Byggahus.se
Hur får man bort märken på kaklet efter kakelskäraren. Det har blivit blanka grå/silvriga märken på kaklet när man skurit/knäckt kaklet, dvs ”färgat” av sig från verktyget. Vårt kakel är matt i finishen och är i färgen offwhite.
Så någon välbeprövad metod som inte förstör kaklet men samtidigt tar bort märkena efterfrågas, skulle bli oerhört glad och tacksam för hjälp.

Vänliga hälsningar
Emmie

Börja med lite matolja och diskmedel, går inte det så T-sprit

Finns speciella suddgummi att köpa i kakelbutikerna. ;)

• Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Finns speciella suddgummi att köpa i kakelbutikerna. ;)
Japp dom funkar suveränt!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag brukar dra ett lager maskeringstejp på verktyget så att metallen inte kommer i direktkontakt med kaklet. Har funkat bra i många år.

Edit: men det hjälper ju såklart inte om man redan har märken, mer ett tips för framtida projekt.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag brukar dra ett lager maskeringstejp på verktyget så att metallen inte kommer i direktkontakt med kaklet. Har funkat bra i många år.

Edit: men det hjälper ju såklart inte om man redan har märken, mer ett tips för framtida projekt.
Själv har jag silvertejp på skärarnas klackar för jag tröttnade på att maskeringstejpen "gneds" i sönder så snabbt. ;)

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Hehe, ja du sätter ju lite mer kakel än vad jag gör på ett år, så det låter rimligt :)

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
T
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Här är en länk till det jag syftar på. :)

I princip alla välsorterade kakelbutiker har detta i sitt sortiment.

[länk]
Råkade hitta denna tråd i misstag. Vet du om man hittar samma/liknande produkt på något av de stora byggvaruhusen?

T Turbo_Tail skrev:
Råkade hitta denna tråd i misstag. Vet du om man hittar samma/liknande produkt på något av de stora byggvaruhusen?
Jajemän! De flesta har en sådan, fråga efter kakelsudd (y)

T Turbo_Tail skrev:

Jag fick tipset om att ta lite av fogmassan man använder till kakelsättningen och smeta ut på utsatt område, sedan polera med fingret lite försiktigt. Det hjälpte! Blev som ett litet fint sandpapper och alla fula märken försvann!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.