Byggahus.se
Jag har en diskbänk utanför min stuga. Avloppsröret är av standardmodell. det leds nu vidare i en ränna som mynnar i en buske. Det är bara vatten och ibland miljömärkt diskmedel som hälls ut i diskhon. Jag har nu köpt en tjock slang som jag vill använda i stället för rännan. Slangen är ju smalare än avloppsröret, hur gör man bäst och enklast för att koppla slangen till röret?

Kan någon tipsa om hur jag skall göra?

Staffans2000
Det är ju utomhus. Så då gör det inget ifall det skulle läcka lite. Därför kan du använda en stark och bred tejp.

Man skall inte joxa till det.

Staffan

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är ju utomhus. Så då gör det inget ifall det skulle läcka lite. Därför kan du använda en stark och bred tejp.

Man skall inte joxa till det.

Staffan

Tack för ditt svar. Nej, det gör absolut inget om det skulle läcka. Men det är ganska stor skillnad på dimensionerna. Jag får klura lite och se om jag kommer på nåt smart sätt att tejpa ihop röret och slangen.

Om vi ändå är på tejpnivå =) Komplettera tejpen med en vanlig saft-tratt )

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
Hur stora skillnader är det?
Det finns ju gott om olika gummiadapters i bygghandlen

Jag har varit inne på trattlösningen. Safttratt blir dock för klen i utloppet och för vid överst. Ska leta fram tratten som följde med diskmaskinen för att fylla på salt i avhärdaren med. Den borde bli rätt perfekt i båda ändar.

A
C Citrona skrev:
Tack för ditt svar. Nej, det gör absolut inget om det skulle läcka. Men det är ganska stor skillnad på dimensionerna. Jag får klura lite och se om jag kommer på nåt smart sätt att tejpa ihop röret och slangen.
Vilka dimensioner har du på rören?
40mm från diskbänken?

C corre skrev:
Hur stora skillnader är det?
Det finns ju gott om olika gummiadapters i bygghandlen
Avloppsröret från diskhon är rätt grovt, gissar på minst 75 mm. Skall kolla om en stund. Slangen har en utvändig diameter på 35 mm

Vad skall jag i så fall leta efter, heter det gummiadapter helt enkelt?

Staffans2000
I InsidersUnited skrev:
Om vi ändå är på tejpnivå =) Komplettera tejpen med en vanlig saft-tratt )
Det var en väldigt bra idé.
Ts! Safttratt har stor pip. Så den kan mycket väl passa ditt diskbänksavloppsrörsproffsmontage.

Staffan

• Gilla
Emil Widholm och 2 till
  • Laddar…
Vad gör vi när de ska safta då ??? Tejp igen? Kanske asbest är bättre.. and around it goes ))

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var en väldigt bra idé.
Ts! Safttratt har stor pip. Så den kan mycket väl passa ditt diskbänksavloppsrörsproffsmontage.

Staffan
Aha! Är på K-Rauta nu, de har nog inte safttrattar. Men jag letar vidare.

Tack! Jag köpte precis en sån där mojäng.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.