Byggahus.se
Beställde varor för 1000kr på Aliexpress. Tyckte det tog långt tid så jag kollade idag vart det har tagit vägen. Får då fram att paketet har levererat till en person i Malmö.

Så nu har jag blivit av med 1000kr och de delarna som jag har beställt behövde jag för att kunna fortsätta med min renovering i källaren som har en deadline till 7 Februari då min sambos syster ska bo där då. Detta pga hon flyttar tillbaka till Sverige. Hon har jobbat utomlands i 10år och hon tyckte det blev lättare att söka lägenhet när hon bor i Sverige.

Ska jag köpa de delarna i Sverige får jag betala 1500kr så jag tyckte det blev billigare att beställa dem från Aliexpress.
Nu blev det inte så billigt.

• Gilla
RivareBob
  • Laddar…
harry73
Vad säger postnord?

Mailade dem för 1h sedan. Så jag får nog inte reda på vad som händer för än i morgon. Jag hoppas på att de har en bra lösning. Inte första gången de levererar mina paket till någon annan. Förra gången var i våras. Hade beställt 4st nya sommardäck som kom till någon annan. Där fick jag ringa till de jag beställde däcken. Sen fick det företag kontakta PostNord för att få betalt av dem.

Nu tror jag inte de kan göra likadant på Aliexpress. Tror det är rätt svårt för ett företag i Kina att ta kontakt med PostNord och reda ut det.

Får tyvärr förbereda dig på en uppförsbacke här om det inte är du själv som bokat frakten. Speditörer brukar hävda att de endast kan svara på frågor från beställaren av tjänsten dvs den som skickat varorna till dig. Jag har uppleft samma sak med en frakt från spanien och att försöka få en spansk leverantör att driva det mot lokala posttjänsten var i princip omöjligt. Som systemet är upplagt i dagsläget känns det som enda sättet som konsument att bli skadefri i sådana fall är att utnyttja ett betalningsmedel med inbyggt skydd mot icke-leverans, tex paypal samt vissa kreditkort

• Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur det fungerar med just AliExpress, men de (få) gånger jag köpt prylar på Ebay och de inte har levererats (anledning okänd) har jag kontaktat säljaren där och de har helt enkelt skickat nya prylar.

Som ovan tror jag annars att du kan få svårt att komma någonstans med PN, det är som sagt inte dig de har ett avtal med.

• Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
H
Kan du inte gå tag i personen i Malmö?

• Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag vet inte hur det fungerar med just AliExpress, men de (få) gånger jag köpt prylar på Ebay och de inte har levererats (anledning okänd) har jag kontaktat säljaren där och de har helt enkelt skickat nya prylar.

Ebay är bara en annonsplats som blocket eller tradera (Ebay äger tradera för övrigt via dotterbolaget PayPal).
Hur samarbetsvilliga säljarna är varierar.

useless useless skrev:
Ebay är bara en annonsplats som blocket eller tradera (Ebay äger tradera för övrigt via dotterbolaget PayPal).
Hur samarbetsvilliga säljarna är varierar.
Man har alltid köpskydd på Ebay så länge man inte betalat till säljaren personligen.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Du har fått fel kolli-ID av säljaren på Ali..

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
C
En annan klassiker är att det står som utlämnat till N N när paketet tagits emot av något utlämningsställe.
Integrationen mellan speditörernas spårningssystem lämnar ofta en hel del att önska.

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Själv har jag bara råkat ut för något liknande en gång (vad jag vet). Det var två paket på 20+ kg som hamnade hos den pensionerande grannen ett par hundra meter bort.

Vi var hyfsat nyinflyttade så vi hade knappt sagt hej till gubben men han visade sig vara en hederlig typ och körde iväg med paketen till oss. Tråkigt nog så hade jag jobbat natt och när han kom vid 12-tiden så sov jag som tyngst så jag rullade lite halvt bokstavligt till dörren och visste knappt vem han var när jag öppnade, visste knappt vem jag själv var heller och några sammanhängande meningar vet jag inte om jag lyckades få fram. Han måste trott att jag var pårökt eller dyl.

A ansic skrev:
Är det du som är säljaren, eller hur kan du annars veta det?
Jag säger inte att du har fel men jag tycker alltid det är konstigt när folk skriver ner sina tankar som om det vore sanningar.

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Snailman
A ansic skrev:
Det kan nog tänkas, men jag har råkat ut för att det stått rätt namn och adress på paketet, men på avin hade man bytt ut mitt efternamn mot ett annat och gatunamnet mot en gata i närheten, så det var bara förnamn och husnummer kvar som stämde.

Jag hade inte fått något spårningsnummer, men kontaktade säljaren och fick det, kunde då se att det fanns på utlämningsstället, väl där hämtade de paketet, där var allt rätt, men i deras dator var det alltså en person på en gata bredvid min med samma förnamn och husnummer.

Så nån på posten hade ändrat i datorn.

Så posten kan göra precis vad som helst!

• Gilla
  • Wow
Stefan Olsson och 1 till
  • Laddar…
Fast du betalar ju inte något till Ali innan du mottagit och godkänt varan. Pengarna ligger och väntar på godkännande innan säljaren får dom. Så har det alltid varit innan iallafall när jag har handlat.

• Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Om jag inte missminner mig så finns det en statlig myndighet där man ska anmäla sådana här händelser. Gå in på PTS.se och anmäl det försvunna paketet. Vet ej vad de har för formella skyldigheter att hjälpa dig. Men jag skulle gissa att det i alla fall inte skadar.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
T totte_79 skrev:
Om jag inte missminner mig så finns det en statlig myndighet där man ska anmäla sådana här händelser. Gå in på PTS.se och anmäl det försvunna paketet. Vet ej vad de har för formella skyldigheter att hjälpa dig. Men jag skulle gissa att det i alla fall inte skadar.
PTS tar bara emot anmälningar för inrikes försändelser.

• Gilla
Olof.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.