Byggahus.se

Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 017 Röster 50,1%
  • Nej

1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 031
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och ja, min mamma är förskolelärare
Heter det inte förskolepedagog?

Vad det gäller sakfrågan så är det inte OK enligt lagar och regler, som flera redan påpekat. Förutom de där 15 garanterade timmarna.

Skulle jag bry mig om någon i min omgivning gjorde så, knappast.
Jag är ganska lite civilpolis av mig, och det finns maaassooor av saker jag upprörs betydligt mer av.

Då jag byggde huset nyttjade vi de 18 timmarna som lediga/arbetslösa fick (det var taget ett lokalt beslut här så att de 15 vart utökade till 18) och sen pusslade vi satan i övrigt. Så just här är samvetet faktiskt rent. :cool:

Redigerat:
  • Gilla
Lenamajan och 2 till
  • Laddar…
Bara funderar lite högt för mig själv. Min egen personliga åsikt just nu. Men vilken typ av anställning måste man ha för att det ska räknas som arbete? Måste man verkligen få lön för att det ska räknas som arbete? Om min fru eller man betalar mig timlön för att utföra ett arbete utanför min ordinarie anställning, räknas det då som arbete? Nu har jag själv haft bra möjligheter till att vara hemma med barnen och även gjort projekt med dem hemma. Men jag känner ju inte att jag skulle klanka ned på någon om de lät barnet vara ordinarie tid på förskolan för att göra något potentiellt farligt hemma ett enstaka tillfälle. Tar man tjänstledigt och bygger ett hus skulle jag mer klassa det som arbete i ett eget företag.

• Gilla
BlackDragon och 7 till
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Regeln i kommunen där jag bor är att det inte är ok, det är väldigt tydligt. Är man ledig från jobbet (oavsett för att snickra, jaga, åka på semesterresa osv), då är barnen lediga med dig
Allt är inte svart eller vitt! Som framgår av inlägget som är citerat nedan.
Om jag tar ledigt från jobbet för att få min strupcancer opererad t.ex.
Menar du att jag skall ta med barnen till sjukhuset då?
Eller jag sitter häktad, misstänkt för något?

Silver78 Silver78 skrev:
Det finns mer gråzoner än du anar.

• Gilla
Daniel Larsson och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, utbildningsväsendet utbildar förskollärare, jag tror (min "känsla" är) att pedagog används som ett lite samlande uttryck för att höja statusen på de med lägre utbildning (dvs. barnskötare, direkt från gymnasieprogrammet "Barn & Fritid") som oftast är i majoritet på förskolan ...

Ett litet roligt inlägg i debatten som jag googlade fram;
https://fredrik.cafe.se/return-of-the-forskolepedagog/

• Gilla
SulåB2 och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Allt är inte svart eller vitt! Som framgår av inlägget som är citerat nedan.
Om jag tar ledigt från jobbet för att få min strupcancer opererad t.ex.
Menar du att jag skall ta med barnen till sjukhuset då?
Eller jag sitter häktad, misstänkt för något?
Har du strupcancer blir du väl förhoppningsvis sjukskriven och då har du ju rätt till förskola. (Edit: Eller iaf dina barn....)

• Gilla
Lunka och 6 till
  • Laddar…
engs
Planerad operation innebär väl sjukskrivning?
Är man så sjuk/skadad att man inte kan arbeta ser jag inget problem med att ha barnen på dagis under tiden respektive arbetar.

Men hur reglerna ser ut vet jag ej. Det är bara vad min moral säger.

• Gilla
Meriwether och 2 till
  • Laddar…
engs
A Anderscurl skrev:
Måste man verkligen få lön för att det ska räknas .... Tar man tjänstledigt och bygger ett hus skulle jag mer klassa det som arbete i ett eget företag.
Skulle kunna se det som att man då utnyttjar det gemensamma för endast egen vinning utan att bidra. Man drar nytta av skattefinansierad barnpassning alla andra bidrar till samtidigt som man inte arbetar och betalar skatt för att bidra till detta själv.

Utan bara för sin egen vinnings skull (bättre hus/standard/lägre kostnad mot anlita hantverkare). Möjligen kan man se det som att skattebetalarna får igen sitt om man säljer med högre vinst tack vara renoveringen, men det är väl lite långsökt.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Jag tror nog de flesta sköter detta ganska snyggt ändå utan att man ska behöva se det som ett problem. Tror det är få som utnyttjar det till bristningsgränsen faktiskt. Alla har vi nog skjutsat dit ungarna och åkt och handlat eller nåt annat på nån ledig dag nångång...........

Nej, det tror jag inte. Många har nog svängt in en snabbis i affären mellan jobb och dagis. Men att lämna på lediga dagar tror jag inte är vanligt.

• Gilla
BlackDragon och 4 till
  • Laddar…
Är du hemma och bygger så är det ett jobb i min mening och tycker att man med gott samvete kan ha barnen på förskola. När barnen sen kommer hem kan man se till att umgås med dom lite mer

• Gilla
  • Arg
burger och 10 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är du hemma och bygger så är det ett jobb i min mening och tycker att man med gott samvete kan ha barnen på förskola. När barnen sen kommer hem kan man se till att umgås med dom lite mer
Fast tyvärr är det inte det även om man tycker att man jobbar. Det ska vara ett jobb man får inkomst för och deklarerar och man betalar skatt som i sin tur går till förskolan.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 12 till
  • Laddar…
Karlia
Som ensamstående med ett barn 12 dagar av 14 utnyttjade jag aldrig förskolan utöver arbetstid/studier. Vid renovering fick hon vara med bortsett från när det var olämpligt, då var hon med kompis eller morfar. En del fick vänta tills hon blev äldre, allt går inte att göra då barnen är små.

Med risk för att låta präktig, jag älskar henne och ville att hon skulle vara med mig så mycket som möjligt.

• Gilla
  • Älska
lidholmen och 17 till
  • Laddar…
tommib
Spännande.

Jag har inga problem med att lämna barnen på förskola när jag är ledig av olika anledningar.

Om det nu är så viktigt med förskola och pedagogisk verksamhet osv så får väl barnen också vara där i den jätteviktiga verksamheten oavsett om jag är ledig eller inte. Om det plötsligt inte var så viktigt, varför ska det då vara massa läroplaner, lång utbildning osv? Sett ur ett skatteperspektiv så är bemanningen samma oavsett om just min unge inte dyker upp idag. Variationen i barntäthet är sannolikt betydligt större pga sjukdom, speciellt så här års.

Mina barn har längtat till förskolan och trivs mycket bra där. De har sina kompisar där och vill vara där. Det blir oftast inte heldagar dock, vilket oftast resulterar i sura miner när man hämtar "för tidigt" vid 1545 eller så.

Ska vi väga in skatt och liknande i diskussionen så är jourkomp (min vanligaste anledning till att vara hemma) inarbetad tid på kvällar/nätter/helger och jag betalar definitivt skatt på den.

• Gilla
lidholmen och 23 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
När jag gick i förskola, eller lekskola hette pedagogerna följaktligen "Lektanter". En bra och lättbegriplig titel (precis som negerboll, som på grund av att den var svart, hette just negerboll).

Men egentligen är de era husslavar.
"Pedagog var i antikens Aten namnet på den slav som ledde herrefamiljens barn, sönerna, till och från skolan. De hjälpte också till med uppfostran och viss undervisning i hemmet."

Att jobba på ditt hus är inte arbete, således nej.

Sen kan jag väl själv tycka såhär utan att det är okej enl stadgarna.
- Du tar ledigt för att jobba på ditt hus, och tar ut föräldradag. Stort stor nej, föräldradagar ska helt gå till att umgås med barnet.
- Du ta ledigt någon enstaka gång för att hinna göra lite akuta saker på huset, dvs viktiga för att kunna bo. Men du tar ut komptimmar, semesterdag. Då kan jag tycka det är okej då det är ju tid du arbetat in för att kunna vara ledig med dig själv. Men det är väl inte okej som jag förstått det enligt reglerna.

Sen kan du alltid samråda med dagisfröknarna (ja det heter så, inte någon jävla pedagog ;) ) De är noga med 15 timmars barnen, men skulle jag sluta någon timme tidigare någon dag så ser de inga problem att han är kvar till den tid vi har bestämt, men de har vi aldrig gjort för vi vill att vår son ska vara med i allt så mycket som möjligt.

Men om du ska lämna dem för att jobba på ditt hus i flera veckor så har du ju dina 15 timmar eller vad din kommun har bestämt. Varken mer eller mindre.

Ge barnet en leksakshammare och lite plankor som den kan leka med när du renoverar.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.