2 059 749 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Fast språkundervisningen går ju inte ut på att de ska kunna hänga med på allt som sägs på presskonferenser utan på att de ska klara ett vardagligt liv och ett enkelt jobb.nino skrev:
Alla som bor i Sverige är en del av Sveriges rike/land/nation. Det är en helt annan sak än att hålla fast vid delar av en annan kultur. Tycker du att det är fel att svenskättlingar i USA firar midsommar och Lucia fast de har bott i USA i några generationer?D Daniel 109 skrev:
I USA har man olika kulturer i olika delar av landet men det är ändå ett land, ett rike och en nation.
Wuhan (11 miljoner innevånare) är fortfarande avspärrat och kommer att vara det i några veckor till. Jag tycker inte det var en särskilt vettig strategi att vänta med åtgärder i ung. en månad efter att de första ovanliga lunginflammationerna dök upp och dessutom varna läkare som larmade för att de spred falska nyheter. Tänk om de i stället omedelbart i slutet av december hade påbörjat smittspårning och karantän av sjuka.L Lars48 skrev:
I slutet av januari var det ung. 9000 som var konstaterat smittade i Wuhan och det är nu 50 000 kända fall och ung. 2500 döda samt 4700 som fortfarande är sjuka. Detta på en befolkning som är ung. lika stor som Sveriges.
https://en.wikipedia.org/wiki/2019–20_coronavirus_pandemic_in_Hubei
Bland epidemiologer verkar det finnas de som tror att man nu har uppnått flockimmunitet eller nära det i Wuhan.
När det gäller blockering av Hubei så gäller det ett område med 55 miljoner innevånare, alltså i storleksordning som de stora länderna nere på kontinenten.
Nej. Nation används i dag lite hur som helst. Men den klassiska definitionen är att det handlar om en folkgrupp som har en gemensam kultur. Det behöver inte alls följa medborgarskap eller statsgränser.BirgitS skrev:
Fast språkundervisningen går ju inte ut på att de ska kunna hänga med på allt som sägs på presskonferenser utan på att de ska klara ett vardagligt liv och ett enkelt jobb.
Alla som bor i Sverige är en del av Sveriges rike/land/nation. Det är en helt annan sak än att hålla fast vid delar av en annan kultur.
Nation är inte en synonym till stat. Man kan tillhöra den svenska nationen utan ett svenskt medborgarskap respektive ha ett svenskt medborgarskap utan att tillhöra nationen.
Bekanta till mig flyttade till Sverige för 10-15år sen, 2 år innan dom flyttade så började dom plugga svenska just för att kunna hänga med. När dom väl flyttade hit så pratade alla 4 svenska och hängde med i det mesta...BirgitS skrev:
Fast språkundervisningen går ju inte ut på att de ska kunna hänga med på allt som sägs på presskonferenser utan på att de ska klara ett vardagligt liv och ett enkelt jobb.
Alla som bor i Sverige är en del av Sveriges rike/land/nation. Det är en helt annan sak än att hålla fast vid delar av en annan kultur. Tycker du att det är fel att svenskättlingar i USA firar midsommar och Lucia fast de har bott i USA i några generationer?
I USA har man olika kulturer i olika delar av landet men det är ändå ett land, ett rike och en nation.
Wuhan (11 miljoner innevånare) är fortfarande avspärrat och kommer att vara det i några veckor till. Jag tycker inte det var en särskilt vettig strategi att vänta med åtgärder i ung. en månad efter att de första ovanliga lunginflammationerna dök upp och dessutom varna läkare som larmade för att de spred falska nyheter. Tänk om de i stället omedelbart i slutet av december hade påbörjat smittspårning och karantän av sjuka.
I slutet av januari var det ung. 9000 som var konstaterat smittade i Wuhan och det är nu 50 000 kända fall och ung. 2500 döda samt 4700 som fortfarande är sjuka. Detta på en befolkning som är ung. lika stor som Sveriges.
[länk]
Bland epidemiologer verkar det finnas de som tror att man nu har uppnått flockimmunitet eller nära det i Wuhan.
När det gäller blockering av Hubei så gäller det ett område med 55 miljoner innevånare, alltså i storleksordning som de stora länderna nere på kontinenten.
Samma med mormor och morfar, dom lärde sig svenska ganska så snabbt när dom flyttade hit

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
I det här läget är det väl synnerligen viktigt att alla om vistas i Sverige nås av relevant information för att minska smittspridningen. Du må tycka att det inte gör något att de som invandrat från andra länder blir sjuka men många av dem eller deras barn jobbar inom hemtjänsten eller på sjukhus och kan därmed sprida smitta till riskgrupperna inkl. de som har bott i Sverige i generationer.N Noseone skrev:
Detta med att kunna språket är väl en icke fråga egentligen. Man behöver inte gå en kurs för att lära sig. All studentlitteratur finns att tillgå gratis om man så vill via våra fina bibliotek i många olika språk. Dock ställer det krav på att man kan läsa men kan man inte det så faller även argumentet att man måste översätta till många olika språk. Jag var sjukskriven för dubbla diskbråck i nästan ett år. Jag fick inte studera trots att ett karriärbyte var ett måste. Jag utnyttjade denna tid till att studera på egen hand i den takt jag orkade. Sen när jag började omskola mig så kunde jag både arbeta och studera samtidigt. Nu när jag ligger i farozonen för varsel och är 50% permitterad så pluggar jag vid sidan om igen ifall det blir ett nytt karriärbyte. Man har ansvar för sina egna val. Så enkelt är det.N Noseone skrev:
Det får stå för dig. Visst nu går det kanske upp för några till att integrationen inte är så fantastiskt och vi som vetat det i några år kanske slipper kallas rasist lite fler gånger.BirgitS skrev:
I det här läget är det väl synnerligen viktigt att alla om vistas i Sverige nås av relevant information för att minska smittspridningen. Du må tycka att det inte gör något att de som invandrat från andra länder blir sjuka men många av dem eller deras barn jobbar inom hemtjänsten eller på sjukhus och kan därmed sprida smitta till riskgrupperna inkl. de som har bott i Sverige i generationer.
Flygbomba järvafältet med infoblad. Jag slipper dock gärna arabisk text i våra dagstidningar som exempel.
Finns det många möjligheter att planera att man ska tvingas fly från sitt hemland till just Sverige och därför lära sig det språket? Eller ska alla som bor på lite er osäkra platser än Sverige plugga 15 språk för att vara säkra på att de redan innan de planerar att fly kan språket i det land de kommer att söka asyl i?nino skrev:
Bekanta till mig flyttade till Sverige för 10-15år sen, 2 år innan dom flyttade så började dom plugga svenska just för att kunna hänga med. När dom väl flyttade hit så pratade alla 4 svenska och hängde med i det mesta...
Samma med mormor och morfar, dom lärde sig svenska ganska så snabbt när dom flyttade hit
En planerad emigration är något helt annat än påtvingad flykt.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Nation och därmed nationalitet har länge används i betydelsen medborgarskap i ett land eller i en stat, den betydelsen fanns åtminstone redan i början av 1800-talet.D Daniel 109 skrev:Nej. Nation används i dag lite hur som helst. Men den klassiska definitionen är att det handlar om en folkgrupp som har en gemensam kultur. Det behöver inte alls följa medborgarskap eller statsgränser.
Nation är inte en synonym till stat. Man kan tillhöra den svenska nationen utan ett svenskt medborgarskap respektive ha ett svenskt medborgarskap utan att tillhöra nationen.
Sen finns det vissa krafter som vill återta en ålderdomlig betydelse.
Du vet väl om att det finns kulturella och språkliga skillnader mellan olika delar av Sverige, även bland dem som bott här i många generationer.
Det heter Förenta nationerna och innan dess Nationernas förbund och de två har alltid varit sammanslutningar av stater.
Problemet är att integrationen inte fungerar, dvs. de som invandrar träffar inga svenskar och kan därför inte på något normalt sätt lära sig svenska. Det finns ju ingen möjlighet för somalier eller andra på flykt att lära sig svenska på förhand.nino skrev:
Bekanta till mig flyttade till Sverige för 10-15år sen, 2 år innan dom flyttade så började dom plugga svenska just för att kunna hänga med. När dom väl flyttade hit så pratade alla 4 svenska och hängde med i det mesta...
Tolk?Silver78 skrev:
För att få fram sådan fakta behövs inte tolk. Det räcker med att vara intresserad och vilja hjälpa folk. Många äldre i Somalia saknar den vaccinering som numera ges till alla barn sedan 2013. Unicef har hjälpt otroligt många och är den stora anledningen till att alla barn i Somalia får ett grundskydd mot de vanligaste sjukdomarna sedan 2013. Folk i allmänhet har en dålig uppfattning om hur det ser ut i olika länder. Många länder har kommit långt i utvecklingen på bara de senaste 20 åren.
Nej, det relevanta är ju att förstå om det finns någon korrelation mellan skillnader i vaccinering etc och dödlighet/behov av intensivvård.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Det är väl inte någon allmän uppfattning att integrationen är fantastisk utan tvärtom. De flesta partier har väl en del åtgärder för att förbättra den i sina partiprogram. Men det är ju inte invandrarnas fel att de har isolerats utan det beror ju på oss som redan bor här sen länge.N Noseone skrev:
Den som inte förstår tillräckligt med svenska för att läsa en dagstidning på svenska lär ju inte köpa dem så det slipper du nog.
Matematiskt sett är det för små tal för statistiskt kunna utläsa något i detta skede, det är helt enkelt så det i en mätserie periodvis kommer att uppstå en viss överrepresentation som kan misstolkas som ett samband, men det är det inte . Nästa gång kanske man ser att personer med skostorlek 44 ser ut att vara överrepresenterade för att sen upptäcka att skåningar inflyttade till Stockholm är överrepresenterade.N Noseone skrev:
Med det sagt kanske vi kan släppa immigrationspolitiken och återgå till Covid 19 som idag är en mycket viktigare fråga.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Fast medellivslängden efter en flytt till Sverige blir ju längre, här är det få av dem som t.ex. svälter eller dör i barnsäng.Dan_Johansson skrev:
55 är dessutom för män, för kvinnor är den betydligt lägre, har som lägst hört siffran 40 år...
Det stod ju föv. i artikeln i SVT där svensksomaliska läkarföreningen uttalande sig, att de generellt var trångbodda, har en kultur där det är viktigt att besöka sjuka och ovanpå detta en brist på information på somaliska...
Har du något bättre begrepp än nation för det jag tror att nation betyder?
Vad tror du är grunden till Student nationer, det är just de kulturella skillnaderna.
Ja, stater grundar dig ofta på nationer.BirgitS skrev:
Nation och därmed nationalitet har länge används i betydelsen medborgarskap i ett land eller i en stat, den betydelsen fanns åtminstone redan i början av 1800-talet.
Sen finns det vissa krafter som vill återta en ålderdomlig betydelse.
Du vet väl om att det finns kulturella och språkliga skillnader mellan olika delar av Sverige, även bland dem som bott här i många generationer.
Vad tror du är grunden till Student nationer, det är just de kulturella skillnaderna.
Syftet med FN är just att vara en gemensam samarbetsform för alla folk.BirgitS skrev:
Japp det är ett problem. Sverige kan absolut göra mer. Men det är även ett problem att många inte vill bli en del i den svenska nationen. De vill ha kvar sitt språk och kultur.BirgitS skrev: