Byggahus.se
BirgitS BirgitS skrev:
Och klagomålen här är väl just för att man tycker att Ikea ska ha andra rutiner för att hantera reklamationer. Om man tillverkar sådana mängder med skivor om dagen så borde man ju ha statistik på hur många som reklameras och kunna införa rutiner så att man varje dag kan särbehandla 10 skivor om det behövs (eller så många som reklameras per dag i snitt).
Ja och det första jag skriver är att det vore lämpligt med andra rutiner när detta uppkommer.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
L Lars_MK1 skrev:
Tycker snarare som att det låter som TS blev irriterad redan när han fick veta att det var 6 veckors leveranstid på den första skivan. Och dessa 6 veckor är jue inte konstigt alls. Hur man inte kan planera för det när man gör kök är för mig obegripligt.
De första 6 veckorna var inget oplanerbart problem. Det andra innebar att allt annat var klart och stopp i jobbet var enda som kunde göras.

Alla som någon gång flugit och där deras plan blivit inställda vet att man hamnar sista i kön på nästa flight....dvs man försenar inte/kastar inte av andra passagerare på nästa flight utan du får snällt vänta på att det blir en plats ledig. Vilket är totalt logiskt, du är ju ändå redan försenad varför skulle man försena ytterligare människor? Samma sak med bänkskivan, ja du hade otur, ring IKEA så fixar de garanterat fram en provisorisk skiva om du inte kan använda den du redan har så länge och de ersätter dig garanterat för alla ”riktiga” kostnader som du har för att installera den provisoriska skivan.... (riktiga kostnader lika med hantverkskostnader och/eller eventuella inkomstbortfall för dig som du kan bevisa).

Att varna för ett företag som accepterar din reklamation och fixar en ny vara till dig känns inte jätte seriöst....men jag är kanske för dumsnäll som förstår att ibland blir det fel och med affärsmodeller där det inte finns luft i schemat (för att hålla ett lågt pris till kund) så får man vänta på att de skall tillverka om varan.....men visst flyger man business class (=betala 10ggr mer än apklassen) eller betalar 50 000kr/m för en skiva så skulle även jag förvänta mig att de får försena någon annan som bara betalt en bråkdel för samma sak....

• Gilla
UlrikaSpg och 3 till
  • Laddar…
E Ekonomen2 skrev:
Alla som någon gång flugit och där deras plan blivit inställda vet att man hamnar sista i kön på nästa flight....dvs man försenar inte/kastar inte av andra passagerare på nästa flight utan du får snällt vänta på att det blir en plats ledig. Vilket är totalt logiskt, du är ju ändå redan försenad varför skulle man försena ytterligare människor? Samma sak med bänkskivan, ja du hade otur, ring IKEA så fixar de garanterat fram en provisorisk skiva om du inte kan använda den du redan har så länge och de ersätter dig garanterat för alla ”riktiga” kostnader som du har för att installera den provisoriska skivan.... (riktiga kostnader lika med hantverkskostnader och/eller eventuella inkomstbortfall för dig som du kan bevisa).

Att varna för ett företag som accepterar din reklamation och fixar en ny vara till dig känns inte jätte seriöst....men jag är kanske för dumsnäll som förstår att ibland blir det fel och med affärsmodeller där det inte finns luft i schemat (för att hålla ett lågt pris till kund) så får man vänta på att de skall tillverka om varan.....men visst flyger man business class (=betala 10ggr mer än apklassen) eller betalar 50 000kr/m för en skiva så skulle även jag förvänta mig att de får försena någon annan som bara betalt en bråkdel för samma sak....
Denna typ av kommentarer ursäktar och möjliggör för IKEA att fortsätta med ett olämpligt förfarande.

D DFYD123 skrev:
Jag försvarar inte deras levtid på 6 veckor för att lösa problemet vet inte hur många gånger jag ska förklara det för dig och flera. Jag försvarar dom andra kunderna (kanske du vad vet jag) som blir lidande så länge inte Ikea kan hitta andra reklamationsrutiner.
Jag tyder dig som att det på något vis ska vara okej att vänta 6 veckor till på reklamation.
Rutinerna är enkla, sängtillverkaren har reklamationsavdelning och löser sådana problem, borde gå att tillämpa hos en skivtillverkare med.

P Putte 9497 skrev:
Ett kort svar. Jag hade gjort jobbet själv.
Du är duktig du, men tråden handlade väl inte om dig?

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag tyder dig som att det på något vis ska vara okej att vänta 6 veckor till på reklamation.
Rutinerna är enkla, sängtillverkaren har reklamationsavdelning och löser sådana problem, borde gå att tillämpa hos en skivtillverkare med.
Då får du börja om i tråden och läsa en gång till. Jag tycker inte att andra ska drabbas. Om resultatet då blir att någon får vänta 6 veckor extra så tycker jag det ska vara så. Men jag vidhåller att Ikea borde kunna hitta bättre lösningar.

tensiden tensiden skrev:
Fast IKEA kan inte hålla sina låga priser om de skall kasta in övertidstimmar och annat för att tillmötesgå alla på samma vis som lite dyrare leverantörer. Du kan inte både äta kakan, behålla den OCH få den till rabatterat pris på samma gång.
Nu är ju inte IKEAs kök särskilt billiga i förhållande till andra kök med betydligt högre kvalitet

E Ekonomen2 skrev:

Men det här stämmer ju inte överhuvudtaget!

Bolaget brukar oftast ha lediga platser att erbjuda och vid tillfällen när dessa redan är fyllda så erbjuds kompensation till valfri passagerare som avstår flighten.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är väl för fasen Självklart att man först hjälper de kunder som har stått klart i kön om man som företag har gjort bort sig!!!

Hur fan ska man kunna planera och bygga om 6 veckor plötsligt blir TOLV?
Precis,
För de som drabbas så blir deras väntetid 6 veckor och kanske en dag.
Och det problemet uppstår bara om de är 100% uppbokade i all evinnerlighet,

Sedan finns det en poäng i att leverantören ska få det besvärligt när de sjabblar, det föder rätt beteende.

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ikea kör över den som beställt i detta fallet. Ikea bör göra rätt för sig och prioritera att få ut det som är fel så att bygget kan fortsätta.
Det behöver inte påverka andra kunder överhuvudtaget. Men du tycker väl om ikea gör fel vid nästa skiva att man ska vänta ytterligare 6 veckor.
Sådana leverantörer brukar få lägga ner om de är mindre aktörer.
Så är det, men IKEA är ingen liten aktör.

M MagnusSy skrev:
Denna typ av kommentarer ursäktar och möjliggör för IKEA att fortsätta med ett olämpligt förfarande.
Är det då lämpligt att du får springa och byta ölen på Systembolaget när du kommer fram i kassan och upptäcker att Systembolaget märkt fel pris på ölen och den är en tia dyrare. Kassören tycker nog att det är ok att alla andra bakom dig kan vänta när du byter ut den. Men frågan är om alla andra kunder tycker att det är ok. Dålig jämförelse men ändock.

Ikea kanske tycker att det är ok med en förbannad kund som hamnar sist i kön än 100 förbannade kunder som ska släppa före dig.

• Gilla
trojlee
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Så är det, men IKEA är ingen liten aktör.
De som ikea handlar av kan vara det. Finns en i grannbyn som avslutade samarbete med ikea nyligen som var en styrka på ca 25-30 man. Kommer inte ihåg om de gjorde besticklådan, men de var plast.

P Putte 9497 skrev:
Är det då lämpligt att du får springa och byta ölen på Systembolaget när du kommer fram i kassan och upptäcker att Systembolaget märkt fel pris på ölen och den är en tia dyrare. Kassören tycker nog att det är ok att alla andra bakom dig kan vänta när du byter ut den. Men frågan är om alla andra kunder tycker att det är ok. Dålig jämförelse men ändock.

Ikea kanske tycker att det är ok med en förbannad kund som hamnar sist i kön än 100 förbannade kunder som ska släppa före dig.
Med uppskattningsvis 10 tillverkade enheter per dag så innebär 6 veckors antal ca 300 st. Dessa kunder kommer inte ens att kunna märka någon försening.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vår skiva hade fabriken borrat hålet för blandaren fel på. Fick ny skiva, 8000kr för att snickaren skulle byta och behålla den felaktiga. IKEA var glada över att slippa hämta den felaktiga.

Vi har nu nästan likadan skiva och ho i tvättstugan. :)

• Gilla
SlamFreddan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.