89 276 läst · 138 svar
89k läst
138 svar
Säljare ångrar sig efter accepterat bud
Oavsett psykologi hit och dit, pengar fram och tillbaka samt eventuella baktankar och rävspel si och så:
Jag vågar påstå att ett sånt här beteende visar på att säljaren klart och tydligt med största sannolikhet inte är att lita på och troligen en krånglig fipplare.
Fundera på vad det betyder med avseende på samtliga övriga aspekter beträffande husköpet...
Jag vågar påstå att ett sånt här beteende visar på att säljaren klart och tydligt med största sannolikhet inte är att lita på och troligen en krånglig fipplare.
Fundera på vad det betyder med avseende på samtliga övriga aspekter beträffande husköpet...
Lösvirkesbyggare
· Arkitekt Robert Sandell
· 35 inlägg
300.000 räcker inte tror jag, acceptera ingen friskrivningsklausul på ett sådant gammalt hus då det kan bli hur dyrt som helst om man har otur. 50.000kr är ingenting i sammanhanget men jag skulle ändå säga att lagt bud gäller. Tidsbegränsning absolut! Krångliga säljare ( och köpare ) ska man passa sig för om du frågar mig.
lycka till nu
lycka till nu
bara en liten tanke kring att omvärdera. Det är inte säkert att en omvärdering påverkar eventuellt amorteringskrav. Då det mest verkar handla om att man renoverar ytor.Danin skrev:
Hej, nej vi har inte sagt något av detta till säljarna, de har ingen aning om våra planer alls. De vet varken våran ekonomi.
Att renovera är något vi kommer låna till för att sen omvärdera huset så det är ju inga pengar vi kommer kasta ut.
Vi har aldrig träffat eller haft personlig kontakt med säljare.
Huset kan bli ett drömhus om våra planer går som vi hoppas, men de kommer krävas mycket jobb. Samtidigt är det svårt att hitta större hus.
Det är ju en uppoffring med 20 minuter längre pendling än tidigare.
Vi har inte tänkt 500.000kr, kanske närmare 300.000kr i renovering.
Som sagt är det stammbyte eller grova problem med tak och vind så hoppar vi av.
Om ni räknat med detta, kolla upp det med er bank vad som gäller. Så ni inte får en tråkig överraskning där.
Ja, det tror jag.Danin skrev:
Kan de va oroliga för besiktningen vi har beställt ? De hade utryckt mycket oro om renovering till mäklaren. Vi kommer renovera mycket av hela huset så det räknar vi med.
Den enda oron vi har är att hel stammen behöver bytas, skador på själva taket, där fukt , mögel röta gör att man måste byta hela taket. Totalt med stamm och tak är de säkert 500.000kr kan jag gissa mig till.
Annars renovera insidan är ju standard på äldre hus och när man tar över från äldre människor.
Var i liknande situation en gång.
La högsta budet men hade på visning där säljaren var med frågat om lukt i källaren.
Troligen hade någon annan köpare gått med på friskrivning av dolda fel, mäklaren skruvade på sig bara.
Jo men precis kolla verkligen upp allt i förväg hur ligger huset prismässigt om du jämför med andra hus som såltds booli slutprisstatistik tycker jag brukar få med mest. Sen kan det vara jättesvårt med kommuner där det säljs lite. Vi köpte vårt hus i en kommun där det säljs i snitt 10-15 hus per år. Och i Svensson prisklassen är det väl runt 10. Vi köpte vårt med en halvårs inflyttning dock var det några avgörande grejer som fick oss att ändå slå till fast vi har några stora saker renoveringar som måste göras + Fantastiskt hörntomt och läge ett av kvarterets bättre +helbesiktigat innan det LAS ut med total bedömning välbehållet +En hel del stora grejer gjorda ex ytter dörr bytt båda badrum gjorda 5 år, nya fönster (alla utan 5st) osv sen kan det vara bra att kolla om det är akuta omfattande renoveringar eller sånt som går ta pöh om pöh ex vårt tak är original men förhållande vis mycket gott skick så man kan ta det inom en tioårs period (kollar ju självklart så det är torrt o fint varje år) sen får man ju inte glömma kolla hur det är med pantbrev finns det inga kan ju det tillkomma som en betydande post. Är ni inte helt säkra på huset och det känns som akuta renoveringar är måsten skulle jag ta det lite piano med pris är det verkligen värt att betala mer en utg pris? Hur ligger priset kontra slutprisstatistik i området? Känns spontant inte som wow känslan finns där varken på huset eller priset kan det vara värt att bara slappna av och tänkta att ni kanske tillomed ska börja vara mer tveksamma mot mäklaren kan vara en strategi med då han säkligen vill gå vidare och sälja andra objekt!Danin skrev:
Jag säger tvärtom... gör en extremt grundlig besiktning och efter det erbjud friskrivningsklausul och bud därefter om besiktningen inte pekar på nåt som gör att ni vill hoppa av.Husbyggarresan skrev:
300.000 räcker inte tror jag, acceptera ingen friskrivningsklausul på ett sådant gammalt hus då det kan bli hur dyrt som helst om man har otur. 50.000kr är ingenting i sammanhanget men jag skulle ändå säga att lagt bud gäller. Tidsbegränsning absolut! Krångliga säljare ( och köpare ) ska man passa sig för om du frågar mig.
lycka till nu![]()
Lösvirkesbyggare
· Arkitekt Robert Sandell
· 35 inlägg
Kan du inte fråga mäklaren och säljaren varför man sätter ut ett pris som man sedan inte är villig att sälja för?Danin skrev:
Om du bjudit 100k mer och de vill att du höjer 50k så hade jag svarat ni får lägga ut en ny annons med utgångspris 150k dyrare om det är det ni vill ha.
Hej en anledning är att vi slapp budgivning, vi ville köpa huset innan det släpptes ut på marknaden. Därav erbjöd vi ett högre precis som säljare tackade ja till. Sen efter detta säger de 50.000kr till efter överenskommet pris.A Andy78 skrev:
Informera mäklaren att om de inte accepterar budet så förlorar de hela affären och måste börja om från början, med risk att kanske inte ens får utgångspris?Danin skrev:

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 101 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 101 inlägg
Eller möjlighet att få mer betalt....
I alla fall så bestäm Er OM Ni vill ha huset och hur stort värde Ni anser huset har för Er, ta i beräkningen att det är gammalt och vilka risker som finns (som taket och stammar)
Sen vore det kul att få se huset ( bild) när Ni köpt eller hoppat av
I alla fall så bestäm Er OM Ni vill ha huset och hur stort värde Ni anser huset har för Er, ta i beräkningen att det är gammalt och vilka risker som finns (som taket och stammar)
Sen vore det kul att få se huset ( bild) när Ni köpt eller hoppat av
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Jag håller visserligen med om att det verkar löjligt att buda och trissa upp priset mot sig själv, men om ni t.ex. skulle säga att "Nej +50.000, nej det går inte, men kanske +20.000. OK?"Danin skrev:
Då var avtalen skrivna och man är nybliven husägare. Bara hoppas inte besiktningen slutar illa.
Nu kommer nästa fråga. Var ska man vända sig om man behöver en ny planlösning. Huset är stort och jättefint, men köket är utan matplats och är som i en korridoraktig man går igenom. Så någon som har en ide hur man kan göra detta ?
Vi vill även flytta upp tvättstugan till källaren. Så det kommer dras nya avlopp och rör.
Vi har två alternatic. Öppna en bärande vägg för att få in köket till vardagsrum. Eller lägga köket i vår matsal. Då vardagsrum matsal ändå är ca 52m2, så gör man ena sidan till kök och matplats, och har ca 32m kvar till matplats.
Nu kommer nästa fråga. Var ska man vända sig om man behöver en ny planlösning. Huset är stort och jättefint, men köket är utan matplats och är som i en korridoraktig man går igenom. Så någon som har en ide hur man kan göra detta ?
Vi vill även flytta upp tvättstugan till källaren. Så det kommer dras nya avlopp och rör.
Vi har två alternatic. Öppna en bärande vägg för att få in köket till vardagsrum. Eller lägga köket i vår matsal. Då vardagsrum matsal ändå är ca 52m2, så gör man ena sidan till kök och matplats, och har ca 32m kvar till matplats.