110 114 läst · 630 svar
110k läst
630 svar
Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
"75% högre pris på allt mtrl samt 25% fler timmar" enligt vilket underlag då, är det mer än vad som står i offerten eller?C carl fabian skrev:Det verkar vara kutym bland många hantverkare att dom saltar fakturor rent oförskämt,hade hem en elektriker för diverse montering av utelampor,drgning av el till spabad under 2 dagar och han åkte 3ggr till elgrossist för att hämta material ,trots han fick en noggrann spec. på jobbet.När fakturan kom hade dom debiterat 75% högre pris på allt mtrl samt 25% fler timmar.,samt debiterat för dyrare kabel än den som använts.Bestred fakturan då vi kollat timmar och material och utan protest fick jag ny faktura reducerad från 23000kr till 15000kr. Så mitt råd ta fighten och bestrid fakturan om du kollat tid och material
Jobbar som vuxenlärling inom VVS och erkänner själv att det är konstigt hur det fungerar med tiden och material påslag. Misstänker att det för att vi är för får och att det finns mer jobb än montör. Jobbar man med nån som är lite mindre driven så blir det mycket tid hos grossisten och ingen säger ett pip.
Beställde ett last grus förra vecka och betalde 800kr utkörning och 75kr ton för gruset. Tänkte javisst hade det varit rörbranschen hade jag betald för utkörning, tiden för hämtning/lastning/körning sedan dubbel så mycket för gruset. :-D
Beställde ett last grus förra vecka och betalde 800kr utkörning och 75kr ton för gruset. Tänkte javisst hade det varit rörbranschen hade jag betald för utkörning, tiden för hämtning/lastning/körning sedan dubbel så mycket för gruset. :-D
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Detta är normal arbetstid för hantverkaren, Det är väl bättre att bjuda hantverkaren på frukost kaffe för att visa uppskattning. Så slipper hantverkaren åka iväg några mil för att fika eller käka lunch, då blir det ju bara död restid, som inte gagnar någon. Alla får fika/frukost på arbetstid, det är så vi gör i Sverige, på alla arbetsplatser. Det är helt normalt.A attefall skrev:
När du är uppdragsgivare så får du betala för hantverkarnas arbetstid, enligt det som är gängse arbetstid i Sverige, det gäller alla.
Man debiterar normalt inte mindre än en kvantum på 1 timme, dvs du ser kanske aldrig en faktura på 0,17 timmar för en uppgift. Det är enligt de flesta kollektivavtal timmar man debiterar för.
När man kör buss så är det däremot oftast timmarna delas in i minuter även vid löneberäkning, men det är extremt dyrbar administration för arbetsgivaren och pressande för de anställda.
Alla får väl inte frukost på betald arbetstid.connywesth skrev:
Detta är normal arbetstid för hantverkaren, Det är väl bättre att bjuda hantverkaren på frukost kaffe för att visa uppskattning. Så slipper hantverkaren åka iväg några mil för att fika eller käka lunch, då blir det ju bara död restid, som inte gagnar någon. Alla får fika/frukost på arbetstid, det är så vi gör i Sverige, på alla arbetsplatser. Det är helt normalt.
När du är uppdragsgivare så får du betala för hantverkarnas arbetstid, enligt det som är gängse arbetstid i Sverige, det gäller alla.
Man debiterar normalt inte mindre än en kvantum på 1 timme, dvs du ser kanske aldrig en faktura på 0,17 timmar för en uppgift. Det är enligt de flesta kollektivavtal timmar man debiterar för.
När man kör buss så är det däremot oftast timmarna delas in i minuter även vid löneberäkning, men det är extremt dyrbar administration för arbetsgivaren och pressande för de anställda.
Vilka avtal läser du?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
På de arbetsplatser jag varit på så får man käka frukost (Kaffe/fralla på betald arbetstid, på många ställen bjuder dessutom företaget på både kaffet och frallan). Till och med Skatteverket bjuder personalen på kaffe och man får fika/käka frukost på betald arbetstid. Det hör liksom till för att vara en just arbetsgivare.K Kjol skrev:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det är möjligt att du får lön som anställd även för fika tid, har aldrig hört talas om att någon får lön för lunchtid, utom möjligen på förskolor, där personalen arbetar med barnen under lunchen.connywesth skrev:
Men vilken tid din arbetsgivare betalar dig lön för är en sak, vad firman kan debitera mot sina kunder är något annat.
Det är en annan sak men det står inte i några avtal.connywesth skrev:
På de arbetsplatser jag varit på så får man käka frukost (Kaffe/fralla på betald arbetstid, på många ställen bjuder dessutom företaget på både kaffet och frallan). Till och med Skatteverket bjuder personalen på kaffe och man får fika/käka frukost på betald arbetstid. Det hör liksom till för att vara en just arbetsgivare.
Jag har fri frukosttid men mina bordsgrannar får det inte
Och vi jobbar åt samma arbetsgivare men har olika chefer
M Maledictus skrev:Jag vet inte om det är annorlunda i Östergötland jämfört med andra delar av landet men jag har aldrig varit med om att hantverkarna åker iväg på frukosten om de håller på med ett jobb. Oftast har de hoppat över fika och även tackat nej till kaffe när jag erbjudit dem.det är ju ett jävla farande på hantverkare för o köpa en den ena klammern o brytaren o de måste ofta vara två
Om det varit ett jobb som pågått en hel dag har det hänt att de åkt iväg och käkat lunch men i vissa fall har de ätit på platsen och då lånat mitt kök/micro. I det senaste fallet när det var en kille ute och installerade en luftvärmepump så hade han t.om. med sig egen micro.
Hej det är tyvärr så här det fungerar idag för jävligt tycker jag, måste man åka mer än en gång så drar man av för den tiden och lite till sen om jobbet ska ta 2 dagar fakturerar man för 2 resor oavsett om dom åker 10 gångerSmillan1000 skrev:Hej,
Vi har precis haft hemma en rörmokarfirma på löpande som bla installerade en LVVP för oss där de som mest jobbat har varit två personer samtidigt (varför vet jag inte förutom när de flyttade på varmvattenberedaren) från en underleverantör, där de var här totalt under fyra olika dagar, olika lång tid men aldrig längre än en normal arbetsdag och utspritt under 3 veckor. När de arbetade misstänkte jag att jag inte skulle hålla med dem när fakturan kom, men eftersom jag var i beroendeställning av dem för att få det klart tänkte jag att jag ger dem en chans och får se. Fakturan har nu kommit där det tyvärr blev som jag misstänkte, främst vad gäller antalet arbetade timmar. Men innan jag bestrider vill jag bara ha klart för mig vad som gäller i fyra fall:
1: De har haft alla möjligheter att materialplanera jobbet första dagen och åka till grossisten en gång, och sedan kanske en extra gång för antingen komplettering eller retur. Men istället har de varit där 3-4ggr samt att båda hantverkarna åkt iväg och att de ibland då ex. "ätit frukost" samtidigt. Är det skäligt?
2: Vår kontaktperson på rörmokarfirman har varit mer av "arbetsledare" och varit här och "kollat läget" 2 ggr i 30 minuter respektive 5-10 minuter. Det har han fakturerat totalt 1+1h för, där sistnämnda är fel datum och ingen var här. Är det skäligt?
3: De två rörmokarna från underleverantören har använt varsin bil och därav fakturerat mig två "servicebilar". Misstänker att de gjort så för de tycker det är mest bekvämt, men jag anser att jag betalar från deras jobb till mig t/r, då hade de kunnat använda samma bil. Vad säger ni?
4: Luncher, är osäker på om de tagit lunch. Måste de enligt lag ta lunch, även som egenföretagare?
5: Som krydda på ovanstående har jag varit tydlig med att jag förbereder allt jag kan för att hålla nere slutpriset, även att jag kan hjälpa till och köpa saker för att hålla nere kostnaden/arbetstid, hyra/återlämna specialverktyg etc. så de kan göra det som är värdeskapande/jobbet. Men de har indirekt inte låtit mig utan sagt att "ärsch, det där fixar vi" och inte delat med sig om vilka grejer de behöver. Det har funnits alla möjligheter för mig att beställa det på ex. nätet eller i butik eftersom de spridit ut sina dagar. Då känns ovanstående extra bittert med "saltad faktura".
Skulle vara skönt att få input om jag beter mig som en gniden jävel eller om fler än jag tycker att "rätt ska vara rätt" och inte gillar att känna som man blivit lurad.
Du ska ju inte betala för att dom är inkompetenta att utföra ett litet jobb
Stå på dig
Mvh Thomas
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Nej, jag sa inte att man får betalt för lunchtiden, för det är en "rast" medan fika/frukost är en kortare "paus". Pauser får man ha på sin arbetstid, medan rast är den anställdes "fritid som man INTE får betalt för.H hempularen skrev:Det är möjligt att du får lön som anställd även för fika tid, har aldrig hört talas om att någon får lön för lunchtid, utom möjligen på förskolor, där personalen arbetar med barnen under lunchen.
Men vilken tid din arbetsgivare betalar dig lön för är en sak, vad firman kan debitera mot sina kunder är något annat.
När företaget debiterar kunder för uppdrag på löpande räkning så debiterar man för "paus" men inte "rast". det är så det fungerar på svenska arbetsmarknaden. Så har det varit så länge jag varit yrkesverksam (d.v.s. sedan 1978 när jag hade mitt första sommarjobb).
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Enligt alla kollektivavtal jag känner till så har man fika/frukost paus på förmiddagen och en fikapaus på efter middagen (det kallas "paus" för ingen är givetvis "tvungen" att fika). Sen har man även rätt att ta 5 minuters paus varje timme enligt många kollektivavtal. Jag har inte läst alla, men det står också en del i arbetstidslagen. Arbetsgivaren har ingen rätt att ta bort, dessa pauser och raster. Då kan arbetsgivaren bli åtalad och skadeståndsskyldig, i synnerhet om man bryter mot arbetstidslagen..K Kjol skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 4 587 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 4 587 inlägg
Många hantverkare har arbetsdagens obetalda 60 minuters rast uppdelad på 30 minuter frukost och 30 minuter lunch.connywesth skrev:
Enligt alla kollektivavtal jag känner till så har man fika/frukost paus på förmiddagen och en fikapaus på efter middagen (det kallas "paus" för ingen är givetvis "tvungen" att fika). Sen har man även rätt att ta 5 minuters paus varje timme enligt många kollektivavtal. Jag har inte läst alla, men det står också en del i arbetstidslagen. Arbetsgivaren har ingen rätt att ta bort, dessa pauser och raster. Då kan arbetsgivaren bli åtalad och skadeståndsskyldig, i synnerhet om man bryter mot arbetstidslagen..
och jag som trodde arbetstidslagen var dispositivconnywesth skrev:
Enligt alla kollektivavtal jag känner till så har man fika/frukost paus på förmiddagen och en fikapaus på efter middagen (det kallas "paus" för ingen är givetvis "tvungen" att fika). Sen har man även rätt att ta 5 minuters paus varje timme enligt många kollektivavtal. Jag har inte läst alla, men det står också en del i arbetstidslagen. Arbetsgivaren har ingen rätt att ta bort, dessa pauser och raster. Då kan arbetsgivaren bli åtalad och skadeståndsskyldig, i synnerhet om man bryter mot arbetstidslagen..
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jobbar man som hantverkare på löpande räkning så debiterar man löpande för sin arbetstid, det finns inget "avdrag" för arbetstiden, inte ens om hantverkaren gör något fel som denne måste göra om. Löpande räkning är löpande räkning och inget fastpris.K kruset skrev:Hej det är tyvärr så här det fungerar idag för jävligt tycker jag, måste man åka mer än en gång så drar man av för den tiden och lite till sen om jobbet ska ta 2 dagar fakturerar man för 2 resor oavsett om dom åker 10 gånger
Du ska ju inte betala för att dom är inkompetenta att utföra ett litet jobb
Stå på dig
Mvh Thomas