Byggahus.se
harry73
Tokslut Tokslut skrev:
Tack, bara Covid-19 light
Du menar aty du drack för mycket corona?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag delar inte din uppfattning, vi tenderar att överutnyttja sådant som inte kostar oss något - tyvärr är vi inte mer långsiktiga än så. Skatten på plastpåsar syftar till att minska nedskräpning och spridning av mikroplaster samt en mer effektiv resursförbrukning av våra ändliga resurser.
Inget jättekliv förstås men en enkel åtgärd som inte drabbar vare sig fattig eller rik eftersom alla kan välja bort eller minska användandet av plastpåsar.
Inget att bråka om kan jag tycka om det nu inte handlar om att det finns en elefant i rummet :thinking:
Nej, det gör skatten inte alls. Det är en skatt för att fylla på det svarta hålet.

Hade man separerat skatten så plastpåsar av förnybar plast inte drabbades så visst, hade man även straffbeskatrat papperspåsar och tygpåsar, eftersom de är ännu sämre för klimatet/miljö så visst.

Men det gör man ju inte, så detta är bara en skatt liksom alla andra skatter....

• Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Så för att avsluta denna tråd kan vi konstatera att straffbeskattnningen på plastpåsar inte är en miljöskatt.

Att papper och tygpåsar är lika miljöfarliga som plastpåsar

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hur har det konstaterats att tygpåsar är lika miljöfarliga som plastpåsar?
Jag har inte sett några bevis för det.

BirgitS
Den undersökningen har redan varit uppe i tråden och sågats jäms med fotknölarna eftersom den är kraftigt vinklad genom den vikt och volym på maten man har valt där. Är tygkassen dessutom sydd av tyg som tidigare har använts till något annat så stämmer inte heller resultatet eller om tygkassen tillverkas av något annat än bomull.

Som det står:
Tyg kommer från förnybara källor, men framställningen av en tygpåse är så resurskrävande att den måste användas hundratals gånger för att det ska motsvara en plastpåse för varje tillfälle.
och det går alldeles utmärkt att använda en tygkasse hundratals gånger.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag ser att du nu har lagt till en länk till Råd & Rön och då kan jag citera från den:
Om man tittar endast på kategorin klimatpåverkan behöver en ekologisk bomullskasse användas 149 gånger och en påse i konventionell bomull 52 gånger för att bli likvärdig en vanlig plastpåse.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Jag respekterar allas åsikter,tror dock inte att medtagen egen tygpåse är något som majoriteten av Sveriges befolkning kommer att använda,utan papperspåsen blir dominerande som engångsprodukt vid inköp,vad som borde straffskattas också är pappersreklam,kunde användas till papperspåsar tex.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Claes Sörmland
Naturvårdsverket har naturligtvis funderat på detta med energi- och resursåtgång om plastpåsekonsumtionen minskas. Svaret är att man inte vet vad de kommer att bytas mot och i vilken utsträckning. Det som finns är en uppskattning från EU-kommissionen:

"EU-kommissionens konsekvensutredning över effekterna av styrning mot minskad förbrukning av plastbärkassar uppskattas att en minskad förbrukning av 1000 engångsplastbärkassar resulterar i en efterfrågan på 127 pappersbärkassar, 29 flergångskassar av plast och 4 tygkassar."

Naturvårdsverket uttrycker dock viss skepsis:

"Beräkningarna är delvis baserade på erfarenheter från ett frivilligt initiativ för att minska förbrukningen av engångskassar i matvarubutiker i Storbritannien, vilket innebär att de inte nödvändigtvis är direkt överförbara på svenska förhållanden."

Vidare konstaterar Naturvårdsverket att andra typer av påsar än plast- och papperspåsar (t ex tygpåsar) huvudsakligen importeras med alla de problemen. Papperspåsarna är inte bra i direkt jämförelse med plastpåsarna:

"Förslaget väntas dock leda till en något ökad efterfrågan på pappersbärkassar vars produktion kräver både mer energi och vatten än plastkassetillverkning."

D v s vad som nu händer och om det blir någon förbättring för miljön vet vi inte. Idealt sett minskar plastpåseförbrukningen utan att ersättas av ökad konsumtion av andra alternativ. Det enda som då skadas är statsbudgeten. Ersätts plastpåsarna främst av papperspåsar lider också miljön skada.

http://www.naturvardsverket.se/uplo...016/rapport-plastbarkassar-slutl-20160321.pdf

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
optimum
A Abies koreana skrev:
Jag delar inte din uppfattning, vi tenderar att överutnyttja sådant som inte kostar oss något - tyvärr är vi inte mer långsiktiga än så. Skatten på plastpåsar syftar till att minska nedskräpning och spridning av mikroplaster samt en mer effektiv resursförbrukning av våra ändliga resurser.
Inget jättekliv förstås men en enkel åtgärd som inte drabbar vare sig fattig eller rik eftersom alla kan välja bort eller minska användandet av plastpåsar.
Inget att bråka om kan jag tycka om det nu inte handlar om att det finns en elefant i rummet :thinking:
Detta är trams och vi missar de verkliga miljöproblemen.

Detta ger ingen nej ingen effekt på mikroplaster i naturen eftersom plastkassar i Sverige inte slängs i naturen.
Har du missat det att de används som soppåsar och går till sopförbränning.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
optimum
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
Detta ger ingen nej ingen effekt på mikroplaster i naturen eftersom plastkassar i Sverige inte slängs i naturen.
Idag när jag promenerade på lunchrasten blåstes en plastpåse (circle K) över gatan, den hade säkert kunnat hamna i havet (några 100m bort), kvävd några fåglar innan den förvandlades till mikroplaster

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A
Ja,det var en vetenskaplig och grundlig studie i plastpåsars miljöpåverkan(y)

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
harry73
När någon påstår att något inte händer, behöver man bara visa på en gång när påståendet inte stämmer och då har man motbevisat påståendet.

• Gilla
  • Älska
mickeforsberg och 4 till
  • Laddar…
A
Tja,håller med om att inget skräp ska slängas i naturen,plast eller annat,det gör jag aldrig själv iaf:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.