2 624 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Bästa energiglaset
Sida 1 av 2
Vilket energiglas är "bäst"? Ska renovera gamla fönster och sätta en ruta innerst.
Viktigt för mig är hög ljustransmission och att ytan inte är känslig, verkar finnas "hard coated". U-värdet antar jag är liknande för samtliga 4mm -glas.
Någon med lite insikt och kunskap inom detta? Det är ju lite av en djungel, flera säljer dessa glas, men vad det är för fabrikat och vad som skiljer, är inte helt lätt att veta.
En på jobbet anlitade en lokal glasfirma, fönstren sattes in när familjen var på semester. När man kom hem så upplevde man en markant skillnad i ljus, och att glasen upplevdes som "rökiga" eller "dimmiga".
Viktigt för mig är hög ljustransmission och att ytan inte är känslig, verkar finnas "hard coated". U-värdet antar jag är liknande för samtliga 4mm -glas.
Någon med lite insikt och kunskap inom detta? Det är ju lite av en djungel, flera säljer dessa glas, men vad det är för fabrikat och vad som skiljer, är inte helt lätt att veta.
En på jobbet anlitade en lokal glasfirma, fönstren sattes in när familjen var på semester. När man kom hem så upplevde man en markant skillnad i ljus, och att glasen upplevdes som "rökiga" eller "dimmiga".
Var nog med att kolla LT-värdet, ju lägre det är desto mindre synligt ljus släpper glaset in. Är detta tyvärr som blir lidande när man lägger på ett lågemissionskikt på glaset. Jag hade inte valt ett glas med LT-värde under 0,6...helst 0,7
Tack!mattias1jonsson skrev:
Håller med om det. Har för mig att ja till och med sett något glas med 0,8
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
tänk bara på att det är ingen ide med superglas om inte huset i sig är super i övrigt också.............Det ska nog till fasligt duktig isolering i väggarna innan man kan ta del av nå promilles skillnad på olika glas.
Här; https://interglas.se/shop/4-mm-laagenergiglas-277p.htmlmattias1jonsson skrev:
Värden:
- Vikt 10 kg/m2
- U-värde 3,7 W/(m2.K)
- Ljustransmission 82 %
- G-värde 75 %
- Ljudreduktion 30 dB
Precis nyare hus vill man inte ha så högt g-värde, risk för övertemperaturer och eventuellt kylbehov...men låter som du har lite äldre hus och då kan det vara bra med den gratisenergin man får.S spaxx skrev:
Tack, men hur ska jag tänka där då. Vilka gränsvärden finns? Alltså, vilka värden ska man titta efter för ett nyproducerat hus kontra äldre hus, och vilken påverkan får det?mattias1jonsson skrev: