18 568 läst · 207 svar
19k läst
207 svar
Mäklarfirma inför krav om bank-ID på budgivare
Men då borde det gå bra att man kontaktar mäklaren, styrker sin identitet och sen får man tillgång till appen eller säljverktyget?useless skrev:
För att återgå till trådens ursprungsämne så handlar det om en specifik mäklarfirma som har som affärsidé att ha låga arvoden och låga egna kostnader genom att kunderna själva gör en stor del av jobbet via deras app.
Då är det en förutsättning att man har ett någorlunda säkert sätt att fastställa identiteten hos säljare och köpare utan att blanda in manuella mellanhänder.
Alltså vill mäklarfirman bygga upp en säljportal som t.ex. Hemnet?useless skrev:
För att återgå till trådens ursprungsämne så handlar det om en specifik mäklarfirma som har som affärsidé att ha låga arvoden och låga egna kostnader genom att kunderna själva gör en stor del av jobbet via deras app.
Då är det en förutsättning att man har ett någorlunda säkert sätt att fastställa identiteten hos säljare och köpare utan att blanda in manuella mellanhänder.
Men köpare och säljare kan ju lika bra hitta varandra via Blocket.
Vad gör mäklaren exakt? Den är väl till om någon behöver hjälp med att komma igång med deras säljpryl?
Absolut, så är det. Men då talar vi om köp och inte budgivning. Och det finns definitivt inget krav på att man skall legitimera sig med just BankID.E Ewald skrev:
Den naturliga följdfrågan är så klart vad som då är skillnaden mellan bud och köp? Det första är så klart att det är helt olika regelverk att förhålla sig till. Det andra är att när köpekontraktet skall upprättas så har man god tid på sig att hantera lite mer komplicerade situationer som att köparen t.ex. är juridisk person, saknar svenskt personnummer, agerar genom ombud, osv.
En anekdot är t.ex. att mitt bolag hyr ett antal lokaler av HSB. HSB har en hyresgästportal där man kan logga in med BankID och se sina hyresavier m.m. Tyvärr har de inte tänkt på att hyresgästen t.ex. kan vara en juridisk person så det finns ingen ombudsfunktion. Vilket leder till absurda diskussioner med deras kundtjänst som inte förstår problemet;
- Det är bara att logga in på "Mina sidor" och klicka där och där.
- Ja, men jag kommer inte in med mitt BankID
- Jaha, vad konstigt, det måste vara något fel på ditt BankID
- Nä, men det är väl inte så konstigt, hur vet ni att jag är behörig att företräda bolaget?
- Det skall gå automatiskt
- Hur skall det gå till? Ni vet ju inte vilka som är behöriga företrädare för bolaget.
- Ja, men det skall inte behövas, det skall bara vara att logga in
...osv...
I det här fallet har man valt en mobilapp som kräver bankid. Det är troligen ett rent affärsmässigt beslut från företaget för att slippa sitta och hantera användare och identiteter manuellt.E Ewald skrev:
@ cpalm
HSB fungerar smidigt. Det är bara att logga in med sitt personnummer och lösenordet
.
Så om du har ett företag så måste du (eller andra) kanske logga in med org.numret istället för personnumret?
@ useless
Men är inte mäklaren kontaktbar vid eventuella problem?
Annars är det väl bara samma sak som att köpa vin på Systembolaget där man måste legitimera sig?
HSB fungerar smidigt. Det är bara att logga in med sitt personnummer och lösenordet
Så om du har ett företag så måste du (eller andra) kanske logga in med org.numret istället för personnumret?
@ useless
Men är inte mäklaren kontaktbar vid eventuella problem?
Annars är det väl bara samma sak som att köpa vin på Systembolaget där man måste legitimera sig?
Redigerat:
Säkert jättesmidigt för fysiska personer men inte för företag.E Ewald skrev:
Går inte ens att trycka sig vidare om man skriver in ett org.nr. i inloggningsrutan - "ogiltigt personnnummer"...

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Vilken världsfrånvänd idé. Det svåra vid försäljningar är ju typiskt att få det första budet; alla potentiella köpare är nervösa. Sen rasslar det ofta på snabbt och marknaden avslöjar sitt pris på fastigheten. Då ligger det inte i säljares och mäklares intresse att försvåra det första budet med inloggningar i appar som skapar juridisk osäkerhet.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Alltså, jag har inget emot att det finns möjlighet att lägga bud, m.m. med hjälp av en app. Men att erbjuda det som enda alternativ känns helt galet.Claes Sörmland skrev:
De flesta budgivningar jag deltagit i är det mäklaren som ringt upp mig och undrat om jag vill lägga ett (nytt) bud.
Visst är det så, varje generation påverkar och förändrar, men så även teknik och användandet av den.
De seriösa forskarna säger även att att vår förmåga att förutsäga framtiden är mycket begränsad utifrån att vi använder det som varit, det som finns idag och lite framför oss som referens för framtiden, vilket visat sig inte varit så framgångsrikt i att förutsäga 20-30-50 år framöver.
De seriösa forskarna säger även att att vår förmåga att förutsäga framtiden är mycket begränsad utifrån att vi använder det som varit, det som finns idag och lite framför oss som referens för framtiden, vilket visat sig inte varit så framgångsrikt i att förutsäga 20-30-50 år framöver.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Ja, det här är något jag (som jobbar med den yngre generationen) märker dagligen och stundligen. De kan slå vilka krumbukter som helst på sig själva, så länge de slipper ta upp en telefon och ringa till någon de inte talat med förut.Claes Sörmland skrev:
Detta gör ofta saker som hade kunnat ordnats med ett kort samtal till stora stormar (i ett vattenglas).
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 662 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 662 inlägg
De äldre fick eget rum när de började arbeta och vande sig vid telefoni och besöksmottagning. Vanan sitter i även när de hamnar i kontorslandskap. De yngre hamnade direkt i kontorslandskapet och fick aldrig den vanan. Ska de telefonera måste de gå till ett särskilt telefonrum. När de behöver se någonting på datorn måste de säga "ett ögonblick", smyga tillbaka till datorn och titta, sedan smyga till telefonrummet igen och fortsätta samtalet. De antar också att den de ska ha kontakt med är i en liknande situation. De skriver till och med e-post (eller någon annan sorts textmeddelanden) till den som sitter intill. De vande sig för övrigt att sitta och skriva till varandra redan i skolan. När de äldre var unga var det telegram eller brev/lappar som fanns om man skulle skriva till varandra.
En sak till. Om man använder BankID på kort, måste man köra t.ex. Skatteverkets webplats i samma dator som BankID-programmet (den virtuella datorn i detta fall)? Har för mig att man kan använda mobilt BankID mer som en dosa utan sladd för att autentisera kommunikation på sin vanliga dator. Det vore också en betydelsefull skillnad.Fairlane skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Ja, alltså jag träffar dem innan de ens fått det där jobbet i kontorslandskapet, på högskolan, när min generation fick lära sig att lyfta luren även om det tog emot.C civilingenjören skrev:
Men dagens ungar gör inte det. Det är "veckans chat-app" för hela slanten.