Hej,
Jag har beställt en taklampa som ska hängas upp i vardagsrummet. Jag är nyinflyttad i lägenheten och undrar vad/Hur man gör för att koppla en taklampa till den infällda dosa ni ser på bilden?
Tack på förhand.
Jag har beställt en taklampa som ska hängas upp i vardagsrummet. Jag är nyinflyttad i lägenheten och undrar vad/Hur man gör för att koppla en taklampa till den infällda dosa ni ser på bilden?
Tack på förhand.
Är det ett nybygge?
Sitter dosan i taket?
Är det en elfirma som gjort det?
Ser ut som att det är en vanlig kopplings eller apparat dosa som använts
Då kan du inte såtta ett lamputtag och hänga upp en lampa där.
Ska vara en takdosa som klarar 25 kg
Du får sätta ett doslock med näsa och en krok bredvid att hänga lampan i
Sitter dosan i taket?
Tack så mycketI icho skrev:
En annan fråga: jag ska få en elektriker att byta ut våra dimmers som inte är led-kompatibla not just led-kompatibla dimmers. Vet du/ni ca vad det kostar per brytare? Vill gärna behålla samma dimmerknappar som jag har idag då de är ganska fina
Mvh
Törs inte mer än gissa på ca 1000kr/dimmer.D Denhopplösehantverkaren skrev:
Vad är det för dimmer som sitter där nu?
Finns det nolla frramdragen dit där dimmern ska sitta?
Vad är det för dimmerknappar som sitter där, är det brytare med impulsfjäder monterad?
Vilken dimmer ska det unstalleras?
Många frågor som måste besvaras för att kunna ge ett relevant svar
Finns det nolla frramdragen dit där dimmern ska sitta?
Vad är det för dimmerknappar som sitter där, är det brytare med impulsfjäder monterad?
Vilken dimmer ska det unstalleras?
Många frågor som måste besvaras för att kunna ge ett relevant svar
Det är ju en takdosa på bilden.U Uffe A skrev:Är det ett nybygge?
Sitter dosan i taket?
Se bilder, säger det något?U Uffe A skrev:
Vill gärna behålla samma "hölje" men att den ska kunna dimma LED. Kan man bara byta ut det som sitter inne i dosan?
Ja. Köp en dosdimmer av bra kvalitet och en impulsfjäder. Kräver dock att du har ”nollan” framdragen. Alternativet är att köp en dimmer i renovaserien.D Denhopplösehantverkaren skrev:
om du köper och monterar själv ja. Om elektrikern kommer så vill han ju ha några hundringar i påslag på Dimmern med. Och inte att förglömma så Kl 9 måste han åka till grossisten för att äta fruko.., jag menar köpa en impulsfjäder, så då blir det lite extra tid för det. Men nu hamnade vi lite off topic känner jag.TomasJor skrev:
Om jag förstått rätt:
- Du får byta själv om du har nödig kännedom
- Det behövs ingen nolla
- Här finns det dimmers att köpa. Behåll ringarna som sitter runt strömbrytarna idag.
https://www.elbutik.se/category.html/renova-dimmer
- Du får byta själv om du har nödig kännedom
- Det behövs ingen nolla
- Här finns det dimmers att köpa. Behåll ringarna som sitter runt strömbrytarna idag.
https://www.elbutik.se/category.html/renova-dimmer
Snälla, inte en till tråd om påslag och hantverkarförakt etc.I icho skrev:
om du köper och monterar själv ja. Om elektrikern kommer så vill han ju ha några hundringar i påslag på Dimmern med. Och inte att förglömma så Kl 9 måste han åka till grossisten för att äta fruko.., jag menar köpa en impulsfjäder, så då blir det lite extra tid för det. Men nu hamnade vi lite off topic känner jag.![]()
Och jag ser dina emojis
Nej, det var till 99% ironi pga vad de flesta trådar brukar spåra ur till.
Ville bara få fram att om du tar dit en elektriker som ska byta en dimmer (som du kan köpa på nätet för 500) så får du räkna med lite mer än ett par minuters jobb och nätbutikens pris för dimmern.
Ville bara få fram att om du tar dit en elektriker som ska byta en dimmer (som du kan köpa på nätet för 500) så får du räkna med lite mer än ett par minuters jobb och nätbutikens pris för dimmern.
Liknande trådar
-
Varför åker det här röret upp? Sluten tank, vaccumtoa.
Vatten & Avlopp -
Är det här en acceptabel slipning/behandling?
Golv -
Tilläggsisolering garageport hörmann LPU 42, problem med kondens. Finns det någon som har erfarenheter?
Isolering -
Är det här normalt?
Badrum -
Vad betyder och kostar det här?
Badrum