En god vän som är hantverkare och har flutit hemma hos sig själv med väldigt bra resultat ska utföra själva jobbet är det tänkt, bortsett från att flytspacklingen kan vara lite lurig, varför tycker du spårat spån eller isolerskivor är bättre?
Flyta är bättre men inte så lätt som nämns innan.Erik Lundin skrev:
Jag _tror/bedömer_ att det låter rimligt. Du borde kunna täta springorna genom att stryka ut vanligt spackel. Eventuellt kan du flytspackla 2ggr. Första gången bara precis så mycket att det täcker golvet. Vänta någon timme och häll på resten. Använd 12mm golvvärmerör de bygger minst i höjd, men det tror jag du har koll på.
Flytspackel är rätt dyrt. Att ta hjälp av ett proffs kostar nog inte så mycket extra.
Flytspackel är rätt dyrt. Att ta hjälp av ett proffs kostar nog inte så mycket extra.
Spårat spån eller frigolit lägger du enkelt och snabbt själv. Kostnaden är under hälften mot att flytspackla. Med frigolit en får du även en liten isolerande effekt. Bara fördelar enligt mig.Erik Lundin skrev:
Om man kör spårat spån eller frigolit samt plåtar, kan man lägga golvet direkt på det sedan då?
kommer inte golvet kännas mer svampigt med denna lösning kontra flytspackel?
Jag fick berättat för mig att jag borde köra 17mm slang eftersom det är relativt stora ytor och bättre värmeeffekt, stämmer inte det?
ska ju dras en del matningar till andra rum samt rör med termostatkabel osv längs väggarna (stor murstock i mitten), blir inte det lite bökigt med spårat spån/frigolit?
Jag fick berättat för mig att jag borde köra 17mm slang eftersom det är relativt stora ytor och bättre värmeeffekt, stämmer inte det?
ska ju dras en del matningar till andra rum samt rör med termostatkabel osv längs väggarna (stor murstock i mitten), blir inte det lite bökigt med spårat spån/frigolit?
Trägolvet kan du lägga rakt på men inte klinkers.Erik Lundin skrev:
Om man kör spårat spån eller frigolit samt plåtar, kan man lägga golvet direkt på det sedan då?
Ingen skillnad på värmeeffekten per kvm, du behöver lägga 12mm tajtare än 17mm. Blir mer slang och mer slingor. När det är så stor yta hade jag valt 17mm om 5mm i höjd inte är livsviktigt.
Ja golvet läggs direkt på sedan med en lummpapp eller dyl(enl golvtillverkarens krav). Detta system använder jag ofta i mitt yrke som snickare och blir inte svampigt. Klinkers går att lägga på detta men då ska skivorna limmas mot underlaget och sedan primas ovanpå(läs hos tillverkare). 17 slang är att föredra.Erik Lundin skrev:
Alla mätningar osv dras längs med väggar mm. Innan man lägger skivorna alt. Spåras under.
Hur får du till att lägga klinkers direkt på golvvärmeplåten?N Nickesågen skrev:Ja golvet läggs direkt på sedan med en lummpapp eller dyl(enl golvtillverkarens krav). Detta system använder jag ofta i mitt yrke som snickare och blir inte svampigt. Klinkers går att lägga på detta men då ska skivorna limmas mot underlaget och sedan primas ovanpå(läs hos tillverkare). 17 slang är att föredra.
Alla mätningar osv dras längs med väggar mm. Innan man lägger skivorna alt. Spåras under.
Tågordningen blir mao täta, städa, primer, slang, nät och sen flyta?
viktigt att det är rent osv underlag? När man kört på primer, kan det ligga ett tag innan man flyter? Tänker att jag måste köra primer före slang och nät vilket innebär att det kanske måste ligga några dagar samt att man ju kommer gå en del i det och lägga slangen och nät.
hur gör man mellan rummen? Blir ju en del stora öppningar men när det bara är en dörr och jag inte ska ha några trösklar utan bara gå vidare med samma. Nån risk för sprickbildning mellan eller är det lugnt? Delar man av med något?
viktigt att det är rent osv underlag? När man kört på primer, kan det ligga ett tag innan man flyter? Tänker att jag måste köra primer före slang och nät vilket innebär att det kanske måste ligga några dagar samt att man ju kommer gå en del i det och lägga slangen och nät.
hur gör man mellan rummen? Blir ju en del stora öppningar men när det bara är en dörr och jag inte ska ha några trösklar utan bara gå vidare med samma. Nån risk för sprickbildning mellan eller är det lugnt? Delar man av med något?
Ja viktigt att det inte är massa damm och så. Golvnätet lägger du innan slangen. Primern ska ligga högst 24h innan flytning. Jag hade flytat i flera etapper, flyta så stort i ett svep är inte lätt...Erik Lundin skrev:
Tågordningen blir mao täta, städa, primer, slang, nät och sen flyta?
Men ska inte nätet ligga en bit upp i flytet? Eller ligger det direkt mot golvet och primern? Annars blir det svårt att klara sig med 30mm tänker jag? Om nätet ligger något upphöjt med 10mm(?) sen slang 17mm. Blir väldigt lite täck med 3mm?
https://www.lksystems.se/sv/lk-sparskiva-eps-16_77746461.aspxmattias1jonsson skrev:
Läs instruktionen så får du lära dig något nytt idag