligt siffrorna har en värre situation än vi trots betydligt hårdare åtgärder. Jag förstår att det inte är en jämförelse du vill göra eftersom den inte passar din bild, men vad du tycker gör inte jämförelsen mer eller mindre relevant så försök inte kollra bort korten genom att svamla om äpplen och päron, det är ändå ingen som går på det.L Lars48 skrev:Det var BirgitS som började jämföra antalet dödsfall i Sverige med antalet dödsfall i andra länder som har har infört hårda restriktioner och drog slutsatsen att de andra länderna har högre dödsfall än Sverige. 'Så att säga det här som du skriver ''vissa räknar alla som dött med covid-19 i kroppen som avlidna i covid-19, medan andra endast räknar de som dött AV covid-19), och slutligen hur bra man fångat upp alla avlidna (siffror på överdödligheten visar ju att Sverige mätt riktigt bra, medan andra länder troligen missat tusentals dödsfall).'' kan du pima till henne och be henne sluta jämföra äpple med päron.
Jag har bara rättat till jämförelsen genom att ersätta länder som har infört hårda restriktioner med länder som har haft ungefär lika restriktioner som Sverige. De här äpplena är kanske inte snarlik varandra men de är åtminstone inga päron i alla fall.