Byggahus.se
BirgitS
T ToRy skrev:
Att jag bidrar med ytterligare en riktigt jävla dum skatt som vår idiotregering hittat på, ja det får jag väl svälja.
Nu är det ju inte regeringen som har hittat på det utan det kommer från ett EU-mål antaget 2015 om att det inte ska förbrukas mer än 40 plastkassar per person och år 2026.

Alfredo Alfredo skrev:
Slänger du typ en tandpetare om dagen eller vad menar du med att en soppåse håller i 4-5 månader? Eller menar du att en rulle räcker till soppåsar i 4-5 månader? :thinking: Alltså att du slänger runt en soppåse i veckan?
En rulle är väl typ 20-25 påsar? Alltså avfallspåsar du köper i butik med sån tunn tunn plast. Vi slänger väldigt lite har jag märkt jämte grannen som överfyller sina tunnor. Blöjpåsarna fyller ju brännbart men utan dem så hade vi kanske slängt 1/4 brännbart typ.

Alfredo Alfredo skrev:
Ingen nytta vet jag inte. Gissar att frigoliten runt exempelvis en TV gör stor nytta för att den ska överleva transporterna till våra hem i bra skick.
Eltandborste, tandborstar, och typ rakapparater, hyvlar och sådant smått tänkte jag på. Tv är förståeligt att de har frigoliten =)

C calibramicke skrev:
Denna fråga gäller ju vanliga plastkassar, någon som vet vilken skillnad det är på de små plastkassarna till frukt&grönt kontra de nya pappkassarna till frukt&grönt som börjat dyka upp?

Sen stör jag mig verkligen på när man blandar papp och plast i samma förpackning. Jag källsorterar ganska extremt och stör mig sjukt mycket på när jag måste klippa bort plasten från pappförpackningen (jag menar exempelvis brödpåsar som har lite transparent plast för att man ska kunna se igenom påsen)
För att inte tala om de där förbenade mjölkpaketen. Det funkade super innan de onödiga plastkorkarna kom.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Vet vi? Har du någon annan källa som visar att förhållandet är åt andra hållet? Eller menar du bara att verkligheten är att en tygkasse motsvarar 10000 plastkassar?
Alfredo Alfredo skrev:
Personligen har jag ingen aning om hur den totala miljöbelastningen ser ut på grund av materialvalet i kassen. Det beror nog väldigt mycket på hur man räknar, och som du säger, vad man vill påvisa.

Dock tycker jag kanske att trovärdigheten i "Textilkassar, säkert >10 år gamla, dom som påstår att sådana belastar miljön mer engångskassar pratar bara dynga." inte heller är så väl underbyggd. ;)
Eftersom inga seriösa siffror verkar existera så jag gjorde min egen jämförelse:
Min textilkasse är av den lite större modellen typ lättviktspresenning vilket jag uppfattar vara bland de vanligaste, vikt knappt 200g, en vanlig och betydligt mindre ICA plastkasse väger ca 20g.
Så med en lekmans ögon sett utskåpar min kasse ICA-kassen med hästlängder även om jag räknar väldigt snällt på ett förhållande 1:100.
Så jag är fortfarande av den uppfattningen att engångskassarna är värre miljöbovar.

Sydde egna tygpåsar, av löpare som jag köpte på religiösa loppiset här i trakten.
Viker dubbelt, syr, sätter på handtag. Klart. Håller i evigheter.
Nu funderar jag på att sy egna småpåsar, men har inte kommit till skott med det ännu.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Förr tömde jag regelbundet "påslådan" när den blev överfull med kassar från affären men faktiskt har påsdebatten gjort att vi tänker till och köper färre kassar.
Kan jag ta mindre inköp i famnen så skippar jag kassen.
Mina kunder i mitt yrke frågar sällan efter kasse. Man stuvar i en återvunnen kartong tex.
Faktiskt händer det att påslådan är nästan tom när man behöver flera soppåsar.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
För att inte tala om de där förbenade mjölkpaketen. Det funkade super innan de onödiga plastkorkarna kom.
Håller helt med! Men, och kanske nog så viktigt, jag vet att många med ej fullgod "handfunktion", exempelvis äldre, har väldigt svårt att hantera traditionella mjölkförpackningar helt i kartong. Kan även tänka mig att det är rätt svårt att ta fram hjälpmedel för att öppna dessa förpackningar. För dessa grupper är nog skruvlocket uppskattat.

• Gilla
  • Arg
Cider och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
men faktiskt har påsdebatten gjort att vi tänker till och köper färre kassar.
Japp, idag köper vi istället rullar med halvt odugliga soppåsar som garanterat används enbart en gång och då ofta två och två för att fungera.

Ja, jag vet att de är tunnare och kräver mindre resurser än en "riktig" plastkasse men lite tokigt känns det trots allt.

Och för min del har "påsdebatten" inte påverkat ett smack utan det är enbart priset som får mig att köpa färre kassar så den styrningen fungerar i alla fall på mig.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan även tänka mig att det är rätt svårt att ta fram hjälpmedel för att öppna dessa förpackningar.
Sax?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sax?
Motorsåg eller yxa funkar säkert också men vissa vill öppna mjölkpaketen på ett återförslutningsbart sätt och helst utan söl. ;)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Lite sidospår i tråden men i östeuropa såg jag i slutet på 90-talet mjölk och andra flytande drycker förpackade i plastpåsar, alltså något tjockare plastpåse som var hopsvetsad i bägge ändar. Naturligtvis inte återförslutningsbar, man klippte upp ett hörn och hällde innehållet i en bringare. Samma princip kan man använda med dagens förpackningar om man inte vill göra dem återförslutningsbara; att man häller över innehållet i en tillbringare. Det medför en positiv bieffekt av att det är betydligt trevligare att hälla upp från en tillbringare även en vanlig vardagsmorgon än från en ful kartongförpackning. Nackdelen är att det skapar lite mer disk.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ni får nog specificera lite bättre eller skriver ni bara för skrivandets skull och någon sorts tjafs? Alltså #86-87 vad krävs för att göra troligt något som om man är någorlunda sansad är närmast självklart? Nu behöver ju just det inte hindra att man använder vilka kassar man vill. Det viktigaste att man själv får avgöra och välja efter eget skön i den frågan likväl som andra så kommer det verkliga facit visa sig med tiden som ett sorts mänskligt optimum på gott och ont.
Uppenbarligen är frågan inte "närmast självklar", då hade diskussionen inte uppstått.

snaggletooth hävdar att den länkade undersökningen/jämförelsen inte stämmer, jag efterfrågade bevis på snaggletooths åsikt. Behöver det verkligen specificeras bättre?

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju inte regeringen som har hittat på det utan det kommer från ett EU-mål antaget 2015 om att det inte ska förbrukas mer än 40 plastkassar per person och år 2026.
Må så vara, inget nytt under solen... Men, våra styrande verkar välja och vraka mellan vilka eu-mål/direktiv/lagar/regler som vi skall följa.
Finns plastpåseskatt med i det eu-mål du nämner? Är det tvingande för medlemsländerna? Frågar inte för att ifrågasätta utan för att jag inte vet.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Håller helt med! Men, och kanske nog så viktigt, jag vet att många med ej fullgod "handfunktion", exempelvis äldre, har väldigt svårt att hantera traditionella mjölkförpackningar helt i kartong. Kan även tänka mig att det är rätt svårt att ta fram hjälpmedel för att öppna dessa förpackningar. För dessa grupper är nog skruvlocket uppskattat.
En hel del äldre har problem med att få upp skruvlocket eftersom man får ta i rätt mycket för att öppna första gången. Vet att jag till en släkting beställde någon pryl från Arla som skulle vara ett alternativt sätt att öppna, men jag vet inte om det fungerade eftersom jag inte bodde nära.

T tompaah7503 skrev:
Samma princip kan man använda med dagens förpackningar om man inte vill göra dem återförslutningsbara; att man häller över innehållet i en tillbringare. Det medför en positiv bieffekt av att det är betydligt trevligare att hälla upp från en tillbringare även en vanlig vardagsmorgon än från en ful kartongförpackning. Nackdelen är att det skapar lite mer disk.
Och mjölken håller kortare tid vilket är ett problem för många ensamstående gamla som bara dricker ett glas mjölk om dagen.

T ToRy skrev:
Må så vara, inget nytt under solen... Men, våra styrande verkar välja och vraka mellan vilka eu-mål/direktiv/lagar/regler som vi skall följa.
Finns plastpåseskatt med i det eu-mål du nämner? Är det tvingande för medlemsländerna? Frågar inte för att ifrågasätta utan för att jag inte vet.
Med tanke på hur det har varit formulerat på de ställen där jag har läst om det så är nog det som EU bestämt bara är ett mål och sen är det upp till varje land att bestämma hur de ska nå målet. Höjd kostnad är ett mycket effektivt sätt att få folk att minska antalet köp när det finns alternativa sätt att lösa problemet, i det här fallet då att få hem maten från affären.

Jag har inte kollat hur andra länder har gjort och kommer att göra för att nå målet. Jag skrev "har gjort" därför att det redan till det årsskifte som just varit fanns ett mål, som då var ung. dubbelt så högt som det mål som jag skrev om sist. Det målet kanske var anledningen till att även butiker som inte är livsmedelsbutiker började ta betalt för plastkassar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.