38 342 läst · 199 svar
38k läst
199 svar
Är det brukligt att elektrikern tar med sig kundens gamla elcentral?
Var slänger du allt gammalt skräp då?E elmont skrev:I alla fall jag brukar ta med allt gammalt skräp om jag inte har kommit överens med kunden om nått annat. Men apparater som är bara några år gamla kan man ju med fördel använda, MEN även då ska man vara överens om det innan man byter. Blandar man fabrikat nya/gamla kan man även då få "påbackning" för att det inte blev enhetligt.
Som företag kostar det ofta pengar att slänga på kommunala soptippar.
Bjuder du kunden på denna tid och kostnad?
Om kunden slänger sitt eget skräp kostar det ingenting, mer än en tur till återvinningen.
Är också egen företagare och elektriker. Hade man inte städat och tagit med skräpet hade det blivit liv om det. I vårat fall har vi en container vid firman som vi slänger det mesta i. Men brukar fråga kunderna om de vill städa själva för att spara pengar. Inte ofta de vill göra det.E EyEr0n skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Lite förtroende får man väl ha om nu elektrikern verkar vettig, det kanske inte passade på skenan, var av ett "sämre" märke eller så gick det helt enkelt smidigare att sätta dit nya grejor. Finns ju alltid en risk att äldre saker/blanda udda märken krånglar och då hade du fått det debiterat med extra timmar istället.
Det var inte speciellt vettigt eller initierat skrivet av dig förvirra inte med en massa i stort påhitt. När vi inte vet mer i detaljer kring TS fall genom tex bilder osv kan det röra sig om allt från ren bluff till något väl övervägt och bra, troligtvis något mittemellan här.RustVilla skrev:
Det är ganska enkelt förklarat som så att rör du en anläggning så ansvarar du för den. Du kan aldrig veta vad som hänt när du kommer ut till kund och alla fabrikat har ett antal "utlösningar" per jfb, dvärgbrytare etc och är en central ett par år så kan man aldrig vet "hur mycket som finns kvar" och då är det alltid bättre att byta ut så blir allt nytt och fräscht. Det handlar inte om många kronor när det kommer till dvärgbrytare
GK100 skrev:
Tog bort mina kommentarer. Ska aldrig mer skriva här.
Om du är intresserad av ett svar till varför de bytte säkringarna så är det kanske brukligt att fråga elfirman i fråga som gjorde jobbet? Tror de har ett bättre svar än främlingar på ett internetforum. Sen om du inte tycker deras svar låter vettigt är en annan femma.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jag vill nog hävda att främlingarna här på forumet kommer att ge ett betydligt mer objektivt svar än en elfirma som inte kan ordna till en spisgrupp i en gammal diazedcentral och dessutom byter ut en modern elcentral utan kända skäl. Och detta utan att forumet behöver känna till alla detaljer.M Matten skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jag tolkar det som att TS inte riktigt känner att det gått rätt till, och att denne vill ha ett svar. Då håller jag nog inte med att främlingar på ett internetforum som kan skriva allt från "Han tog dina säkringar och sålde dem till nästa kund" till "Det är så man gör, byt ut allt så det blir nytt och fräscht" kommer ge ett vettigt svar på TS funderingar.Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker TS borde fråga firman i fråga vad som hände med materialet, få deras svar och sedan kan diskussionen fortsätta med en grund att stå på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Du väljer att citera de inlägg som styrker din ståndpunkt. Men givetvis är jag också intresserad av att höra elfirmans syn på saken.