Byggahus.se
D DW79 skrev:
Man ska väl för 17 gubbar inte behöva ha inskrivet i avtalet att de inte ska förstöra och kladda en massa.
Låter ju som att de inte ens tejpat listerna innan de börjat måla. Hur svårt är det att fråga "Du, ska ni inte lägga ut papp på golvet innan vi målar?" om det inte ingår? du låter som en sån där fuskbyggare som Arga snickare skulle behöva dra i örat :)
Nej, man ska inte behöva. Men när det finns fusk-snickare och fusk-målare är det tyvärr nödvändigt. Tydlighet lönar sig!

• Gilla
malarmaster
  • Laddar…
Fast, om du anlitar skojare så har ev. avtal ingen betydelse, en skojare bryr sig inte om vad som avtalats.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
För de som brukar följa programmet fuskbyggarna är det slående ofta som avtal saknas och köparna tycks vara oerhört naiva. konsumentvägledarna,ARN och branschorganisationerna har i åratal försökt pränta in i svenskarna att man skall ha avtal,kolla företagets referenser samt INTE betala i förskott. ändå dränks ARN i ärenden där hantverkare gjort lite som de vill. för ett mindre jobb kan det tyckas vara overkill att behöva avtal men då kan det hända som hänt här. vill man då gå vidare till t.ex ARN blir det betydligt svårare att hävda sin rätt om avtal saknas. visserligen har kunden ett övertag när det gäller muntliga avtal men det blir ändå svårt när ord står mot ord.

• Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
D DW79 skrev:
Man ska väl för 17 gubbar inte behöva ha inskrivet i avtalet att de inte ska förstöra och kladda en massa.
Låter ju som att de inte ens tejpat listerna innan de börjat måla. Hur svårt är det att fråga "Du, ska ni inte lägga ut papp på golvet innan vi målar?" om det inte ingår? du låter som en sån där fuskbyggare som Arga snickare skulle behöva dra i örat :)
har kunden sagt att golvet skall ersättas/läggas nytt så kan det tolkas som att skydd inte behövs. även jag har struntat i skydd när kunden sagt så. dock varken kladdas eller efterlämnas spackelklumpar. normalt täckes alla ytor oavsett då golvläggaren/golvsliparen blir betydligt gladare att kunna börja sitt jobb utan städning först.

• Gilla
simpa96 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast, om du anlitar skojare så har ev. avtal ingen betydelse, en skojare bryr sig inte om vad som avtalats.
Kan så vara men då har du i allafall ett bevis på att de inte gjort vad du beställt. därmed kan ju betalningsansvaret bli ett annat. ..om du inte betalt i förskott som de flesta skojarna vill. Och det betonar vikten att i förväg kolla upp företaget man vill anlita så de största skojarna undviks.

M malarmaster skrev:
har kunden sagt att golvet skall ersättas/läggas nytt så kan det tolkas som att skydd inte behövs. även jag har struntat i skydd när kunden sagt så. dock varken kladdas eller efterlämnas spackelklumpar. normalt täckes alla ytor oavsett då golvläggaren/golvsliparen blir betydligt gladare att kunna börja sitt jobb utan städning först.
Jo men då brukar du väl kolla att det är okej innan eller hur?

D DW79 skrev:
Jo men då brukar du väl kolla att det är okej innan eller hur?
Det står i så fall inskrivet i avtalet. Jag skriver alltid avtal om det så är ett jobb på bara några timmar. har heller aldrig några problem vare sig med reklamationer eller betalningar. tycker kunden att något skulle ingå så tittar man bara på avtalet som kunden skrivet på. det går ju åt andra hållet också. jag kan inte "glömma" något. jag har under min karriär lärt mig rutinerna och har därför en stadig bas av stamkunder som vet att de får ett gediget jobb. på den tiden jag hade anställda var avtalen desto viktigare. de kunde alla läsa innantill så de visste vad som skulle göras utan att tjafsa med kunden eller att jag skulle övervaka att det blev rätt.seriösa firmor har en arbetsbeskrivning till sina jobbare just för att undvika fel och reklamationer.

• Gilla
simpa96
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
Det står i så fall inskrivet i avtalet. Jag skriver alltid avtal om det så är ett jobb på bara några timmar. har heller aldrig några problem vare sig med reklamationer eller betalningar. tycker kunden att något skulle ingå så tittar man bara på avtalet som kunden skrivet på. det går ju åt andra hållet också. jag kan inte "glömma" något. jag har under min karriär lärt mig rutinerna och har därför en stadig bas av stamkunder som vet att de får ett gediget jobb. på den tiden jag hade anställda var avtalen desto viktigare. de kunde alla läsa innantill så de visste vad som skulle göras utan att tjafsa med kunden eller att jag skulle övervaka att det blev rätt.seriösa firmor har en arbetsbeskrivning till sina jobbare just för att undvika fel och reklamationer.
Okej men då hade ni inskrivet i alla era avtal att ni ska lägga ut golvskydd också antar jag? Det är ju inte fel att ha det, men känns ju lite som att ha inskrivet i avtalet att ni ska torka skorna innan ni går in i huset.

• Gilla
NiklasN123
  • Laddar…
D DW79 skrev:
Okej men då hade ni inskrivet i alla era avtal att ni ska lägga ut golvskydd också antar jag? Det är ju inte fel att ha det, men känns ju lite som att ha inskrivet i avtalet att ni ska torka skorna innan ni går in i huset.
det finns det kunder som vill ha,tom att ta av skorna tills du kommer till det rum du skall arbeta i. en del kunder har också synpunkter på toalettbesök. Finns det två brukar en anvisas. Har haft kunder som nekat att använda deras toa. likaså matplats,en del är nöjda med att man använder t.ex köksbordet. en del hänvisar till objektsrummet. detta går ibland i konflikt med andra arbetsmiljöbestämmelser men det brukar lösa sig. normalt täcker man alla ytor som man går på i utrymmen som man måste passera.detta behöver inte stå inskrivet utan är ganska självklart. likaså att man måste se upp med t.ex färg under skorna när man går utomhus på trappa och plattor. golvskydd läggs normalt ut på alla jobb men finns givetvis inskrivet i offert då täckmaterialet skall betalas. i undantagsfall skippar vi täckning t.ex då nytt golv skall läggas in och det bara är tapetsering. Skall det däremot målas tak o vägg gäller alltid täckning,givetvis beskrivet i offerten. Oftast är det ju inte bara golv man får ta hänsyn till. det kan vara fönsterbänkar,golvlister m.m som måste täckas in. Det är normalt förfarande men det beskrivs likaväl då täckmaterial måste debiteras.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Alebaleportocale
H Håååkan skrev:
Definitivt inga utbildade målare som gjort det jobbet.
jag har målat tapetserade vägar i min lgh och har gjort ett bättre jobb. de verkar inte sakna bara en utbildning, utan en höger hand också! hur det kan bli så fel fattar jag inte...

D Derbyboy skrev:
Haha, är det du som målat @simpa96?
Jag målar inte, har byggfirma.

N noupe skrev:
Ja vem skulle annars betala för det? Det är väl helt uppenbart att man debiterar timmar och material för täckningen, du driver ju ingen välgörenhetsorganisation. Sen säger du först att målare, tydligen på en generell global basis, endast och enbart täcker om detta specifikt avtalas. I nästa mening ”vi täcker alltid vid alla jobb”. Det är väl klart som fan att alla målare täcker för det som inte ska målas och som ska bevaras om det finns sannolikhet att det kommer utsättas för färgstänk.
Jag målar inte har byggfirma, Vi som företag täcker alltid vid alla arbeten,

Har kollat bilderna och det är ju under all kritik JA, Mitt svar var drygt men 90% av inlägg som ser ut såhär är ju för att folk inte kommunicerat och vill slippa betala jobben när det är små skitsaker. Ber om ursäkt till TS.

M malarmaster skrev:
Kan så vara men då har du i allafall ett bevis på att de inte gjort vad du beställt. därmed kan ju betalningsansvaret bli ett annat. ..om du inte betalt i förskott som de flesta skojarna vill. Och det betonar vikten att i förväg kolla upp företaget man vill anlita så de största skojarna undviks.
Jo för det är ju kul när man lägger ut 40-50k i material och sen vägrar kunden betala. Kanske därför företagen vill ha förskott vid vissa arbeten, blir ju vanligare och vanligare med förskott eller bankggaranti.

simpa96 simpa96 skrev:
Jo för det är ju kul när man lägger ut 40-50k i material och sen vägrar kunden betala. Kanske därför företagen vill ha förskott vid vissa arbeten, blir ju vanligare och vanligare med förskott eller bankggaranti.
Men snälla, det rör sig om ett jobb på max 15k. Börja inte snacka bankgaranti eller förskott. Är du inte såpass likvid att du kan ta jobb utan ett förskott så ska du nog antingen ta mindre jobb eller se till att skaffa en anställning.

• Gilla
malarmaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.