2 059 683 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Jag funderar på att gå och handla i min stridsmask 90, bara för att få se folks reaktioner...F fiskbuggaren skrev:Alla virus är små jämfört med det mesta annat man råkar ut för i vardagen. Det är heller inte enstaka virus som kommer farande genom luften utan droppar av olika storlekar. En vanlig halvmask sr100 med P3-filter är någonting många forummedlemmar förmodligen har hemma redan. Det går inte längre att få tag på nya filter men de är flergångs och i den här typen av miljöer utan damm räknar jag kallt med att mina filter håller ”för evigt”. Iakttag försiktighet vid av och påtagning så har jag svårt att se varför det här inte skulle vara väldigt mycket bättre än ingen mask. Lite nyare årgångar har dessutom fördelen att den kapslar in filtret bättre så att man inte råkar komma åt dess potentiellt smittade sida.
En och annan här inne har förmodligen även helmask typ SR200, även den med samma filter i klass P3. Det här måste vara ett ännu bättre alternativ eftersom man inte heller råkar klia sig i ögonen. Ända nackdelen jag upptäckt hittills är att jag inte kan ha glasögon på mig i masken och att folk tittar konstigt på en.
Vid filterklass P3 är typiskt filtret inte längre begränsande utan istället hur väl man rakat sig. För flergångsmask kan jag inte se varför man någonsin skulle nöja sig med lägre filterklass än P3.
Jag tror att även väst kommer att ha en mer positiv syn även på ganska enkla masker framöver. Jänkarna har redan börjat.
Detta beror alltså på att de korrigerar sina siffror med dödsfall som skett utanför sjukhusen och tidigare inte rapporterats, tittar man närmare på deras statistik så skriver de ut detta.R Riemann skrev:
Detta handlar troligen om att WHO vill försäkra sig om att man får ner de drabbade som fortfarande smittar till ett minimum, som jag skrivit tidigare så bygger skydd mot smittspridning (folkimmunitet eller bara att en del är immuna) på att man inte har några smittade till att börja med. Har man rätt många smittade så går smittspridningen snabbt, se på hur snabbt det gick med resenärerna från Alperna och Iran.L Lars48 skrev:
Om vi tar ett enkelt räkneexempel:
- vi får in en ny smittad och denna skulle i en befolkning utan immunitet kunna smitta 1,2 personer i snitt.
- denna person kommer nu till ett land som har 20% immuna, detta leder då till denna sannolikhet att smittan sprids vidare:
0,8 * 1,2 = 0,96. Dvs, smittan sprid inte vidare mer än i enstaka fall och smittan dör då ut efter att ett fåtal ytterligare har smittats.
Om vi istället har 100 000 smittade redan från början vid 20% som är immuna/smittade så kommer vi efter en smittspridning ha ytterligare 96 000 smittade. Efter ytterligare en runda har vi ytterligare 92160 smittade. Osv osv. Det tar lång tid innan smittan försvinner och många fler blir smittade totalt sett.
Det är därför viktigt att få ned antalet smittade till mycket låga siffror innan man öppnar upp sina karantäner eller andra åtgärder.
Jag tror man får tala i ekonomiska termer för att svenskar ska förstå detta med beredskap då liv i Sverige inte spelar lika stor roll som materiella tillgångar och ekonomi och man inte har erfarenhet av riktiga krissituationer eller katastrofer. Man har med den kombinationen svårt att mentalt omfatta en sådan verklighet, vilket syns från låg till hög. Trots tydliga rapporter verkar det fortfarande finnas en tröghet i att omfatta läget.Nyfniken skrev:
Det är naturligtvis lätt med facit i hand att säga att man gjorde för lite och för sent.
Men då missar man alla de gånger det inte blev någon kris. Man hade kunnat stoppa all färjetrafik efter Estonia. Man hade kunnat stänga Sveriges gränser efter SARS-utbrottet. Man hade kunnat förbjuda all flygtrafik efter 9/11.
Allt till enorma kostnader till ingen nytta.
Försäkringar kostar hela tiden även om huset inte brinner ner eller bilen blir stulen. Bara för att mitt hus inte brann ner i fjol betyder det inte att jag avslutar min försäkring. Krisberedskap har man för att vara "försäkrad" när det händer, det betyder inte att det ska hända varje år. Krisberedskap behöver inte heller kosta mycket pengar utan kan gå på rulle, d v s man rullar ut för behov, återfyller och har därmed hela tiden ett relativt färskt lager.
Sen anpassar man naturligtvis efter hotbild och i detta fall var den ökade hotbilden väldigt tydligt kommunicerad av forskare sedan lång tid.
Att vi hade värnplikt och utbildade folk var väl för att ha ett försvar i händelse av krig,inte för att vi alla skulle bli militärer efteråt.Det är väl på väg tillbaka i mindre skala nu,förstår inte hur en massa programmerare skulle hjälpa oss i händelse av krig,men som sagts tidigare all beredskap är avskaffad sen länge,hade behövts lite av det i dagens lägeMikael_L skrev:
Jag tycker inte alls att det var något misstag, det stora misstaget var väl att utbilda lite drygt hälften av befolkningen till militärer, och nu vore det väl ännu större vansinne med tanke vad få som blir militärer sen.
Det är ungefär lika tokigt som att alla unga män skulle vara tvungen att gå en lantbruksutbildning på ett år när de var 18-20 år gamla.
Då vore det väl bättre att precis alla fick en programmerarutbildning på ett år, det skulle ju både de själva och samhället ha mer nytta av.
Ja eller varför inte en vårdutbildning, det skulle väl åtminstone vara till nytta just nu.
var får du 1,2 ifrån?pacman42 skrev:
Detta handlar troligen om att WHO vill försäkra sig om att man får ner de drabbade som fortfarande smittar till ett minimum, som jag skrivit tidigare så bygger skydd mot smittspridning (folkimmunitet eller bara att en del är immuna) på att man inte har några smittade till att börja med. Har man rätt många smittade så går smittspridningen snabbt, se på hur snabbt det gick med resenärerna från Alperna och Iran.
- vi får in en ny smittad och denna skulle i en befolkning utan immunitet kunna smitta 1,2 personer i snitt.
- denna person kommer nu till ett land som har 20% immuna, detta leder då till denna sannolikhet att smittan sprids vidare:
0,8 * 1,2 = 0,96. Dvs, smittan sprid inte vidare mer än i enstaka fall och smittan dör då ut efter att ett fåtal ytterligare har smittats.
Om vi istället har 100 000 smittade redan från början vid 20% som är immuna/smittade så kommer vi efter en smittspridning ha ytterligare 96 000 smittade. Efter ytterligare en runda har vi ytterligare 92160 smittade. Osv osv. Det tar lång tid innan smittan försvinner och många fler blir smittade totalt sett.
Det är därför viktigt att få ned antalet smittade till mycket låga siffror innan man öppnar upp sina karantäner eller andra åtgärder.
Det var bara ett exempel för att åskådliggöra hur det fungerar. Exempelvis med en influensa. Eller med ett visst mått av restriktioner för denna sjukan.E erkka skrev:
Har man ett högre värde (det senaste jag läste för denna var en bra bit över 4 från imperial college), så mspte naturligtvis många fler vara immuna för att skydda.
Poängen är den att de som redan är immuna sänker Rt så att man får ett bättre skydd, men man måste få ned de smittade till nära noll innan man kan öppna upp igen, bättre att isolera två veckor extra...
Tur att man äger 2 masker och har en kartong P3 filter i garaget, ifall det skulle bli riktig jäkligt.F fiskbuggaren skrev:Alla virus är små jämfört med det mesta annat man råkar ut för i vardagen. Det är heller inte enstaka virus som kommer farande genom luften utan droppar av olika storlekar. En vanlig halvmask sr100 med P3-filter är någonting många forummedlemmar förmodligen har hemma redan. Det går inte längre att få tag på nya filter men de är flergångs och i den här typen av miljöer utan damm räknar jag kallt med att mina filter håller ”för evigt”. Iakttag försiktighet vid av och påtagning så har jag svårt att se varför det här inte skulle vara väldigt mycket bättre än ingen mask. Lite nyare årgångar har dessutom fördelen att den kapslar in filtret bättre så att man inte råkar komma åt dess potentiellt smittade sida.
En och annan här inne har förmodligen även helmask typ SR200, även den med samma filter i klass P3. Det här måste vara ett ännu bättre alternativ eftersom man inte heller råkar klia sig i ögonen. Ända nackdelen jag upptäckt hittills är att jag inte kan ha glasögon på mig i masken och att folk tittar konstigt på en.
Vid filterklass P3 är typiskt filtret inte längre begränsande utan istället hur väl man rakat sig. För flergångsmask kan jag inte se varför man någonsin skulle nöja sig med lägre filterklass än P3.
Jag tror att även väst kommer att ha en mer positiv syn även på ganska enkla masker framöver. Jänkarna har redan börjat.
Fast hade kartongen inte gjort mer nytta hos vårdpersonalen?Isakare skrev:
jag sitter och mailar alla tänkbara byggföretag, liseberg, biltema etc sen jag noterat att det verkar finnas ett överskott/ lagersaldo på ansiktsskydd, helkroppsvätskeskydd, engångsregnponcho, munskydd, handskar m.m som hade gjort mer nytta i vården här och nu och man kan ju även titta hemma vad man har att erbjuda
Lyssnade på en intervju med en läkare från Indianapolis. Delstaten Indiana har 6,3 milj invånare och 3700 st smittade. Han förutspådde att det behövs minst 4000 intensiv sängar snart. Eftersom antal smittade stiger till 40000 om ett par veckor och 10% behöver intensiv vårdas.
Om man tolkar beräkningen för Sverige då behövs 6000 IV sängar om ett par veckor. För Stockholmsdel blir det ca 3000 IV sängar.
Har hört att kapaciteten är utökad med 100 i Stockholm. Det vill säga att det finns typ 200 IV sängar just nu.
Det kommer att behövas 2800 till om man ska gå på läkarensberäkningar.
Om man tolkar beräkningen för Sverige då behövs 6000 IV sängar om ett par veckor. För Stockholmsdel blir det ca 3000 IV sängar.
Har hört att kapaciteten är utökad med 100 i Stockholm. Det vill säga att det finns typ 200 IV sängar just nu.
Det kommer att behövas 2800 till om man ska gå på läkarensberäkningar.
Vi skulle ju såklart kasta ettor och nollor på fiendenHandyman 1 skrev:Att vi hade värnplikt och utbildade folk var väl för att ha ett försvar i händelse av krig,inte för att vi alla skulle bli militärer efteråt.Det är väl på väg tillbaka i mindre skala nu,förstår inte hur en massa programmerare skulle hjälpa oss i händelse av krig,men som sagts tidigare all beredskap är avskaffad sen länge,hade behövts lite av det i dagens läge![]()
En problematik enligt matematiska modeller är att de inte tar hänsyn till geografiska skillnader, trångboddhet, kultur etc. Det är därmed väldigt troligt att det mest sannolika resultatet också blir brett. Man har helt enkelt för lite data att gå på.pacman42 skrev:
Detta handlar troligen om att WHO vill försäkra sig om att man får ner de drabbade som fortfarande smittar till ett minimum, som jag skrivit tidigare så bygger skydd mot smittspridning (folkimmunitet eller bara att en del är immuna) på att man inte har några smittade till att börja med. Har man rätt många smittade så går smittspridningen snabbt, se på hur snabbt det gick med resenärerna från Alperna och Iran.