82 478 läst · 212 svar
82k läst
212 svar
Är TV kalibrering nödvändig?
Elgiganten är rätt noga med (numera) att inte använda ordet kalibrering då det inte är det de gör, de utför en optimering... och den är som redan sagts inget som är värd pengarna och kan försämra bilden.
https://www.elgiganten.se/cms/bildoptimering/optimering-av-din-tv-hur-funkar-det/
https://www.elgiganten.se/cms/bildoptimering/optimering-av-din-tv-hur-funkar-det/
Wow. Vad OT allt blev.
Men till TS fråga; Nej. En kalibrering är inte nödvändig.
Gör en kalibrering skillnad? Ja.
Är det skillnad på kalibrering och kalibrering: Absolut, läs på vad du betalar för innan.
Är det skillnad på kalibrering och optimering: Absolut.
Men till TS fråga; Nej. En kalibrering är inte nödvändig.
Gör en kalibrering skillnad? Ja.
Är det skillnad på kalibrering och kalibrering: Absolut, läs på vad du betalar för innan.
Är det skillnad på kalibrering och optimering: Absolut.
Jag har en kalibreringsskiva till min blu-ray.
Denna skiva innehåller ett antal olika ”program” där den ber mig JUSTERA min tv/projektors inställningar för att bilden ska bli så optimal som möjligt enligt skivans referens mål.
Många TV apparater är inställda för att sticka ut i en butik, inte för att se bra ut för normal användning hemma.
Denna skiva innehåller ett antal olika ”program” där den ber mig JUSTERA min tv/projektors inställningar för att bilden ska bli så optimal som möjligt enligt skivans referens mål.
Många TV apparater är inställda för att sticka ut i en butik, inte för att se bra ut för normal användning hemma.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Det du ska komma ihåg är att de som jobbar på elgiganten inte på något sätt är några "experter" eller ens personer med utökad kunskap om TV, visst KAN det finnas någon sådan person, men att de jobbar på elgiganten säger ingenting om deras kunskap om t.ex kalibrering, de följer samma guide som du själv kan följa via t.ex Minhembio.L lostinsweden skrev:Köpte en ny TV från El-giganten och frågades av försäljaren om jag vill betala 750kr extra för att ha den kalibrerad. Han blev nästan lite tjurig
när jag tackade nej och var lite kaxig när han påstår att jag kommer inte få samma upplevelse från tv:n utan deras speciella kalibrerings teknik.
Vad handlar det om? Tycker det är
löjligt att de håller på med sådana sälj taktikar.
Uppenbarligen har olika personer här olika definition sn kalibrering.
Inställning
Justering.
Uppmätning mot referens.
Är det inte ganska uppenbart att det är lämpligt att ett ord får behålla sin definition så att man vet vad man pratar om?
Inställning
Justering.
Uppmätning mot referens.
Är det inte ganska uppenbart att det är lämpligt att ett ord får behålla sin definition så att man vet vad man pratar om?
Kalibrering är den vedertagna benämningen för tjänsten i branchen, men lämpligen informerar den som säljer tjänsten vad som inkluderas, som tex här
https://therock.se/produkt/isf-kalibrering/
Det viktigaste att ta med sig i diskussionen är dock att elgigantens tjänst är bluff och bortkastade pengar. Har man köpt en påkostad tv och är intresserad av korrekt bild så kan de andra tjänsterna vara intressanta.
Sen skiljer det mellan tillverkare också, Sony är kända för att ha ganska korrekt bild utan ytterligare handpåläggning. LGs nyaste har inbyggd autokalibrering, men det kräver fortfarande tillgång mätutrustning.
https://therock.se/produkt/isf-kalibrering/
Det viktigaste att ta med sig i diskussionen är dock att elgigantens tjänst är bluff och bortkastade pengar. Har man köpt en påkostad tv och är intresserad av korrekt bild så kan de andra tjänsterna vara intressanta.
Sen skiljer det mellan tillverkare också, Sony är kända för att ha ganska korrekt bild utan ytterligare handpåläggning. LGs nyaste har inbyggd autokalibrering, men det kräver fortfarande tillgång mätutrustning.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 684 inlägg
Så hur gick det, har du fått tag på information för att kunna fixa till bildinställningarna själv?L lostinsweden skrev:Köpte en ny TV från El-giganten och frågades av försäljaren om jag vill betala 750kr extra för att ha den kalibrerad. Han blev nästan lite tjurig när jag tackade nej och var lite kaxig när han påstår att jag kommer inte få samma upplevelse från tv:n utan deras speciella kalibrerings teknik.Vad handlar det om? Tycker det är löjligt att de håller på med sådana sälj taktikar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Vilken bokstavskombo är det nu igen när man hakar upp sig på onödiga saker?
Ja han sa först 'optimering' och påstod att den kan görs endast i datorn och inte går att göra via inställningar. Sedan efter jag tackade nej, ropade han åt kollegen 'Finns en här som inte är kalibrerade?'. De hade en hög färdiga 'kalibrerade' tvs redo.N Nyikåk skrev:
Redigerat:
De har ju en generös öppetköp policy, så at sälja optimerade apparater är en fin ursäkt för varför kartongen var öppnad...L lostinsweden skrev: