41 573 läst · 315 svar
42k läst
315 svar
Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.
Reagerar också när märkta hantverkarbilar kör material med utskjutande last utan flagga, inte sällan i kombination med att det är lika dåligt surrat som snittet från Byggmax.
Eller när folk som ska in på macken i nått annat ärende än att tanka, men parkerar precis utanför ingången även där det är alldeles för trångt mot pumparna, så de som ska tanka inte kan eller får krångla i onödan. Det senare är naturligtvis inte bara hantverkare men sådana samt lokala gammpojkar som veckohandlar sin mat (korv) på macken, verkar vara överrepresenterade i sådant beteende.
Eller när folk som ska in på macken i nått annat ärende än att tanka, men parkerar precis utanför ingången även där det är alldeles för trångt mot pumparna, så de som ska tanka inte kan eller får krångla i onödan. Det senare är naturligtvis inte bara hantverkare men sådana samt lokala gammpojkar som veckohandlar sin mat (korv) på macken, verkar vara överrepresenterade i sådant beteende.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Skulle vara jävligt intressant att se om alla som skriver i den här tråden och klagar på eventuell fortkörning ALDRIG kört över hastighetsbegränsningen i sitt liv, jag har gjort det, både med flit och av misstag, kan man inte erkänna det är man en lögnare.M MagHam skrev:
Beror på var man kör 30+. På en 30-väg - då är man en idiot.S SueCia skrev:
På en fin 90-väg eller motorväg - kan inte bry mig mindre sålänge man inte kör trafikfarligt i övrigt, kör ofta både för fort själv där och försöker hjälpa förbi folk som kör snabbare så gott jag kan.
Måttliga hastighetsöverträdelser (storleksordningen 5km/h) gör jag mig absolut skyldig till då och då. I min dumma ungdom värre än så.
Det är dock milsvid skillnad från de hastighetsöverträdelser som jag stör mig på hos andra. De som kör om i motorvägshastighet med kopplat släp, håller 50-60-70 förbi skolan, kramar kulan på min bil i motorvägsfart för de tycker att min omkörning tar för lång tid och de inte kan fortsätta i begränsningshastighet + moms...
Det är dock milsvid skillnad från de hastighetsöverträdelser som jag stör mig på hos andra. De som kör om i motorvägshastighet med kopplat släp, håller 50-60-70 förbi skolan, kramar kulan på min bil i motorvägsfart för de tycker att min omkörning tar för lång tid och de inte kan fortsätta i begränsningshastighet + moms...
findus42 skrev:
Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.
Frågan till forat är då...
Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?
Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.
Hur ser ni på saken?
Mvh Findus
PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS
H hempularen skrev:
Det är en huvudregel för mig att anlita lokalt här i Värmland. Men det hände en gång att ägaren till min "favoritfirma" körde om på E18 precis i sista sekund på en 2:1 väg så jag var tvungen att både gira och bromsa kraftigt. Då ringde jag upp han i vägdammsmolnet framför mig och tackade för kaffet.findus42 skrev:
Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.
Frågan till forat är då...
Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?
Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.
Hur ser ni på saken?
Mvh Findus
PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS
Att firmor med firmatryck på sina bilar gör otroligt dålig reklam för sig själva just där reklamen skall synas, på vägen, det är mer än otroligt dumt.
Har noterat flertalet firmor som utmärker sig mer än andra. Värst enligt vad jag sett hittills är ett företag som börjar sin stavning med "As".

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 154 inlägg
Helt plötsligt har man skapat en dubbelt så lång kö. Säg att vi har en olycksplats där man måste gå samman i ett körfält för att passera. Om kön blir 1 km lång när båda filmerna används så blir den 2 km lång på detta sätt. Om det då finns en avfart 1,2 km före olyckan så innebär det att alla som ska köra av där slipper köa om båda filerna används, men måste köa om endast en fil används, vilket bygger på köerna mer.C cpalm skrev:
Felet är att folk inte använder båda filerna ordentligt. Folk som ligger i den försvinnande filen byter till den andra filen vid olika tillfällen. Om alla byter längst fram så får man en kugghjulsprincip. Nu byter några 1000 meter före, andra 700 mete förr, ytterligare några 400 meter före etc, vilket innebär att det inte blir varannan bil från vardera fil, utan att det kommer 3-4 bilar från ena filen för varje bil från den andra.
Alla filer bör användas så mycket det går. Undantag är när det är ett rött kryss över en fil. Då är filen avstängd. För några veckor sedan fastnade två ambulanser i köer till en olycka för att folk inte respekterade det röda krysset.
Det skulle funka så länge folk inte använder den som omkörningsfil. Du kan ligga kvar bredvid samma bil i högerfilen även om bilen framför byter fil.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Men det är ju lite här det subjektiva som jag påpekade tidigare i tråden kommer in. I mina ögon kör jag aldrig vårdslöst. Men jag kör för fort ibland, oftast medvetet. Och i mina ögon innebär det inte att jag kör vårdslöst. Däremot så kör jag aldrig mot rött, det har inträffat kanske 3ggr på 50 år, av grov oupmärksamhet, aldrig på en felbedömd chansning. Kör (nästan) aldrig över heldragen linje, håller alltid bra avstånd osv. Men det finns säkert vissa som blir irriterade om de ligger i 110 på motorvägen och jag kör om i 120. I deras ögon är jag vårdslös.
Däremot så skulle jag aldrig köra 110 med släpvagn, men det beror delvis på att jag är rätt ovan att köra med släp, jag tycker det känns helt OK att köra ett släp i typ 100 km/h, och troligen mer än så, men jag vet att släp kan bete sig oväntat, finns youtube filmer med släp som plötsligt börjar wobbla så mycket att de drar med sig bilen och voltar. Jag kan för lite om släpvagnskörning för att döma någon som kör släp i 130, den personen kanske vet allt om släpvagnskörning som jag inte vet.
Så en hantverkare som "bara" kör för fort med släpvagn skulle inte jag dissa.
Däremot så skulle jag aldrig köra 110 med släpvagn, men det beror delvis på att jag är rätt ovan att köra med släp, jag tycker det känns helt OK att köra ett släp i typ 100 km/h, och troligen mer än så, men jag vet att släp kan bete sig oväntat, finns youtube filmer med släp som plötsligt börjar wobbla så mycket att de drar med sig bilen och voltar. Jag kan för lite om släpvagnskörning för att döma någon som kör släp i 130, den personen kanske vet allt om släpvagnskörning som jag inte vet.
Så en hantverkare som "bara" kör för fort med släpvagn skulle inte jag dissa.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 154 inlägg
Ja då blir inte en kö på 1 km, 2 km, utan bara en kö på 1,8 km... Problemet. Är ju att folk inte använder alla filer, inte att folk faktiskt gör det.D Daniel 109 skrev:
Kugghjul fungerar om två vägar möts och t.ex. skall vidare på gemensam väg.Fairlane skrev:
Helt plötsligt har man skapat en dubbelt så lång kö. Säg att vi har en olycksplats där man måste gå samman i ett körfält för att passera. Om kön blir 1 km lång när båda filmerna används så blir den 2 km lång på detta sätt. Om det då finns en avfart 1,2 km före olyckan så innebär det att alla som ska köra av där slipper köa om båda filerna används, men måste köa om endast en fil används, vilket bygger på köerna mer.
Felet är att folk inte använder båda filerna ordentligt. Folk som ligger i den försvinnande filen byter till den andra filen vid olika tillfällen. Om alla byter längst fram så får man en kugghjulsprincip. Nu byter några 1000 meter före, andra 700 mete förr, ytterligare några 400 meter före etc, vilket innebär att det inte blir varannan bil från vardera fil, utan att det kommer 3-4 bilar från ena filen för varje bil från den andra.
Alla filer bör användas så mycket det går. Undantag är när det är ett rött kryss över en fil. Då är filen avstängd. För några veckor sedan fastnade två ambulanser i köer till en olycka för att folk inte respekterade det röda krysset.
Vid stopp på motorväg där ett körfält skall användas tillfälligt så kommer det gå absolut snabbast om alla håller sig i ett flytande körfält.
Men idioterna som alltid kommer sist skall ju komma först. Därför kör de längst fram i det lediga körfältet och proppar till och stoppar upp kön.
Nästan och Kanske jo du är Troligen en bra bilförare.H hempularen skrev:Men det är ju lite här det subjektiva som jag påpekade tidigare i tråden kommer in. I mina ögon kör jag aldrig vårdslöst. Men jag kör för fort ibland, oftast medvetet. Och i mina ögon innebär det inte att jag kör vårdslöst. Däremot så kör jag aldrig mot rött, det har inträffat kanske 3ggr på 50 år, av grov oupmärksamhet, aldrig på en felbedömd chansning. Kör (nästan) aldrig över heldragen linje, håller alltid bra avstånd osv. Men det finns säkert vissa som blir irriterade om de ligger i 110 på motorvägen och jag kör om i 120. I deras ögon är jag vårdslös.
Däremot så skulle jag aldrig köra 110 med släpvagn, men det beror delvis på att jag är rätt ovan att köra med släp, jag tycker det känns helt OK att köra ett släp i typ 100 km/h, och troligen mer än så, men jag vet att släp kan bete sig oväntat, finns youtube filmer med släp som plötsligt börjar wobbla så mycket att de drar med sig bilen och voltar. Jag kan för lite om släpvagnskörning för att döma någon som kör släp i 130, den personen kanske vet allt om släpvagnskörning som jag inte vet.
Så en hantverkare som "bara" kör för fort med släpvagn skulle inte jag dissa.
Men kanske, nästan och troligen räcker inte för att beställa ett jobb av dig.
Speciellt eftersom jag redan kanske, nästan troligen vet att jobbet blir detsamma.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 154 inlägg
Svar på #130
Tyvärr har du fel. Med ditt sätt att tänka borde hela motorvägen göras om till enfilig direkt om det finns en del längre fram där en fil försvinner.
Ett extremt exempel (de kan vara bra för att belysa). I somras var det vägarbete på E4/E20 vid Södertälje. Det var tvåfiligt hela vägen fram, men om det nu är så dåligt så borde man väl stänga vänster filen redan vi Nyköping, eller kanske vid Norrköping, eller varför inte vid Jönköping?
Resultatat hade blivit att bilar som ska av långt tidigare får stå i onödiga köer. Problemet med ryckighet beror på att folk byter fil precis varsomhelst.
Tyvärr har du fel. Med ditt sätt att tänka borde hela motorvägen göras om till enfilig direkt om det finns en del längre fram där en fil försvinner.
Ett extremt exempel (de kan vara bra för att belysa). I somras var det vägarbete på E4/E20 vid Södertälje. Det var tvåfiligt hela vägen fram, men om det nu är så dåligt så borde man väl stänga vänster filen redan vi Nyköping, eller kanske vid Norrköping, eller varför inte vid Jönköping?
Resultatat hade blivit att bilar som ska av långt tidigare får stå i onödiga köer. Problemet med ryckighet beror på att folk byter fil precis varsomhelst.
Fairlane skrev:
Svar på #130
Tyvärr har du fel. Med ditt sätt att tänka borde hela motorvägen göras om till enfilig direkt om det finns en del längre fram där en fil försvinner.
Ett extremt exempel (de kan vara bra för att belysa). I somras var det vägarbete på E4/E20 vid Södertälje. Det var tvåfiligt hela vägen fram, men om det nu är så dåligt så borde man väl stänga vänster filen redan vi Nyköping, eller kanske vid Norrköping, eller varför inte vid Jönköping?
Resultatat hade blivit att bilar som ska av långt tidigare får stå i onödiga köer. Problemet med ryckighet beror på att folk byter fil precis varsomhelst.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 727 inlägg
De jag ser här som kör Dodge RAM är alla grävmaskinister eller skogsarbetare. Dessa lastar faktiskt ofta dieseltankar till grävmaskiner, en lastpall med marksten etc. Används bilarna som detta tycker jag det absolut är befogat.F FC_Bygg skrev:Dodge RAM 1500 och dylika bilar har extremt dåligt signalvärde.
De verkar attrahera vissa personlighetstyper som jag inte vill ha med att göra.
Anlitar således aldrig ett företag med USA pickup/van.
Behöver man stor bil med dragkapacitet finns Stora Japan-pickuper och vad är det för fel med en vit VW-buss?