Byggahus.se
T
T tinajade skrev:
Bor i Stockholm och vill man ha in extra besiktning så är det oftast som du säger att köparen tycker man är krånglig och går vidare till nästa budgivare.
För oss var det inga konstigheter, det fanns redan en sån klausul i första avtalsutkastet från mäklaren så vi behövde inte ens ta upp frågan. Dock var det ett visst minimibelopp på nyupptäckta fel som gällde för att kunna kliva ur avtalet, kommer inte ihåg hur stort men det var några tiotusenlappar.

T
M mattoys skrev:
Kommer inte ihåg, men får man inte dra kabel(fler ledare) i rör i Sverige?
Kanske rör ihop det med att man får dra kabel löst i väggen?
Dock ej praxis att göra i Sverige.

Under förutsättning att man använt rätt kvadrat på ledarna. Vanlig "lamp-sladd" brukar dock vara 0.75 mm2, så det är ju ett problem.
Fanns inga rör i väggen, de hade dragit vanliga "tunna" lampsladdar.

F Fredrik Sjödin skrev:
Så är det ju. Det kommer tyvärr att innebära att det kommer att regleras i lag istället. Det ligger runt hörnet. Kom ihåg var ni hörde det först.
Svårt att se att det skulle komma som en lag. Det är ju redan lag på att anläggningen ska uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis. Du jobbar på IN så jag förstår att du driver frågan och är positiv till det. Det skulle också öka elsäkerheten samt göra det tryggare för alla köpare. Men, ser man det ur ett större perspektiv så är det inte positivt när staten går att in och styr sådana saker i lag. Givetvis får man väga det mot kostnaderna för konsekvenserna av felaktiga installationer.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Svårt att se att det skulle komma som en lag. Det är ju redan lag på att anläggningen ska uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis. Du jobbar på IN så jag förstår att du driver frågan och är positiv till det. Det skulle också öka elsäkerheten samt göra det tryggare för alla köpare. Men, ser man det ur ett större perspektiv så är det inte positivt när staten går att in och styr sådana saker i lag. Givetvis får man väga det mot kostnaderna för konsekvenserna av felaktiga installationer.
Det talas om detta på EU-nivå. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer som ett direktiv inom kort.

F Fredrik Sjödin skrev:
Det talas om detta på EU-nivå. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer som ett direktiv inom kort.
Ok, intressant. Sen är svenska elinstallationer betydligt säkrare än för att inte säga alla men i princip alla andra länder inom EU. En sådan lag har betydligt större effekt på elsäkerheten i t.ex. polen eller Spanien jämfört med Sverige. Ska bli intressant att följa.

J
P Pin skrev:
Men nu var ju strömbrytare märkligt kopplade till takbelysningen och flera uttag fungerade inte. Detta var fullt "synligt" dvs lätt att själv testa. Och genom att pilla bort täckkåpan på strömbrytaren som var märkligt kopplad kunde man se att det var lampsladdar och inga vp rör om jag tolkar TS info rätt.
Hur skall en lekman veta vad det skall va för kablar i en vägg? Är väl lite väl djup undersökning att göra huset spänningslöst under visning och bryta isär brytare.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Du förväxlar garanti med reklamationsrätt

Personligen tycker jag detta är ett klockrent dolt fel, tyvärr stödjer jag mig inte på någon prejudicerande dom e.d. Men att köpa nyrenoverat hus där elanläggningen är ny, dvs nya spottar, uttag, strömställare etc. men att kablaget helt/delvis är så felgjort så att det kan leda till livsfara är tamefan FEL!! och skall leda till straff/skadestånd.

Om inte detta är fel så gynnar detta verkligen skojarna på marknaden.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Personligen tycker jag detta är ett klockrent dolt fel, tyvärr stödjer jag mig inte på någon prejudicerande dom e.d. Men att köpa nyrenoverat hus där elanläggningen är ny, dvs nya spottar, uttag, strömställare etc. men att kablaget helt/delvis är så felgjort så att det kan leda till livsfara är tamefan FEL!! och skall leda till straff/skadestånd.

Om inte detta är fel så gynnar detta verkligen skojarna på marknaden.
Dolt fel är ju ingen norm så det står var och en fritt att strida för de fel man hittar. Ingen kan ju sia om här vad resultatet av det blir. Det måste man avgöra själv som husägare om man hamnar i den sitsen. Resultatet av en strid i rätten kan ju dock bli väldigt varierande och det måste man ju vara medveten om.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fairlane
T tanaris skrev:
För oss var det inga konstigheter, det fanns redan en sån klausul i första avtalsutkastet från mäklaren så vi behövde inte ens ta upp frågan. Dock var det ett visst minimibelopp på nyupptäckta fel som gällde för att kunna kliva ur avtalet, kommer inte ihåg hur stort men det var några tiotusenlappar.
Märkligt. Att klausulen finns med är vanligt. Att det ska vara ett visst belopp är ovanligt. Köparen vill hoppa av för att det kostar 100' att fixa, säljaren vill driva igenom affären och säger att det där kan man fixa för 10'.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har ni redan sänkt 85 kkr i frågan, så känns det väl rätt så rimligt att lägga en tusenlapp eller två på att snacka med en advokat om hur man kan få tillbaka de där 85 kkr, plus kanske lite extra för den röra, det jobb och andra kostnader (tex behövt stanna hemma från jobbet för att snacka med hantverkare) det inneburit.

Klausul i ett kontrakt eller inte har troligen ingen betydelse. Huruvida det är ett dolt fel eller inte avgörs ju ändå rättsligt och vända sig till rätten kan man ju göra oavsett.

J jope84 skrev:
[länk]
[länk]
Dessa dokument behandlar bland annat din möjlighet att reklamera med fraser som: "Du som kund har rätt att påtala felaktiga eller bristfälliga utförda hantverkstjänster inom tio år från dagen för arbetets slutförande." och "När det gäller arbete på byggnader, mark och andra fasta saker har du reklamationsrätt i upp till tio år."

Det är inte samma sak som att man har tio års garanti!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.