Fastigheterna X och Y ska gemensamt svara för underhåll, utläggning, och upptagning av den gemensamma bryggan samt förekommande arbeten med skötsel av tillfart ( gångstig) till bryggan.
senare så sålde de husen o fick två nya ägare. nu påstår grannen som arrendet står på att det är hans brygga o detta intern avtal inte gäller. Han menar att det spelar ingen roll vad internavtalet säger, för det är deras tomt som arrendet står på. Det är i övrigt trevliga grannar o det sista vi vill är att bli osams med dem. men vi vill inte låta de ta vår gemensamma brygga. vi har två helt olika uppfattningar o vi kommer inte vidare. så min fråga är om vi har rätten på vår sida om vi ska driva den här frågan vidare till åklagarmyndigheter eller liknande. Vi vill vara säkra på att vårt internkontrakt slår högre än arrendet.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Ett avtal mellan två helt andra personer kan rimligen inte gälla om det kommer in nya ägare? Då får ju de göra upp om hur det ska skötas? Eller är det inskrivet så att det står på fastigheten?
Det strå att fastigheterna ska gemensamt svara för underhåll m.m. för den gemensamma bryggan.S Stefan1972 skrev:
TS skrev uttryckligen att avtalet är mellan fastigheterna. Om det varit mellan personer håller jag med dig. Men om det är mellanfastigheterna gäller det. Under förutsättning att avtalet var känt vid fastighetsköpet.
Det var känt vid fastighetsköpet, men mäklare som sålde bägge husen o har haft en del samtal med köparen med arrendet säger att det är den som arrendet står på, men en överrenskommelse kan nog fastighetsägaren med arrendet tänka sig. Redan ifrån början så hade vi olika åsikter o när vi köpte huset så var det fortfarande inte uträtt. Mäklaren säger att han inte kan göra något, det är vi som får reda ut det. Bryggföreningen känner inte till detta intern avtal, då det har fungerar bra då syskonen hade bryggan tillsammans.
D Daniel 109 skrev:
Hej, nej inget servitut är aktuellt i detta fall. vi vill ju ha utnyttjanderätten, men får inte det enligt grannarna.C cpalm skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
jo såklart men jag tänkte om avtalet var skrivet mellan parterna och bara finns med i papperen som överlämnades vid köpet. Att det inte är registrerat nånstans alltså. Då är det ju bara en grej mellan de tidigare ägarna antar jag?D Daniel 109 skrev:
Nej, tex avtalsservitut måste inte registreras för att vara giltiga.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
382724 det är ett internavtal som skrevs av fastighetsägarna långt innan fastigheterna såldes. det finns inte registrerat någonstans.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Det jag menade var typ ett avtal som ger två grannar rätt mot varann. Två grannar köper en kratta tex och de skriver avtal om att de båda brukar den och sköter den. Betyder det då att det alltid ska finnas en kratta tillgänglig även för framtida ägare?
Nu handlar det förvisso om en brygga men det var mer poängen jag var ute efter. Låter liksom märkligt om privata uppgörelser ska gälla i evighet oavsett antalet ägare så länge endera part spar det ursprungliga dokumentet?
Jag vet inte, det kanske är så det är.
Nu handlar det förvisso om en brygga men det var mer poängen jag var ute efter. Låter liksom märkligt om privata uppgörelser ska gälla i evighet oavsett antalet ägare så länge endera part spar det ursprungliga dokumentet?
Jag vet inte, det kanske är så det är.
Men frågan är om ett intern avtal är av högre rang än ett arrendeavtal ?
Arrendet är mot fastigheten, inte mot personen. Och servitutet är mellan fastigheterna, inte personerna. Alltså gäller det. Servitutet är ju skrivet för att skydda den avstyckade fastigheten när det blir nya ägare.
Arrendet handlar väl om en bit strand där arrendatorn får anlägga brygga, eller äger bryggföreningen själva bryggorna också?
Det verkar ju annars som att ni båda äger bryggan tillsammans även om arrendet på placeringen står på grannen. Det kanske kan vara en framkomlig väg?
Det verkar ju annars som att ni båda äger bryggan tillsammans även om arrendet på placeringen står på grannen. Det kanske kan vara en framkomlig väg?
Hej , det är ju så vi ser det också, att vi äger bryggan tillsammans. Men grannen vill ha bryggan för sig själv, ( bada ifrån bryggan kan vi få göra då de inte är där.) Bryggföreningen äger inga bryggor. men de håller ordning på förordningar m.m.G gaidin skrev: