Byggahus.se
Alla kökstillverkare som jag känner till har ingen egen bänkskiveabrik utan köper in den tjänsten från andra fabriker. Det kan alltså vara flera olika företag som köper från samma fabrik. Jag har själv varit i en sådan fabrik och vet hur det går till. Det går inte att gå före i kön......

• Gilla
Ekonomen2 och 2 till
  • Laddar…
Tycker snarare som att det låter som TS blev irriterad redan när han fick veta att det var 6 veckors leveranstid på den första skivan. Och dessa 6 veckor är jue inte konstigt alls. Hur man inte kan planera för det när man gör kök är för mig obegripligt.

Enkelt. Varan är ej levererad. IKEA ska fortsätta tills leverans är klar vilket innebär att TS behåller sin plats i kön. Allt annat är enligt mig helt fel. Leveransen är ej slutförd.

• Gilla
eleson och 5 till
  • Laddar…
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Det är tyvärr standard, jag har sålt bänkskivor på flera olika företag. På alla är det samma sak man kommer aldrig före i kön tyvärr.
Har tidigare haft ett företag som levererade stenskivor, många gånger till just Ikea kunder och vid reklamation så löstes det alltid med prio ett. Jag förstår dig som tycker att en reklamation skall prioriteras. Jobbar inte med detta bolag längre så detta är ingen reklam!
Hoppas det löser sig, alla kan göra fel men lätt att se servicegraden när problem uppstår. Måste även säga att min personliga erfarenhet av Ikea är att de oftast är väldigt proffsiga i sitt bemötande av kunder.

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Du vill men du vill inte. Osäker på lösningen då. Tror även det stårTS fritt att även häva sin order men det ska jag låta vara osagt.
Eftersom jag inte har fått min utlovade vara så står jag ju fortfarande först i kön tills de har lyckats leverera, något annat skulle jag aldrig acceptera. Men det betyder inte att jag skulle acceptera att min order blir försenad för att de har gjort fel till en annan kund. Kommer min order 1-2 dagar senare hade jag antagligen inte brytt mig men drar det ut 1-2 veckor för att de har flera tidigare kunder där de har gjort fel och har gjort fel. Då hade jag antingen krävt prisavdrag eller krävt att få häva ordern.
Det handlar helt enkelt om att företaget i båda fallen har gjort fel och det ska jag bli kompenserad för eller så förlorar de mig som kund och flera efter mig då jag inte skulle rekommendera dem. Har de planerat sitt schema så tight att de inte har tid att fixa en reklamation emellan utan att det påverkar kötiden så får de antingen jobba övertid för att lösa det eller kompensera alla drabbade kunder. Fel händer och det måste man räkna med som leverantör om man inte vill kompensera fler kunder än nödvändigt eller acceptera att man får missnöjda kunder och därmed inte blir rekommenderad.

Ett exempel
Min arbetstid är 8-16:30 med flex till 18. Flera gånger har jag flera dagar i rad börjat jobba 07 och jobbat till någonstans mellan 22 och 01 bara för att jag har lovat kunden att jag ska vara klar en viss dag. Ibland har jag även lovat nästa kund på tur att jag börjar med deras saker dagen efter att kund1s saker ska vara klara. Inte ska någon av mina kunder drabbas för att jag har gjort fel så att det tagit längre tid för mig att leverera eller att jag har räknat för snäv tidsåtgång.
I andra fall har jag antingen tagit en paus med kund1s jobb och gjort klart kund2s jobb eller gjort klart kund1s jobb på vanlig arbetstid och skjutit på kund2s jobb. Men det gör jag bara efter att ha pratat med båda kunderna om hur pressat schema de har och om de är beroende av den del av projektet som jag gör. Ibland säger de "vi har blivit försenade så vi kommer inte behöva det du gör förrän om x veckor så bara det är klart tills dess så är det lugnt" och då kan jag skjuta på deras leverans. Om de i stället säger "vi har sån press på att bli klara till dagen x så vi hade egentligen behövt dina saker för en vecka sen, men får vi det till den dag som vi kom överens om i början så hinner vi precis" då skjuter jag absolut inte på den leveransen utan då får jag antingen jobba övertid tills jag är klar eller ta in en kollega som avlastning. För då har jag godkänt en tidsplan och av någon anledning inte klarat mig inom den tiden och det ska inte drabba någon av kunderna.
Är det omöjligt att få till så att ingen kund drabbas fast jag både jobbar övertid och tar hjälp av kollegor så får jag på ett eller annat sätt kompensera de drabbade kunderna.

Som kund skulle inte jag acceptera annat än att antingen få mitt i tid, själv kunna säga ok på försenad leverans eller få kompensation. Kan man inte fixa något av detta som företag när något går fel är man inte ett seriöst företag och bryr sig inte om sitt rykte. Alla kan göra fel och oftast är det när ett fel inträffar som man märker hur seriöst ett företag är.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Såklart det vore bra att leverantören hittar en lämplig lösning för att öka takten lite men varför borde det drabba alla andra som väntar på leverans tycker du??
För att den här första kunden var före "alla andra" i kön och ska ha sina varor först.
Klart att reklamationer ska ligga först i kön, under förustättning att inte alla leveranser är fel märker inte de andra kunderna något!

• Gilla
1
  • Laddar…
P pjkw skrev:
När IKEA planerar sitt arbete borde dom planera in en viss del reklamationsärenden. När de säger 6 veckor borde de snarare vara 4 veckor med 2 veckors marginal för att ha tid för reklamationer.
Jag håller helt med om att de borde prioritera reklamationer.
Hoppas inte en tredjedel av produktionen används för reklamationer. ;)

M MagnusSy skrev:
IKEAS köksmoduler är helt OK så länge man köper standarddelarna. MEN:
Köp aldrig måttanpassade delar som t.ex. bänkskivor av dem. Vi beställde en sådan inklusive håltagning för en standardvask också från IKEA. Till att börja med var det 6 veckors leveranstid på skivan. Det var iofs. OK, även om det försenade det hela rejält - man kan ju t.ex. inte slutföra VVS-installationen utan skiva med vask och blandare monterade.
När skivan så småningom dök upp var det fel håltagning för vasken. Vi reklamerade förstås.
Då lägger IKEA ersättningsskivan SIST I LEVERANSKÖN! Detta försenar hela köksprojektet med 6 veckor!
ALla kan göra fel, det måste man förstå. Men det är sättet man rättar sina fel som avgör om man är en seriös leverantör eller ej. Gör IKEA fel så skall naturligtvis detta korrigeras före alla andras leveranser!
Detta är totalt vansinne från IKEAS sida. Hur skall t.ex. en byggfirma kunna våga köpa något från IKEA ifall fel begångna av IKEA leder till avsevärda förseningar som kan förstöra utlovade leveranstider?
Hur hanterar de andra leverantörer liknande situation?

Jag delar inte din bild av deras reklamationshantering. Vi fick också fel håltagning i vår skiva för 5 månader sedan. Vi bytte vask i sista stund och säljaren skickade fel ritning till oss som vi då godkände utan att titta så noga. Trots att det lätt kunde argumenteras att de var vårt fel så erbjöd de nya skivor inom 2 veckor utan kostnad. Jag hade slutbesiktning veckan efter och ville göra håltagningen själv istället. De krediterade kostnaden för bearbetning och skickade ett intyg på att garantin på skivan gällde trots att jag gjort håltagningen själv, var mitt krav.
Grymt bra reklamationshantering av IKEA!

• Gilla
norrbottenssnickaren och 2 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Jag skulle inte acceptera det nej, men jag skulle definitivt inte acceptera att hamna sist i kön för att de har gjort bort sig. Har de gjort fel så får de se till att lösa det så snabbt som bara möjligt och jag skiter fullkomligt i om de inte har planerat in lite luft i schemat så att övriga kunder drabbas. Utan då får de stå där med hundhuvudet och be alla andra kunder om ursäkt. Drar det ut för länge innan de andra kunderna får sina varor så har de ofta möjlighet att avbryta beställningen om de är missnöjda

Om min icke levererade order hamnar längst bak i kön vid varje misslyckad leverans så kan jag få vänta 18-24-32 veckor utan att ha fått den vara jag har beställt. Hur många gånger ska de få försöka lösa problemet och lägga mig sist i kön för varje försök? 1? 2? 5? 10?
Eventuella backjobb har alltid prioritet ett hos mig. Det går före alla andra.

Om det inte funkar som det ska är kunden naturligtvis inte nöjd, men fixar man det snabbt så har man ytterligare en nöjd kund.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Grejen är att det blir extremt mycket krångel och stör produktion och kvalitet om man skall ändra redan lagda ordrar och arbetscheman.

Jag är grymt nöjd med mina måttbeställda bänkskivor med monterad underlimmad ho. Blev perfekt och på utsatt tid! Det hade det troligtvis inte blivit med en liten firma. Tajta gränser ger mer konsekvent resultat och lägre pris
Samma här. Bänkskivorna passade på millimetern.

H hjulia skrev:
Eftersom jag inte har fått min utlovade vara så står jag ju fortfarande först i kön tills de har lyckats leverera, något annat skulle jag aldrig acceptera. Men det betyder inte att jag skulle acceptera att min order blir försenad för att de har gjort fel till en annan kund. Kommer min order 1-2 dagar senare hade jag antagligen inte brytt mig men drar det ut 1-2 veckor för att de har flera tidigare kunder där de har gjort fel och har gjort fel. Då hade jag antingen krävt prisavdrag eller krävt att få häva ordern.
Det handlar helt enkelt om att företaget i båda fallen har gjort fel och det ska jag bli kompenserad för eller så förlorar de mig som kund och flera efter mig då jag inte skulle rekommendera dem. Har de planerat sitt schema så tight att de inte har tid att fixa en reklamation emellan utan att det påverkar kötiden så får de antingen jobba övertid för att lösa det eller kompensera alla drabbade kunder. Fel händer och det måste man räkna med som leverantör om man inte vill kompensera fler kunder än nödvändigt eller acceptera att man får missnöjda kunder och därmed inte blir rekommenderad.

Ett exempel
Min arbetstid är 8-16:30 med flex till 18. Flera gånger har jag flera dagar i rad börjat jobba 07 och jobbat till någonstans mellan 22 och 01 bara för att jag har lovat kunden att jag ska vara klar en viss dag. Ibland har jag även lovat nästa kund på tur att jag börjar med deras saker dagen efter att kund1s saker ska vara klara. Inte ska någon av mina kunder drabbas för att jag har gjort fel så att det tagit längre tid för mig att leverera eller att jag har räknat för snäv tidsåtgång.
I andra fall har jag antingen tagit en paus med kund1s jobb och gjort klart kund2s jobb eller gjort klart kund1s jobb på vanlig arbetstid och skjutit på kund2s jobb. Men det gör jag bara efter att ha pratat med båda kunderna om hur pressat schema de har och om de är beroende av den del av projektet som jag gör. Ibland säger de "vi har blivit försenade så vi kommer inte behöva det du gör förrän om x veckor så bara det är klart tills dess så är det lugnt" och då kan jag skjuta på deras leverans. Om de i stället säger "vi har sån press på att bli klara till dagen x så vi hade egentligen behövt dina saker för en vecka sen, men får vi det till den dag som vi kom överens om i början så hinner vi precis" då skjuter jag absolut inte på den leveransen utan då får jag antingen jobba övertid tills jag är klar eller ta in en kollega som avlastning. För då har jag godkänt en tidsplan och av någon anledning inte klarat mig inom den tiden och det ska inte drabba någon av kunderna.
Är det omöjligt att få till så att ingen kund drabbas fast jag både jobbar övertid och tar hjälp av kollegor så får jag på ett eller annat sätt kompensera de drabbade kunderna.

Som kund skulle inte jag acceptera annat än att antingen få mitt i tid, själv kunna säga ok på försenad leverans eller få kompensation. Kan man inte fixa något av detta som företag när något går fel är man inte ett seriöst företag och bryr sig inte om sitt rykte. Alla kan göra fel och oftast är det när ett fel inträffar som man märker hur seriöst ett företag är.
Ja precis... upp till Ikea att lösa och inte att andra kunder ska lösa problemen. Lite som jag skrev i mitt första inlägg att kasta in lite övertidstimmar borde inte vara en omöjlighet.

Så, TS anser först att 6 veckor är för lång tid att vänta på en skräddarsydd tillverkad vara.

Dessutom skall tillverkaren hållas ansvarig för att orderläggningen av skivan inte skett med tillräckligt lång framförhållning och problem med leveransen påverkar den planerade monteringen.

Jag anser att om TS inte var nöjd med leveransvillkoren borde hen valt en annan leverantör. Vid beställning av skräddarsydda varor kan jag tycka att man bör ta höjd för leveransen. Att det rör sig om en skräddarsydd produkt är ett delat ansvar som kunden själv måste ta hänsyn till.

Ta lite eget ansvar och titta lite självkritiskt på händelseförloppet innan du bestämmer dig för att försöka dra en leverantör inför allmän smädelse.

Att ledtiden "börjar om" vid leverantörsfel kan jag dock anse är i häftigaste laget och inget man ska behöva acceptera.

S start79 skrev:
Det är ju sanslöst hur vissa resonerar. Ställa sig sist i kön så att alla andra inte drabbas?

Varan är felaktig och reklamerad till säljare. Åtgärd skall ske inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Det är alltså självklart att detta skall prioriteras, i det fall Ikea tänker följa lagen. Att det skall ta sex veckor för att man prioriterar nya beställningar är inte godtagbart.
Följa lagen?? Vilken lag syftar du på och fundera lite på huruvida den är applicerbar på en unik måttanpassad bänkskiva.

M MagnusSy skrev:
IKEAS köksmoduler är helt OK så länge man köper standarddelarna. MEN:
Köp aldrig måttanpassade delar som t.ex. bänkskivor av dem. Vi beställde en sådan inklusive håltagning för en standardvask också från IKEA. Till att börja med var det 6 veckors leveranstid på skivan. Det var iofs. OK, även om det försenade det hela rejält - man kan ju t.ex. inte slutföra VVS-installationen utan skiva med vask och blandare monterade.
När skivan så småningom dök upp var det fel håltagning för vasken. Vi reklamerade förstås.
Då lägger IKEA ersättningsskivan SIST I LEVERANSKÖN! Detta försenar hela köksprojektet med 6 veckor!
ALla kan göra fel, det måste man förstå. Men det är sättet man rättar sina fel som avgör om man är en seriös leverantör eller ej. Gör IKEA fel så skall naturligtvis detta korrigeras före alla andras leveranser!
Detta är totalt vansinne från IKEAS sida. Hur skall t.ex. en byggfirma kunna våga köpa något från IKEA ifall fel begångna av IKEA leder till avsevärda förseningar som kan förstöra utlovade leveranstider?
En byggfirma lär väl kunna såga ut för vask och blandare själv och behöver inte vänta på att IKEA ska fixa det? Dålig byggfirma annars...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.