Byggahus.se
D Daniel 109 skrev:
Det räknas ändå som en arrendetomt. Det är inte din gård.
Värdet på ett arrendehus är definitivt beroende på läget.

Här har du en enkel stuga på arrendetomt för en bit över en halv miljon.
[länk]

Du kan inte göra intrång på tomten om den arrenderas av någon annan. Du tycks inte ha koll på vad du köpt.
Tror du missförstått detta lite.
Det finns absolut för tillfället INGET arrende på tomten.
Det enda som finns är ett hus som ägs av mig och ett x antal personer.
Samt att jag äger hela tomten ensam.

• Haha
  • Gilla
H-E J och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Är det stort mark område eller endast marken ni nyttjat till huset du köpt.

Marken till huset . Inte jätte stort. 3000kvdm ca.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Problemet är att det "simpla huset" har fler ägare.
Man får inte "ta" eller "frakta bort" annans egendom oavsett var den står...

Och just byggnader regleras i Jordabalken, så det går inte att jämföra med exempel en skrotbil...
Betalar husägarna något annat exempel el, fast renhållningsavgift eller liknande?

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
O Olle117 skrev:
Tror du missförstått detta lite.
Det finns absolut för tillfället INGET arrende på tomten.
Det enda som finns är ett hus som ägs av mig och ett x antal personer.
Samt att jag äger hela tomten ensam.
Jag tror snarare att det är du som inte förstår. Jag är inte expert på fastighets juridik. Men uppenbarligen har jag klart mer koll än vad du har.

• Gilla
  • Älska
WaldenWoods och 9 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Problemet är att det "simpla huset" har fler ägare.
Man får inte "ta" eller "frakta bort" annans egendom oavsett var den står...

Och just byggnader regleras i Jordabalken, så det går inte att jämföra med exempel en skrotbil...
Betalar husägarna något annat exempel el, fast renhållningsavgift eller liknande?

Okej. Låter ändå märkligt, vet att ett större företag i närheten köpte tomt bakom ryggen på några som arrendera och tvångsflytta deras hus för det skulle byggas parkering där.

nej det finns inga fasta utgifter. Eller utgifter överhuvudtaget.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tror snarare att det är du som inte förstår. Jag är inte expert på fastighets juridik. Men uppenbarligen har jag klart mer koll än vad du har.
Yes det har du garanterat. Försöker bara driva en fråga/fundering. Har inte gett några stora pengar så inget jag grubblar på dagligen, men ibland händer det ha ha. Kul fredags grej och fundera över. Kul att så många lägger ner tid och svarar !

• Gilla
John Larson och 1 till
  • Laddar…
Det skrevs att ni hade ett arrende med tidigare ägare av marken? Det upphör inte bara för att marken säljs.

som delägare i huset kan du begära försäljning av hela huset. Det säljs då på auktion. Så du får en chans att bjuda högst.

• Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
O Olle117 skrev:
Marken till huset . Inte jätte stort. 3000kvdm ca.
3000m2 antar jag
Tveksamt om du får bygga eget om marken redan "nyttjas" av de andra husägarna.
Å andra sidan det finns inget arrendeavtal, men det är just ett hus som står där...
Begär ett förhandsbesked för nybygge hos kommunens byggnadsnämnd, är det sjönära eller ex. ett natura 2000område så begär även ett av länsstyrelsen.

problemet som ev kan uppstå är väl om någon av "husägarna" motsäger/överklagar ett riktigt bygglov genom att säga att de har nyttjanderätten till marken....

När du söker ett förhandsbesked så vet "husägarna" ingenting om att du sökt förhandsbesked.
Men vid riktigt bygglov så annonseras de ut i dagstidningar mm och finns som allmänna handlingar.

• Gilla
Bettyboop108
  • Laddar…
O Olle117 skrev:
Byggnadens värde är under 50000kr då det inte räknas som en egen fastighet,
Den kan inte vara en egen fastighet eftersom den står på din fastighet. Värdet på en byggnad på ofri grund kan mycket väl vara högre än 50 000.

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det skrevs att ni hade ett arrende med tidigare ägare av marken? Det upphör inte bara för att marken säljs.

som delägare i huset kan du begära försäljning av hela huset. Det säljs då på auktion. Så du får en chans att bjuda högst.
det stämmer att vi arrendera tidigare.
Så om arrende inte upphör borde jag som tomtägare ha pengar innerstående eller ?

Jo har tänkt tanken. Men vill inte betala guld för något som detta som inte är värt jätte mkt.

H hempularen skrev:

i lagen om samäganderätt. Där står att man som delägare i egendom har rätt att vända sig till domstol och kräva att egendomen ska bjudas ut till försäljning (6 § lag om samäganderätt). Denna rätt gäller så länge man inte har avtalat bort den, d.v.s. delägarna ska inte ha avtalat att samäganderättslagen inte ska gälla.

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den kan inte vara en egen fastighet eftersom den står på din fastighet. Värdet på en byggnad på ofri grund kan mycket väl vara högre än 50 000.
Okok, så ändå står jag här med händerna i byxorna och inte kan göra någonting när det står en stuga på min tomt och inget arrende eller någonting finns ?

• Gilla
  • Haha
Destrier och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
i lagen om samäganderätt. Där står att man som delägare i egendom har rätt att vända sig till domstol och kräva att egendomen ska bjudas ut till försäljning (6 § lag om samäganderätt). Denna rätt gäller så länge man inte har avtalat bort den, d.v.s. delägarna ska inte ha avtalat att samäganderättslagen inte ska gälla.
Intressant ! Då får dom gärna köpa ut mig ha ha.Kul att se vilket pris det blir. Får se om jag drar igång något framöver om man orkar.

• Gilla
rehn
  • Laddar…
O Olle117 skrev:
Okok, så ändå står jag här med händerna i byxorna och inte kan göra någonting när det står en stuga på min tomt och inget arrende eller någonting finns ?
Det är inte din tomt.

Även om du kan få byggnadslov lite var dom helst medför det inte att du får bygga. Jag kan också söka byggnadslov på fastigheten om jag skulle vilja.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Tomten ägar han ju. Men iom byggnaden på ofri grund har han inte förfogande över hla tomten.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.